2021-06-11, 09:25
Medlem
Det känns så fruktansvärt att leva i dessa tider vi har en corona pandemi som gör att de flesta av oss har varit mer eller mindre begränsade i samhället. Det har gjort så att ekonomin världen över är på gungning men samtidigt ökar allting i pris? Många människor känner sig ensamma och deprimerade kanske rentav lägger en fundering på att begå självmord.

Det som händer i sverige idag med alla dessa dödsskjutningar,våldtäkter,kidnappningar m.m jag menar vafan detta sker VARJE jävla dag hela tiden, vad är det som händer? Hur fan kunde det ha blivit så? Jag vet att många gillar att skylla allt på invandringen, men sen då? Vem bär ansvaret för deras misstag? Varför känna det lättare att tjäna pengar genom att vara en yrkeskriminell istället för en vanlig hederligarbetare? Är det lönerna? Är det skatten? Lathet? Jag vet inte men något är fel, jävligt fel.

När man läser nyheter så är det bara negativa nyheter och går man in här på flashback så är det ännu mer negativa nyheter. När tar detta stopp?
Citera
2021-06-11, 09:32
Medlem
Jag är rädd att det inte kommer ta slut utan att allt elände bara eskalerar med tiden. Varför det har blivit såhär och vems fel det är har jag ingen aning om men det är lika bra att bara acceptera att samhället har spårat ur fullständigt och så lär det fortsätta. Jag undrar ofta över vad som blir nästa stor grej när Corona har blåst över? Det kommer nog alltid att ske katastrofer men frågan är om vi verkligen kan göra något åt allt det som sker?
Citera
2021-06-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag är rädd att det inte kommer ta slut utan att allt elände bara eskalerar med tiden. Varför det har blivit såhär och vems fel det är har jag ingen aning om men det är lika bra att bara acceptera att samhället har spårat ur fullständigt och så lär det fortsätta. Jag undrar ofta över vad som blir nästa stor grej när Corona har blåst över? Det kommer nog alltid att ske katastrofer men frågan är om vi verkligen kan göra något åt allt det som sker?

vi kan nog inte kontrollera det oundvikliga men seriöst sen interner exploderade och varje människa (i princip) har en telefon i fickan så kan man följa hela världens galenskaper ett få knapptryck bort eller t.o.m få en notis
Citera
2021-06-11, 10:47
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Pandemin för mig, personligen, har inte varit någon pärs. Värre är det med demografin... Se opp och pass på! Negrer runt varje hörn!
Citera
2021-06-11, 10:48
Medlem
Tok-Franss avatar
Det blir krig snart.

Det du känner är upptakten till konflikten.
Fokus kommer ligga på Kina, men det kommer bli rejält oroligt i hela västvärlden.

Jag rekommenderar ett inköp av en Hawaii-skjorta.
Gör dig redo för "The great Boogaloo"
Citera
2021-06-11, 13:35
Medlem
MrMadoffs avatar
Divide and conquer
Citera
2021-06-12, 14:03
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Det känns så fruktansvärt att leva i dessa tider vi har en corona pandemi som gör att de flesta av oss har varit mer eller mindre begränsade i samhället. Det har gjort så att ekonomin världen över är på gungning men samtidigt ökar allting i pris? Många människor känner sig ensamma och deprimerade kanske rentav lägger en fundering på att begå självmord.

Det som händer i sverige idag med alla dessa dödsskjutningar,våldtäkter,kidnappningar m.m jag menar vafan detta sker VARJE jävla dag hela tiden, vad är det som händer? Hur fan kunde det ha blivit så? Jag vet att många gillar att skylla allt på invandringen, men sen då? Vem bär ansvaret för deras misstag? Varför känna det lättare att tjäna pengar genom att vara en yrkeskriminell istället för en vanlig hederligarbetare? Är det lönerna? Är det skatten? Lathet? Jag vet inte men något är fel, jävligt fel.

När man läser nyheter så är det bara negativa nyheter och går man in här på flashback så är det ännu mer negativa nyheter. När tar detta stopp?
Vad som är viktigt att känna till är att alla former av upplevelser, allt du ser, hör, känner, smakar, tänker och så vidare äger rum i ditt eget sinne. När du tittar på en vägg så är det bara delvis sant att väggen du ser befinner sig på ett avstånd från dig. Lika mycket är väggen inuti ditt sinne eftersom väggen i sig är ett koncept som din hjärna skapat baserat på ett antal sinnesintryck som den mottar. Upplevelsen av en vägg framför dig äger inte rum utanför dig utan inom dig.

Med det som bakgrund så är det du säger att världen håller på att gå åt skogen också bara delvis sant. Det är sant att vi har mycket problem med dödsskjutningar, klimatproblem och så vidare. Men lika mycket är detta en produkt av det som ditt sinne kommer upp med utifrån alla intryck. Och eftersom vi människor har oerhört lätt att bli beroende av saker så finns det en stor efterfrågan på content creation, clickbait och drama. Inte för att vi direkt mår bra av det utan för att det tillgodoser ett ständigt och oändligt begär av mer. De flesta på det här forumet som beklagar sig över invandrare och beter sig allmänt nedsättande mot människor med annan bakgrund vet säkert djupt nere att man ska leva med god moral, vara snäll, ödmjuk och vänlig. Men ovanpå allt detta finns ett berusande för att inte säga erotiskt upphetsande i att få sätta någon på plats, motbevisa sina "haters" eller ta revansch på alla tvivlare. Dessutom lever många av oss i någon falsk uppfattning att om jag bara får sätta någon på plats så kommer jag leva resten av mitt liv i evig lycka och tillfredsställelse. Och eftersom de flesta av oss inte är medveten om att detta är en illusion så finns det en slags romantisk föreställning om att framgång genom revansch är det ultimata målet i livet. Det kanske tydligaste exemplet på detta är Donald Trump.

Världen och Sverige är helt enkelt vad den är, varken bra eller dålig. Däremot har vi omedvetet och ofrivilligt skapat en slags självgående kultur där människor ska vara rädda och misstänkliggöra andra vilket leder till alla möjliga former av lidande.
Citera
2021-06-12, 23:29
Medlem
neuron-drones avatar
Även om det kan verka hemskt nu, och jag är inte för brottslighet, så har människan levt mesta tiden i mycket hemskare tider. Värre sjukdomar och mer mord och krig. Man tror att en av fyra blev mördad på äldre stenåldern. Massutrotnningen under Hitler var inte att leka med heller. Eller Pol Pot. Eller folkmordet i Rwanda. Eller digerdöden.

De allra flesta människor begår inte hemska brott så ge oss lite välvilja.
Citera
2021-06-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Även om det kan verka hemskt nu, och jag är inte för brottslighet, så har människan levt mesta tiden i mycket hemskare tider. Värre sjukdomar och mer mord och krig. Man tror att en av fyra blev mördad på äldre stenåldern. Massutrotnningen under Hitler var inte att leka med heller. Eller Pol Pot. Eller folkmordet i Rwanda. Eller digerdöden.

Skillnaden är att det aldrig var lika totalt omspännande, och inte heller tvetydigt och sopat under mattan. Folket då hade inte dessa hundratals förväntningar på sig för att ens få leva ett drägligt liv.

Var det krig eller epidemi i farten så stannade samhället i stort. Folk hittade andra sätt att hålla allt i rullning. Hade man inget jobb kunde man ändå fixa mat på bordet. På grund av all övervakning, alla kostnader, och allt micromanagement är det nu omöjligt. Om en rejäl pandemi bröt ut skulle de som anpassar sig för att överleva klassas som brottslingar och jagas av staten. Tror du staten skulle tillåta svartjobb och byteshandel bara för att det är kris? Knappast. Bristen på arbete i Sverige är artificiell, skapad av staten. Jobben finns, men reglerna sätter käppar i hjulen.

Var det krig så var det krig. Man förväntades kriga och vinna, inte tiga och ignorera. Man straffades inte för att man skyddade någon och fördrev en fiende, eller för att man påpekade att fienden dödat eller skändat en allierad. Man förväntades inte gå till jobbet och betala skatt, och särskilt inte för att försörja fienden.

Om det var problem förr, i krig eller i fred, kunde man ta sitt pick och pack och driva ett torp i skogen. Numera åker man i fängelse för sånt. Om man försöker leva hippielivet bryter man mot dussintals lagar.
Vi lever i ett samhälle som i princip kreverar och börjar bli ett U-land, men hålls ihop med tejp så det ser ut att funka fast det mer eller mindre kollapsat. Istället för att lösa problem straffar man dem som påpekar problemen.

Sen undrar man varför alla är deprimerade och ingen ler på allmän plats...
Citera
2021-06-14, 16:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
I Sverige på 60- och 70- fanns det alltid jobb och det var inte omöjligt att få ett hyrskontrakt i närheten av Stockholm utan att betala en miljon under bordet. Att livnära sig på kriminalitet var ovanligt.

En del som kommer till Sverige idag vill bli kungar och de vet att straffen i Sverige är lägre, men de flesta vill leva hederligt med sina familjer. När deras söner har svårt att få jobb och bostad blir frestelsen för kriminalitet och snabba pengar stor.

Det som händer nu i Europa hände i USA under hela 1900-talet och än idag, så det ligger nära tillhands att misstänka övergången från utpräglad social politik till mer fria marknadskrafter har inverkat.

Det är en deprimerande utveckling som har skett sedan 80-talet, med kriminalitet, arbetslöshet och barnfamiljer som blir vräkta.

Vi har blivit alltmer exponerade för knark, bedrägerier, snabba lån, ökad korruption, inkassoverksamhet etc. Den som kommer snett i den här tillvaron vandrar på ett sluttande plan och riskerar att bli helt utslagna.

Dessutom, jordens innevånare ökar exponentiellt och likaså den förväntade levnadsstandarden och den förväntade livslängden. Vilket har varit möjligt hittills m.h.a. de fossila bränslen som orsakat temperaturhöjning som frigör metan kring polerna som ger värmeperioder med mer än 30 °C vid Ishavet redan på våren. Så att än mer metan frigörs.

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ...048/15-3.1.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-mIiTUptda...910_153546.jpg

Så vart är vi på väg?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-06-14 kl. 16:53.
Citera
2021-06-14, 16:58
Medlem
fethorunges avatar
Feminismens intåg.

Kärnfamiljens decimering.

Massinvandring.

Ökande samhällsklyftor. Inflation. Minusräntepolitik. En förstörd bostadsmarknad.

Missat allt detta? Förklarar allt det du beskriver rätt bra.

Sverige kommer inte att finnas som land och svenskarna inte som folk om några årtionden.
Citera
2021-06-14, 17:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Skillnaden är att det aldrig var lika totalt omspännande, och inte heller tvetydigt och sopat under mattan.

Tramsigt självömkande.

Koncentrationslägren var hemliga under lång tid. Hade du hellre suttit där och svultits till döds? Har du ens sett bilder på hur utmärglade de var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in