2023-09-24, 18:40
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lojjenoussi
Du frågar hur man ska göra för att inte affar ska göra miljoner. Vad är problemet med att folk tjänar pengar på sitt jobb så länge de erbjuder en tjänst? Att jag helt gratis kan titta på stream, snurra på hjul och få speltips är ju grymt. Ibland köper jag också en andel av någon jag tycker är duktig. Varför är folk så emot att de tjänar pengar på detta?

Jag tycker inte problemet är att de tjänar pengar. Problemet är att affiliatesystemet är uppbyggt på ett sådant sätt att andelsköparen och andelssäljarens intressen och incitament inte är helt å hållet överensstämmer med varandra.

Andelsköparen viill förstås att andelsläggaren gör bra system som vinner pengar över tid(eller förlorar så lite som möjligt över tid). Andelssäljaren vill bara sälja så många system som är möjligt eftersom de tjänar pengar som en % av omsättningen. Ju fler system en andelssäljare gör desto sämre blir deras system och desto mer förlorar kunderna(andelsköparna). Å andra sidan tjänar andelssäljaren mer pengar. Här hittar man intressekonflikten.

Redlineer på twitters förslag att bara sänka % som andelssäljarna får gör ingenting för att lösa denna intressekonflikten så jag tycker inte det är ett vettigt förslag. Ett alternativ hade kunnat vara att införa transparenta siffror där man ser hur många % roi spelläggarens ET/ST/TT har i genomsnitt de senaste två åren. Ett annat alternativ vore att tvinga spelläggaren att köpa typ 30% av systemet själv för att så att andelssäljarens incitament är likriktat med andelsköparen men detta skulle döda andelskrängandet omedelbart.

Eftersom jag tror mycket på eget ansvar så skiter jag egentligen i vilket. Jag tycker nuvarande ordning är okej. Tycker inte andelssäljarna har något ansvar så länge de är tydliga med att andelsköp inte är en investering utan underhållning som man inte kan räkna med att gå plus på. Om någon har ett ansvar så skulle det i så fall vara SvS givet spelregleringen vi har.
Senast redigerad av Evil_Santa 2023-09-24 kl. 18:48.
Citera
2023-09-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Jag tycker inte problemet är att de tjänar pengar. Problemet är att affiliatesystemet är uppbyggt på ett sådant sätt att andelsköparen och andelssäljarens intressen och incitament inte är helt å hållet överensstämmer med varandra.

Andelsköparen viill förstås att andelsläggaren gör bra system som vinner pengar över tid(eller förlorar så lite som möjligt över tid). Andelssäljaren vill bara sälja så många system som är möjligt eftersom de tjänar pengar som en % av omsättningen. Ju fler system en andelssäljare gör desto sämre blir deras system och desto mer förlorar kunderna(andelsköparna). Å andra sidan tjänar andelssäljaren mer pengar. Här hittar man intressekonflikten.

Redlineer på twitters förslag att bara sänka % som andelssäljarna får gör ingenting för att lösa denna intressekonflikten så jag tycker inte det är ett vettigt förslag. Ett alternativ hade kunnat vara att införa transparenta siffror där man ser hur många % roi spelläggarens ET/ST/TT har i genomsnitt de senaste två åren. Ett annat alternativ vore att tvinga spelläggaren att köpa typ 30% av systemet själv för att så att andelssäljarens incitament är likriktat med andelsköparen men detta skulle döda andelskrängandet omedelbart.

Eftersom jag tror mycket på eget ansvar så skiter jag egentligen i vilket. Jag tycker nuvarande ordning är okej. Tycker inte andelssäljarna har något ansvar så länge de är tydliga med att andelsköp inte är en investering utan underhållning som man inte kan räkna med att gå plus på. Om någon har ett ansvar så skulle det i så fall vara SvS givet spelregleringen vi har.

Tycker du är nåt på spåren i tredje stycket. Dybban som jag brukar köpa av köper alltid mer än en andel i sina egna system. Då vet man att han knappast kastar iväg rader utan en tanke.
Citera
2023-09-25, 15:27
Medlem
Jag har svårt att se att alla andelsläggare får något av Stugan. Det är nog Stugan som behåller de % som deras läggare drar in.
Citera
2023-09-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asfalt89
Jag har svårt att se att alla andelsläggare får något av Stugan. Det är nog Stugan som behåller de % som deras läggare drar in.

Vad menar du nu, att de jobbar ideellt?
Citera
2023-09-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vad menar du nu, att de jobbar ideellt?

Ja! De här personerna som lägger andelar väldigt sällan, typ nån gång i månaden. Tror ni att dom får något av Stugan för deras andelar?
Citera
2023-09-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asfalt89
Ja! De här personerna som lägger andelar väldigt sällan, typ nån gång i månaden. Tror ni att dom får något av Stugan för deras andelar?

Hade gissat på % av vad de drar in. Det skulle motivera läggaren att göra vettiga system som folk vill köpa och det i sin tur ger läggaren mer $.

De som lägger mer regelbundet än nån gång i månaden kanske även har ett fast arvode + %.
Citera
2023-10-02, 17:14
Medlem
20 miljoner jackpott på lördag, blir väl nåra system för stugan va?
Citera
2023-10-03, 15:21
Medlem
Tror vi den magiska hundragränsen nås på lördag?
Citera
2023-10-04, 11:32
Medlem
asfalt89

Igår, 15:21 #1436
Qui-Gon-Gin

Snillen spekulerar? Allt för att få lite fyr på diskussionbrasan som slocknat efter att de flesta förstått att det är en företagsverksamhet och att de som tjänar på affiliateintäktern är ägarna, dvs Acroud.
Dvs att den diskussionen främst borde röra alla spelbolagen på marknaden och en annan tråd.

Tycker att TGC-gänget skulle få cred för att de trots de nya förutsättningarna kämpar på och försöker ge följarna en så kul spelupplevelse som möjligt enligt slagordet "delad glädje är dubbel glädje".
Citera
2023-10-04, 12:16
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enlighted2022
asfalt89

Igår, 15:21 #1436
Qui-Gon-Gin

Snillen spekulerar? Allt för att få lite fyr på diskussionbrasan som slocknat efter att de flesta förstått att det är en företagsverksamhet och att de som tjänar på affiliateintäktern är ägarna, dvs Acroud.
Dvs att den diskussionen främst borde röra alla spelbolagen på marknaden och en annan tråd.

Tycker att TGC-gänget skulle få cred för att de trots de nya förutsättningarna kämpar på och försöker ge följarna en så kul spelupplevelse som möjligt enligt slagordet "delad glädje är dubbel glädje".

Adam skrev på twitter att hans lön betalas av affilateintäkterna och det gissar jag även gäller de andra tre herrarna.
Citera
2023-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Adam skrev på twitter att hans lön betalas av affilateintäkterna och det gissar jag även gäller de andra tre herrarna.

Vad skulle annars betala deras lön?
Citera
2023-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Hur är det med sunt förnuft och kunskap om hur företag fungerar?

Företag har anställda som har lön, intäkterna som företaget har ska täcka löner till de anställda men
huvudsyftet ät att verksamheten ska skapa vinst åt företaget. Ingår företaget/avdelningen i en koncern ska det lämna vinst till moderbolaget, i det här fallet Acroud. De som driver företaget får heller inte slaska runt med pengarna hur som helst, för då ingriper styrelsen och moderbolaget. Hur företaget drivs styrs också av styrelse och moderbolag.

Så hur svårt kan det vara för vissa av skribenterna här att fatta att sedan TGC såldes så ska man inte skälla på de som jobbar kvar i TGC ( som bl a fortsätter att leverera underhållning för spelare ) för att de genererar vinst till Acroud.

När det gäller affiliatemodellen så gör den till skillnad mot andra aktörer att de kan jobba utan att ta andel av insats ellet vinst, så vad gnäller folk om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in