• 1
  • 2
2021-07-04, 15:04
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Du har naturligtvis rätt, my bad!

Har testat -24 - underhållande. Men för jakt räcker det enligt mig med 10 eller 12 ggr förstoring.

Mja -- över 12x är ju mer för banskytte (eller när man vill spränga räv och/eller annat småkrafs med väldigt god precision). Men visst är det kul att kunna skjuta hagelhylsor på 100 meter...

Har skjutit älgfigur på 300 meter med 12x (3-18x50 Z6i) och min .308 med LW-pipa. Behövdes tre skott för att hitta rätt ballistiskt (hade inget dope för den laddningen). Efter det hade jag tre guldserier på 15 skott. Poängen?

Du har helt rätt, skjuter man högvilt på _normala_ svenska jakthåll är 12x fullt tillräckligt (så även 6,5x55 och .308 -- björn möjligen undantaget). Som jag sa tidigare -- belyst 1,5-8x42 är det jag använder på kombi och .308 för jaktändamål (tycker en belyst 42:a är betydligt smidigare än en 50-glugg).

Jag tänker att många missar att det i många lägen (i fält) är väldigt mycket smidigare med lägre lägsta-förstoring snarare än hög högsta förstoring. Skönt att (i praktiken) kunna ha en ljusstark spaningskikare, en aimpoint samt en glugg som låter dig skjuta ut till 300 i ett paket. Sen håller jag även belyst riktmedel som ganska viktigt för snabba skott i skumljus (har t&m aimpoint på hagelbrakeriet -- även om det primärt har sin bakgrund i fenomenet vänsterögd högerskytt).
Senast redigerad av hogerspoket 2021-07-04 kl. 15:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in