Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-11, 05:04
  #1
Medlem
Hej! Åker till Kreta om en vecka och undrar hur det ser ut där. Måste man bära på munskydd på stränderna, poolen i hotellen och i restauranger? Är det folk som reser dit eller är det tomt på stränderna. Ja, jag har googlat och det står olika på varje sida.

Ni som nyligen har kommit hem från Kreta, hur upplevde ni att det var. Fick ni bära på munskydd när ni solade på stränderna och vid poolen i hotellet?

Mvh
Citera
2021-06-11, 08:44
  #2
Medlem
karlskrona1234s avatar
nej, verkar inte som det när man titta på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=uMEejyiNySM

Vissa har andra inte. Kan ju dock vara att de struntar i förbudet.
Citera
2021-06-12, 08:08
  #3
Medlem
Aspsusas avatar
Det var då en tråd i rätt tid, är också på väg till Kreta om ca en vecka. Tack Karlskrona1234 för videolänken. Det såg ut ungefär som jag väntade mig.

Förbereder mig på att det är ganska tomt, iaf på turistorter. Tänker njuta av stränder utan trängsel :-)

Har inte läst om något munskyddstvång vid simbassänger eller när man badar; tvärtom så har jag läst om hotellområden som explicit inte kräver munskydd av sina gäster.

Det grekiska munskyddskravet utomhus irriterar mig enormt, så den här resan blir det nog inte mycket stad, museum och arkeologi. Mera strand och berg.
Sport och träning skall också vara undantaget från kravet, men iaf på Tripadvisor är det alltid någon vän av extrem ordning som påpekar att promenader nog inte räknas som träning - sluta gnälla, missunsamma (mestadels brittiska) kryptofascister! Promenerar jag i rask takt med bra avstånd till andra människor så använder jag eget omdöme vad gäller när jag behöver munskydd.

Personligen tror jag inte den grekiska polisen är så pigg på att bötfälla (300€) turister utan munskydd, men som laglydig nordbo (som dessutom avskyr att se munskydd som hakbinda) gillar jag ju inte påbud som a)inte är vettiga, och b)bevakas selektivt.

Tyvärr lär munskyddsregeln inte hävas förrän i höst någon gång, påstår iaf de som anser sig veta något.

Musikförbudet på krogar torde vara hävt när PussyMagnet och jag väl kommer till Kreta - där har det varit litet olika bud om det redan är hävt eller om det lyfts när i veckan. (För övrigt en av de fiffigare åtgärderna för att minska smittspridning, eller skulle iaf vara det om det bara gällde inomhus.)
Citera
2021-06-12, 16:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det var då en tråd i rätt tid, är också på väg till Kreta om ca en vecka. Tack Karlskrona1234 för videolänken. Det såg ut ungefär som jag väntade mig.

Förbereder mig på att det är ganska tomt, iaf på turistorter. Tänker njuta av stränder utan trängsel :-)

Har inte läst om något munskyddstvång vid simbassänger eller när man badar; tvärtom så har jag läst om hotellområden som explicit inte kräver munskydd av sina gäster.

Det grekiska munskyddskravet utomhus irriterar mig enormt, så den här resan blir det nog inte mycket stad, museum och arkeologi. Mera strand och berg.
Sport och träning skall också vara undantaget från kravet, men iaf på Tripadvisor är det alltid någon vän av extrem ordning som påpekar att promenader nog inte räknas som träning - sluta gnälla, missunsamma (mestadels brittiska) kryptofascister! Promenerar jag i rask takt med bra avstånd till andra människor så använder jag eget omdöme vad gäller när jag behöver munskydd.

Personligen tror jag inte den grekiska polisen är så pigg på att bötfälla (300€) turister utan munskydd, men som laglydig nordbo (som dessutom avskyr att se munskydd som hakbinda) gillar jag ju inte påbud som a)inte är vettiga, och b)bevakas selektivt.

Tyvärr lär munskyddsregeln inte hävas förrän i höst någon gång, påstår iaf de som anser sig veta något.

Musikförbudet på krogar torde vara hävt när PussyMagnet och jag väl kommer till Kreta - där har det varit litet olika bud om det redan är hävt eller om det lyfts när i veckan. (För övrigt en av de fiffigare åtgärderna för att minska smittspridning, eller skulle iaf vara det om det bara gällde inomhus.)

Haha vi får hoppas på det bästa. Jag tror att det blir bra trots dessa skit reglerna.
Citera
2021-09-07, 11:15
  #5
Medlem
Jag bumpar denna då jag ska åka om ca 1 vecka. Har bokat all inclusive så jag kommer spendera mesta dels tid på hotellet. Men jag ska vara där i 2 veckor så jag kommer ju vilja ut på stan oxå.

Nån som vet vet hur det är med restriktioner och skogsbränder där nu för tiden?
Citera
2021-09-07, 22:05
  #6
Medlem
I lördags togs utegångsförbudet som gällt mellan kl 01 och 06 bort, och barer och restauranger får spela musik igen.

Munskydd behövs inomhus och vid resor med buss eller taxi, däremot inte på stan, på uteserveringar, vid poolen eller på stranden.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3333773

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback