2025-03-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man kan hämta i Instabox tex.
Exakt.

Jag har ofta varit tacksam att apotekare är så noggranna. Inte alltid läkare är.
Apotekare stoppade bl a helt horribla förskrivningar en geriatrisk läkare förskrev till en äldre släkting när jag hämtade ut.
Och det har hänt mig med när jag var riktigt sjuk.
Bättre det tar någon minut extra än att en stressad läkare skriver ut helt fel.

Apotekare är experterna på läkemedel.
Citera
2025-03-04, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Exakt.

Jag har ofta varit tacksam att apotekare är så noggranna. Inte alltid läkare är.
Apotekare stoppade bl a helt horribla förskrivningar en geriatrisk läkare förskrev till en äldre släkting när jag hämtade ut.
Och det har hänt mig med när jag var riktigt sjuk.
Bättre det tar någon minut extra än att en stressad läkare skriver ut helt fel.

Apotekare är experterna på läkemedel.
Eller en riktigt dålig läkare som i ett fall. Skrev ut kanyler och flaskor som inte ens saluförs i Sverige sedan decennier....

Så klanka inte ned på apotekare.
Citera
2025-03-04, 02:05
Medlem
Citat:
Eller en riktigt dålig läkare som i ett fall. Skrev ut kanyler och flaskor som inte ens saluförs i Sverige sedan decennier....

Detta kan man mycket väl klanka ner på. Senaste gångerna jag har besökt apotek så har det varit hucklen och araber och obegriplig svenska. Verkar vara en tvångstanke hos apotek att anställa iranier/muslimer utan svensk apotekarutbildning. Vilken pilot vill ni flyga med - en svensk eller en somalier?
Citera
2025-03-04, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Detta kan man mycket väl klanka ner på. Senaste gångerna jag har besökt apotek så har det varit hucklen och araber och obegriplig svenska. Verkar vara en tvångstanke hos apotek att anställa iranier/muslimer utan svensk apotekarutbildning. Vilken pilot vill ni flyga med - en svensk eller en somalier?
Det är för att inga svenskar tycker det verkar coolt att utbilda sig till. Bland hucklena är det dock högstatus.

Du vet, företag uppfinner inte anställda. De tar vad som står till buds.

Och då kanske man måste flyga med somaliern.. Eller avstår man.
Senast redigerad av XY3000 2025-03-04 kl. 02:19.
Citera
2025-03-04, 02:29
Medlem
Citat:

Den här läkaren som låg årtionden bakom svenska sjukvården var arab.
Jag upplyser dig bara om fakta.
Citera
2025-03-04, 02:38
Medlem
Citat:
Det är för att inga svenskar tycker det verkar coolt att utbilda sig till. Bland hucklena är det dock högstatus.

Du vet, företag uppfinner inte anställda. De tar vad som står till buds.

Och då kanske man måste flyga med somaliern.. Eller avstår man.

Skrev jag somalier någonstans?
Nej.

Tycker du att det är bra om man kan tala och förstå svenska på ett svenskt apotek?
Citera
2025-03-04, 02:59
Medlem
Vi får väl se hur länge det varar.
Kort tid, enligt mig.
Förmodligen evig tid, enligt dig.
Citera
2025-03-04, 03:08
Medlem
Förresten, jag köper allt jag kan på nätet numera.
Citera
2025-03-04, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Varje gång jag ska hämta ut mitt knark är det samma jävla skit, nämligen många som ska hämta samtidigt. De som hämtar förpackningarna jobbar trots det otroligt långsamt. Och som i dag när jag var ensam förutom en gammal kärring som stod och ojade sig över sina sjukdomar i 10 minuter medan den som arbetade i kassan ojade ut sin sympati över henne så står jag där och blir röd i ansiktet av frustration. Det gick för övrigt en annan anställd och plockade med saker där bak medan jag stod och väntade. Hon har lämnat ut medicin till mig förut så jag undrar varför hon inte bara tog en paus från det hon gjorde och hjälpte mig istället. Är det någon som jobbar som receptarier som kan förklara varför ni är så obefogat långsamma? Folk har andra ärenden och har inte tid att hänga på apoteket en kvart.

Pensionärerna är problemet.
Citera
2025-03-04, 08:11
Medlem
Muppetys avatar
Detta har jag också irriterat mig på, trots att jag har flera farmaceuter i familjen som jobbar på apotek.

Men jag skulle hämta ut 4 olika mediciner, jag lägger fram mitt körkort o han blippar det, sen sitter han klickar o har sig med datorn i säkert fem minuter, jag vet inte hur många gånger han även blippade sin egen legitimation också. Sen gick han långsamt o hämtade allt.

Kan dom inte fixa ett system så att man bara behöver blippa min leg, o så kommer medicinerna upp o det skrivs ut etiketter på en gång? Vad består arbetet i att sitta o klicka en massa i fem minuter?

Så frågar dom "-Går det bra med annat märke?" O så börjar en del fråga vad det är för skillnad o så...
Citera
2025-04-13, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Detta har jag också irriterat mig på, trots att jag har flera farmaceuter i familjen som jobbar på apotek.

Men jag skulle hämta ut 4 olika mediciner, jag lägger fram mitt körkort o han blippar det, sen sitter han klickar o har sig med datorn i säkert fem minuter, jag vet inte hur många gånger han även blippade sin egen legitimation också. Sen gick han långsamt o hämtade allt.

Kan dom inte fixa ett system så att man bara behöver blippa min leg, o så kommer medicinerna upp o det skrivs ut etiketter på en gång? Vad består arbetet i att sitta o klicka en massa i fem minuter?

Så frågar dom "-Går det bra med annat märke?" O så börjar en del fråga vad det är för skillnad o så...

Det är kanske inte så nu men förut var apotekare på top 10 minst stressiga jobben, en apotekare bryr sig inte om att skynda sig när han/hon vet att jobbet inte kräver något stress. Och pensionärerna underlättar jobbet drastiskt för en apotekare.
Citera
2025-04-13, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Topic kan sättas in i ett större sammanhang som jag brukar kalla "Blattefieringen" av Sverige - hur de delar som tas över av MENA sköts långsammare och sämre öht, de som åkt buss m en chaffis fr Zoomalia (gasa-bromsa, gasa-bromsa, gasa-bromsa) vet vad jag menar.

Ibland undrar jag om inte samhällsnyttan vore större om den hälft som jobbar också den kunde stanna hemma. Bästa naturligtvis om de åker hem.

En blatte får betalt ändå med ett bra jobb som är stressfritt varför ska man skynda dig och utsätta kroppen för en svenne jag hade absolut gjort det samma om jag jobbade som apotekare. Man måste vara smart med sådana höguppsatta jobb och blattar verkar vara när svennar klagar på flashback.😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in