Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-06-09, 06:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Köpte ett 6 pack ägg på coop i förrgår och 3 av äggen som kokades i 10 min hade fast normal gula men själva vitan var blöt/slemmig/grynig. De luktar inget och smakar egentligen inte dåligt, men konsistensen gör att äggen inte känns så roliga att äta. Svampiga och på något vis "blöta".

Är det någon som vet vad det kan bero på ?
Citera
2021-06-09, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Köpte ett 6 pack ägg på coop i förrgår och 3 av äggen som kokades i 10 min hade fast normal gula men själva vitan var blöt/slemmig/grynig. De luktar inget och smakar egentligen inte dåligt, men konsistensen gör att äggen inte känns så roliga att äta. Svampiga och på något vis "blöta".

Antingen
1. Koka några minuter till
2. Koka upp vattnet innan du lägger ner äggen, sätt ner värmen till halv o låt äggen koka klart

De har inte kokats länge nog, då blir de så där slemmiga i vitan
Du kan hålla lite salt på det slemmiga då smakar det mycket bättre
Citera
2021-06-09, 07:12
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Antingen
1. Koka några minuter till
2. Koka upp vattnet innan du lägger ner äggen, sätt ner värmen till halv o låt äggen koka klart

De har inte kokats länge nog, då blir de så där slemmiga i vitan
Du kan hålla lite salt på det slemmiga då smakar det mycket bättre

Fast det var bara 3 av 6 ägg som blev sådär och alla kokades samma tid som jag alltid kokat ägg på i hela mitt liv.
Citera
2021-06-09, 07:22
Medlem
Citat:
Fast det var bara 3 av 6 ägg som blev sådär och alla kokades samma tid som jag alltid kokat ägg på i hela mitt liv.

För lite vatten så att det inte omslöt hela ägget då ?
Eller att du häller på kallt vatten medans det kokar, och du får vänta tills det kokar upp igen då blir äggen ojämna. Eller så går din klocka fel. 8-12 minuter ska räcka, om det nu inte är tex strutsägg ?

Eller så har elransoneringen börjat med att MP stänger av strömmen till din spis då och då utan att du märker det. Eller så har MP uppfunnit energibesparande ägg

Eller om du bor uppe på Mount Everest så är det svårt att koka ägg där, eftersom vatten där kokar redan vid +70 C

Fast om du har en ojämn platta, ojämn kastrull eller en stor kastrull så kanske inte värmen sprider sig så bra.

Lycka till !!
Senast redigerad av NegerStryparen 2021-06-09 kl. 07:29.
Citera
2021-06-09, 08:11
Medlem
ManOrAnimals avatar
Citat:

Djurplågeri är dålig kvalité.
Håll dig åtminstone till Änglamarks KRAV-märkta ägg.
Citera
2021-06-09, 08:11
Medlem
Svantevits avatar
Äggvitan innehåller normalt sett en massa proteiner (äggviteämnen). Dessa koagulerar när du kokar ägget. Måste vara något fel på äggen då fått.
Citera
2021-06-09, 08:54
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Funderar på om det kan vara så att de frusit? Har du superkallt i kylen och/eller har äggen stående emot kylelementet?
Citera
2021-06-09, 08:56
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Hände mig och jag tror jag hade en batch med ”dåliga” ägg. Vattnet täckte dock inte helt vid kokning.
Citera
2021-06-09, 09:12
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Funderar på om det kan vara så att de frusit? Har du superkallt i kylen och/eller har äggen stående emot kylelementet?

Inte alls och det konstiga var att detta var 3 ägg av 6 st som kokades samtidigt och låg i vattenbad och kallnade i alla fall 10 min innan de skalades.
Citera
2021-06-09, 09:13
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Hände mig och jag tror jag hade en batch med ”dåliga” ägg. Vattnet täckte dock inte helt vid kokning.

Ska man kontakta butiken?
Citera
2021-06-09, 09:14
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Äggvitan innehåller normalt sett en massa proteiner (äggviteämnen). Dessa koagulerar när du kokar ägget. Måste vara något fel på äggen då fått.

Ja börjar tro det. Gulan var fast och hård dock. Jätteskumt
Citera
2021-06-09, 09:15
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ska man kontakta butiken?
Varför inte? Du får ett nytt paket 🙂
Citera
  • 1
  • 2