Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-11, 21:38
  #13
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nu konstaterades det på denna sida fakta.. att pris utgetts till denna foliehattsstiftelse, pga deras skrämselpropaganda baserat på blah blah.. uppgifter om stiftelsen i sin tur, kan man kan kolla vidare om på andra sidor.

Orsaken till nya elmätare
https://www.energimarknadsbyran.se/n...-att-bytas-ut/

Du kan ju alltid flytta ut till ett tält djupt inne i skogen eller klä in allt i folie inklusive dig själv
om du känner att det börjar ila i tårna.
Kan dock vara en risk att du blir grillad av mikrovågorna i din elmätare, när du sitter inlindad i folie.

Med andra ord, en del av MP världsherravälde. Känns jätteviktigt att mäta elen varje timme.

Som sista förklaring på deras sida är denna

Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans. Syftet med detta är att underlätta för elnätsföretaget att stänga av strömmen i samband med kundflytt, vilket gör att flera kunder kommer att välja elavtal vid flytt.


Med andra ord, dammsug inte för mycket nu boys.

Skämt åt sido, antar att man ska kunna stänga av elen på ställen när det är brist på el väldigt enkelt och skylla på elavbrott för att balansera det hela.
Citera
2021-06-14, 20:47
  #14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Jag förstår inte vad det var för fel på de gamla elmätarna som byttes ut 2008.

Vad är det som är så smart med de nya elmätare som inte de gamla inte hade.

Dom klarar inte timdebitering som man tydligen tänker införa.

Dom nya har ovan timdebitering dessutom , skall man kunna avläsa värdena via en kundportal, dom "felanmäler" automatisk strömavbrott, doim kan fjärr uppdateras, dom skall klara s.k microproduktion av el (solceller) , dom kommer kunna fjärr avstängas och vice verse spänning sättas via fjärr (om man inte betalar för elen , idag måste dom skicka ut en montör som bryter strömmen.
plus lite annat smått och gott skall dom klara mäta
Citera
2021-06-14, 22:56
  #15
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom klarar inte timdebitering som man tydligen tänker införa.

Dom nya har ovan timdebitering dessutom , skall man kunna avläsa värdena via en kundportal, dom "felanmäler" automatisk strömavbrott, doim kan fjärr uppdateras, dom skall klara s.k microproduktion av el (solceller) , dom kommer kunna fjärr avstängas och vice verse spänning sättas via fjärr (om man inte betalar för elen , idag måste dom skicka ut en montör som bryter strömmen.
plus lite annat smått och gott skall dom klara mäta

Det förklarar en del då. Men timavläsning det låter rätt aggressivt så då kommer den skicka in varje timme då om jag förstått det rätt.
Citera
2021-06-18, 07:35
  #16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det förklarar en del då. Men timavläsning det låter rätt aggressivt så då kommer den skicka in varje timme då om jag förstått det rätt.

Ja det är väl tanken bakom det hela kan tänkas.

Inte insatt i detta för det ändras ju allt hela tiden, men tror dom tänker på sikt införa timdebitering, dvs taxan blir dyrare när elen är dyrast att producera tex måndagar när all industri går igång efter helg uppehåll.
Nattetid är det ju oftast överskott på el så billigast då.

Fanns något liknande för ca 20 år sedan för storförbrukare ,dubbeltariff , där det var billigare på natten.

Men då var ju inte elförbrukningen så hög hos privatpersoner , ja elvärme var ju vanligare men ändå.

Idag är det ju enormt med elprylar hos alla! diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, vattenkokare, datorer, servrar. kylmaskiner, värmepumpar etc
Skall dessutom x antal miljoner elbilar införas och laddas.... ja Strömmen i nätet lär inte räcka till om alla använder alla elapparater samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2021-06-18 kl. 07:43.
Citera
2022-03-30, 23:32
  #17
Medlem
Tänkte jag ska kapa den här tråden liten.

I mitt område ska vi nu få nya elmätare.

Jag fick ny idag, det står på en informationslapp att frånkopplingen är nu fjärrstyrd.

Blir kul när de nu enklare kan köra rullande strömavbrott vid en eventuell äkta elbrist i framtiden, tvångsinföra debitering per timme eller stänga av elen för ideologiskt avvikande etc etc.

Är jag ensam om mitt foliehattande i detta?!
Citera
2022-03-31, 11:08
  #18
Medlem
tanken är nog att efter år 2025 införa dag o natt taxa för att styra över mer av förbrukning till natten
Citera
2022-09-19, 10:20
  #19
Medlem
vinlands avatar
Bump:
Om jag hänger med rätt här kommer alltså den nya elmätaren Sagecom T211 som just nu installeras överallt, att "kvittra" pulståg på 800mhz-bandet 1 gång i tim oavsett vilken typ av abonnemang man har.

Denna Sagecom T211 kan även fjärrstyras att stänga av inkommande 3 fas el, och här blir det då intressant, fjärrstyrs då denna elmätere med brytfunktion via 2g nätet på 800mhz typ returkanal, eller sker detta via fasta 3 faserna in från transformatorstationen som den är kopplad till ?

Skulle det göras på 2G nätet 800mhz är det väl bara en tidsfråga innan någon hacker knäcker protokollen och kan då cykla runt med någon gammal mobil och sänder ut ett kodsträng på 800-bandet och släcker el...

Och eftersom man nu hotar med avstängning av el vid "överbelastning" är jag undrande till om man verkligen sitter och adresserar tiotusentals mätare att stänga ner, då är det väl bättre att stäcka ner 1st transformatorstation istället, men då med problemet att man även kan släcka div affärsverksamheter , hissar mm.

Någon som har mer teknisk info hur dom tänker gå tillväga ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback