2021-06-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Hej!

Telia, dom jävlarna, tänker höja priset på 100 Mbps bredband till 479 kr. Detta tycker jag är för dyrt då de redan är dyra nog, jag funderar därför på att skaffa mobilt bredband 200 GB eller obegränsat. Skulle spara 200 - 300 spänn i månaden, nackdelen är väl egentligen att hastigheten är upp till ~50 Mbps.

Någon som kör mobilt bredband via en 4G router (till datorn) idag istället för fast som kan berätta hur det funkar? Jag streamar inte speciellt mycket och aldrig mer än 1080p. Spelar inte online-spel. Enligt windows slurpar jag för 150-200 GB i månaden så båda alternativen ovan skulle funka (där windows verkar stå för mycket själv så jag har stängt av windows update, tänker bara uppdatera någon dag i månaden typ).

Bojkotta Telia!

Mvh
Har haft mobilt bredband i många år och är mer än nöjd. Har faktiskt inget annat val då allt numera går via mast här ute på landet. Utifrån för mina behov så räcker både hastigheten och den surfpott jag har mer än väl till. 249kr i månaden för 50 gb surf och en hastighet på mellan 25-45 Mbit/s.
Dessutom krånglar det ju nästan aldrig utan allt löper på. Fiber tackade jag nej till då det skulle kosta skjortan att dra till huset.
Abonnemangen är ju många då vi alla har olika behov men det mobila bredbanden som sådant verkar ovanligt stabilt och dessutom inte väderkänsligt som det ADSL jag en gång i tiden hade då kopparledningar för vanlig telefoni gick fram till huset.
Har Telia för bredbandet och Halebop för mobilen.
Citera
2021-06-10, 22:25
Medlem
DennisOlofs avatar
@Lucas49, då gjorde du helt rätt.

Bättre köra via 4G istället för att betala hutlösa summor för att ansluta sig till fiber. Det är bättre att vänta och se om du kan få ett bättre pris. Vem vet, kanske staten satsar nya bredbands miljarder och då kan man passa på. Däremot får man räkna med att det kostar 12000-30000kr för att ansluta sig till fiber. Tyvärr är det nog många som inte kan ansluta för priset vida överstiger det intervall jag angav, staten får helt enkelt subventionera för att folk ska kunna ansluta sig.

Det är ju komiskt för min del att jag bara får ut 4Mbit i genomsnitt trots en modern telefon som inte är gammal när jag kör över 4G. Det duger som backup när fibern krånglar men inte till mycket annat. Så det är verkligen ett lotteri om man har bra mottagning på 4G oavsett vart man bor i landet. Centralt inne i städerna är det antagligen givet att man har bra mottagning.

Men det är ju bättre om staten satsar på 4G och fiber på landsbygden, det är ju där kostnaderna blir orimliga annars. Att det är sämre 4G i förorter och annat runt städer är inte lika viktigt eftersom det numera oftast finns fiber eller andra snabba alternativ.

Däremot är det lite lustigt att just Telia och Comhem är betydligt dyrare i många stadsnät än de flesta andra leverantörer. Undra varför ?
Citera
2021-06-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det är ju komiskt för min del att jag bara får ut 4Mbit i genomsnitt trots en modern telefon som inte är gammal när jag kör över 4G. Det duger som backup när fibern krånglar men inte till mycket annat. Så det är verkligen ett lotteri om man har bra mottagning på 4G oavsett vart man bor i landet. Centralt inne i städerna är det antagligen givet att man har bra mottagning.

Överväg att prova med en enklare ca 10dBi riktantenn plus router (typ billig Tplink med antennkontakter) om det är en stationär plats som en sommarstuga där du behöver få upp hastigheten.
Kostar någon tusenlapp hela paketet billigast möjliga.
Den ökade kanalkvaliteten gör att din utrustning behöver bråka mindre med andras på samma kanal och kan lätt göra så att du får upp genomsnittshastigheten till det dubbla eller tredubbla, även om du i nuläget har "bra mottagning i staplar räknat" på telefonen.
Citera
2021-06-11, 15:22
Medlem
Fungerar helt ok för mig, kör Tele2 med fri surf. (4g)
Jag hade inte vågat köra någon begränsning, man gör så lätt av med mycket data.
Är värt att kolla täckningskarta innan man bestämmer sig för mobilt bredband.

Om man gillar att spela så är det inte så kul, iaf inte om du ska spela tävlingsinriktat.
Till att Surfa / Youtube / Netflix / Mobiler och paddor i hemmet osv duger det gott och väl för mig men kommer byta ut det direkt fiber blir draget till huset!
Senast redigerad av SeaViking 2021-06-11 kl. 15:25.
Citera
2021-06-11, 16:18
Medlem
Skaffa ett mobilabonnemang med fri surf och ett extra data-sim som du sätter i din 4G router.
Citera
2021-06-11, 17:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
100mb för 480kr?

själv betalar jag över 500 för 30 mbit från telia.

då har du fått ett bättre avtal.

skulle aldrig ta mobilt bredband.
extremt mycket strålning och skapar huvudvärk,cancer och skit.

var nöjd med ditt bredband 100 nu när du inte kan byta till annan fast leverantör.

Telia har ioch för sig jävligt dålig service och kunde vara kanske en hundring billigare och de hittar på avgift på avgift på pappersfaktura osv men håll dig till dom tills ditt hus kan byta till bahnhof eller annan leverantör.

När jag hade XDSL (vilket jag antar du har nu) var månadskostnaderna överjävliga från Telia. Jämfört med fiberalternativen som både var billigare och hade multiplar mer hastighet. Upplevde ändå att Telia hade lika bra service som ett femstjärnigt hotell. Råkade ut för åsknedslag för typ 6 -7 år sedan, slog ut telias XDSL-modem. Var kraftig åska den sommaren, så fanns inga modem för telia att snabbt skicka ut. De skickade ut ett 4G-modem med kurir till mig dagen efter åsknedslaget!
Bra service!

Har fiber sedan flera år tillbaka, första åren Telia, som hade bra erbjudande de första 24 månaderna, därefter ökade avgiften till över 12.000 om året! Gick över till Bahnhof "snabbelisnabbt" och fick dubbla bandbredden till halva priset.

Nu har Bahnhof skickat ut att telia höjer priset på "öppen fiber" så de i sin tur tvingas höja månadskostnaden med några tior. Fick i samma meddelande från Bahnhof att jag kan "dra in" deras fiber i kåken, så jag får 10Gb/s i stället som nu med "bara" 1Gb/s, och till ett lägre pris dessutom.

Får väl kolla hur mycket de ska ha för fiberanslutningen.. De drar antagligen en annan fiber?

För att svara TS:
Har du bra 4G-hastigheter där du bor, och kan leva med under 100Mb/s, så kan 4G vara ett alternativ.
Så länge du hittar ett billigt abonnemang utan "surftak" på 4G. Kan vara ett alternativ.
Sämre ping dock. Skaffa extern antenn!
Citera
2021-06-11, 19:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Finns dom som betalar lika mycket men som endast har 2 mb ner. Man får lite perspektiv på det när man ser hur illa Sveriges bredband kan vara.
Dom som befinner sig i den sitsen är nog väldigt avundsjuka på dig som har fiber.

Vore jag dig skulle jag vara försiktig med mobilt. Beror iofs på vart du bor, men teckningen kan vara rent av usel på många platser.
Du kan ju för visso fråga dina grannar vad dom kör på.
Citera
2021-06-11, 21:28
Medlem
DennisOlofs avatar
@kraftfoder, aha.

Det ska bli intressant att se hur priserna utvecklar sig med tiden. Det är ju en sak att köpa tjänster men den smygande kostnaden är helt klart vad leverantörerna måste betala till den som "äger" fibern och i sin tur måste se till att allt fungerar.

Det kan ju också vara så att man kört upp priserna ordentligt numera för att kunna plocka pengar till investeringar i att bygga ut mer fiber och hinna före konkurrenterna i olika områden. Det blir ju lite så att den som bygger först får monopolet och kunderna. Det är ju inte möjligt att se priserna vad gäller de fysiska fiberkablarna men jag vet sedan tidigare att det är skillnad i pris beroende på vart i landet man är och vilket fibernät man är kopplad till.

Jag har inte testat 4G med utrustning annat än mobiltelefonen, det kanske är betydligt bättre men än så länge är 4G bara en backuplösning för mig och 4Mbit är ganska uselt men duger trots allt för det som är viktigt. Och en fiberkabel är ju knappast trasig i flera månader, det är frågan om man en vecka som sämst skulle jag tro. Ofta fixar dom felet inom rimlig tid tycker jag och när mobiltelefoner är så bra idag med alla appar etc så är det inte lika mycket kris om fibern ligger nere.

Men värst måste det ju vara för dem som typ har usel täckning även med separat utrustning, ingen fiber och bara 4G att förlita sig på. Det gäller ju uteslutande folk som bor på landet numera skulle jag tro. Det är nog ytterst få som inte har tillgång till bättre bredband via andra alternativ än telefonkablarna.

Notera också att i en annan tråd så hittade jag information om att runt 2026 kommer hela det gamla telefonnätet i landet vara avvecklat. Kanske drar ut lite på tiden men så ser det ut så det är dags hoppa på fiber om man får ett OK erbjudande för telenätet kommer inte vara kvar. Dessutom missar ju många att det är bättre att vara med från början och få fiber indraget.

Om man sedan INTE kör på fibern utan väljer 4G kvittar, det är bättre att ha möjlighet att använda fiber i fastigheten. Det är ju plus i kanten för den som flyttar in efter dig eller när man ska sälja. Däremot kan jag förstå att man inte kan eller vill betala fantasi priser för att få fiber.
Citera
2021-06-11, 21:45
Medlem
Kostcirkelns avatar
Jag provade bredbandskollen på mobilen (4G), fick fan max 8 Mbps ner och typ 1 upp... Suger mobilt bredband så mycket eller är mobilen en dålig måttstock om man i så fall skulle köpt en 4G router samt antenn? Bor väldigt centralt så täckningen borde inte vara det stora problemet. Har Hallon på mobilen kan tilläggas så det kan ju påverka då det är en budget-service.

Tankar?
Citera
2021-06-11, 22:52
Medlem
DennisOlofs avatar
@Kostcirkeln, stämmer bra.

Mobilen är inte så bra på att hantera datatrafiken. Det beror på sämre antenn etc. Det blir bättre om man har en typ yagi-antenn, 4G modem man kan ansluta till den externa antennen etc. Men det kostar en del att skaffa prylarna. Får man ut typ 10Mbit eller mer med mobilen är det kanske inte värt besväret, i alla fall inte om man kör det som en backuplösning.

Har man bara 4G och kör den vägen mot Internet med separat mobilt bredband i hemmet, då kan det vara av intresse att fixa bättre prylar för att få högre hastigheter och stabilare uppkoppling.

Sedan beror det på vilken leverantör man har. Det kan ju bli betydligt högre fart med Telia eller Tele2 om hallon är segt (dom kör med tre's system). Det finns typ bara 5st fysiska leverantörer vad jag vet men många som erbjuder tjänster. Finns sidor på Internet som visar vilka leverantörer och vilket nät dom kör på.

Så innan man skaffar prylar etc kan det vara lönt testa en annan leverantör, typ en kompis kanske har Telia så kan dom testa hemma hos dig om det ger bättre fart. Det kan också påverka om man har en betydligt äldre mobiltelefon som kanske inte klarar lika många band
Citera
2021-06-11, 23:09
Medlem
MBB är ju delad med andra, så den throughput+latency man får i sin anslutning påverkas av vad andra i den geografiska närheten gör.
Om det är ok så är det väl bara att köra på...
Citera
2021-06-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Lucas49, då gjorde du helt rätt.

Bättre köra via 4G istället för att betala hutlösa summor för att ansluta sig till fiber. Det är bättre att vänta och se om du kan få ett bättre pris. Vem vet, kanske staten satsar nya bredbands miljarder och då kan man passa på. Däremot får man räkna med att det kostar 12000-30000kr för att ansluta sig till fiber. Tyvärr är det nog många som inte kan ansluta för priset vida överstiger det intervall jag angav, staten får helt enkelt subventionera för att folk ska kunna ansluta sig.

Men det är ju bättre om staten satsar på 4G och fiber på landsbygden, det är ju där kostnaderna blir orimliga annars. Att det är sämre 4G i förorter och annat runt städer är inte lika viktigt eftersom det numera oftast finns fiber eller andra snabba alternativ.

Däremot är det lite lustigt att just Telia och Comhem är betydligt dyrare i många stadsnät än de flesta andra leverantörer. Undra varför ?
Ja, jag har trots att jag bor på landet vid "där vägen tar slut" så har jag en hyfsad uppkoppling och masten inom synhåll. Masten restes på en grannes mark och han får säkert betalt för att ha upplåtit marken. Och när man sedan avverkade skog så blev det än bättre i hastighet. Det är framför allt enkelheten jag uppskattar, sätta i simkortet i routern, starta upp och sedan är det klart. Så fiber får vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in