Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-06, 14:29
  #1
Medlem
Jag sitter precis och pysslar ihop min portfölj med avanza podden i öronen (har även hört på annat håll) att man iaf ska ha 10-15 olika bolag.
När jag tittar ner i mitt skrivblock så är de minst 30 aktier och minst lika mycket fonder, efter att ha läst några kommentarer här så blir jag så nyfiken på om de finns nån annan baksida med många bolag än Just de svårt att följa dom individuellt?
Hur går de för er alla som äger många bolag? Har ni märkt av nån baksida eller svårigheter?

Väldigt tacksam för svar
Citera
2021-06-06, 14:55
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuttebest
Jag sitter precis och pysslar ihop min portfölj med avanza podden i öronen (har även hört på annat håll) att man iaf ska ha 10-15 olika bolag.
När jag tittar ner i mitt skrivblock så är de minst 30 aktier och minst lika mycket fonder, efter att ha läst några kommentarer här så blir jag så nyfiken på om de finns nån annan baksida med många bolag än Just de svårt att följa dom individuellt?
Hur går de för er alla som äger många bolag? Har ni märkt av nån baksida eller svårigheter?

Väldigt tacksam för svar

Nej, det är just det och bara det som är nackdelen.
Citera
2021-06-06, 15:35
  #3
Medlem
Om man har för många kan man lika bra köp indexfonder, oftast billigare.
Citera
2021-06-06, 16:50
  #4
Medlem
Har försökt tidigare att äga 15-20+ bolag individuellt, men blir bara jobbigt att hålla på med för min del. Så nu har jag 7st jag tror mycket på långsiktigt samt 3-4st som jag leker med kortsiktigt och kommer sälja efter mindre vinster.
Resten av pengarna ligger på en global indexfond, mycket mindre stress för mig såhär.
Citera
2021-06-06, 17:51
  #5
Medlem
0ldMans avatar
Det är nog ett problem många har som håller på med aktier aktivt, man får tips från poddar, twitter och lite överallt och vips är portföljen 40-50 bolag stort.

Det enda jag kan tänka mig för att få struktur är att ha olika konton för olika typer av aktier, typ 1 konto för tråkiga bolag, 1 för tillväxtbolag och 1 för förhoppningsbolag. Då blir det iaf lite tydligare och översiktligt.
Citera
2021-06-06, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Det är nog ett problem många har som håller på med aktier aktivt, man får tips från poddar, twitter och lite överallt och vips är portföljen 40-50 bolag stort.

Det enda jag kan tänka mig för att få struktur är att ha olika konton för olika typer av aktier, typ 1 konto för tråkiga bolag, 1 för tillväxtbolag och 1 för förhoppningsbolag. Då blir det iaf lite tydligare och översiktligt.


Tack för tipset
Citera
2021-06-06, 18:01
  #7
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Det enda jag kan tänka mig för att få struktur är att ha olika konton för olika typer av aktier, typ 1 konto för tråkiga bolag, 1 för tillväxtbolag och 1 för förhoppningsbolag. Då blir det iaf lite tydligare och översiktligt.

Precis så har jag gjort. Egentligen kunde jag lätt halvera antalet bolag och ändå ha för mycket men det är svårt det där när man köper för att behålla för evigt om inget går snett.
__________________
Senast redigerad av Aigis 2021-06-06 kl. 18:06.
Citera
2021-06-06, 19:11
  #8
Medlem
Warren Buffett tycker det är "galenskap" att ha 15-20 eller fler aktier i portföljen. Men bara OM DU VET hur man analyserar aktier. Värt att titta på videon:
https://www.youtube.com/watch?v=H3Q8a9imiFs
Citera
2021-06-06, 19:37
  #9
Medlem
Opaques avatar
Efter en del misstag med för många enskilda aktier (Det blev helt enkelt för mycket jobb till slut och psykiskt påfrestande) så har jag sedan ett antal år 3 fonder i olika branscher. Det räcker alldeles utmärkt. Har två passivt förvaltade och de går bättre än den som är dyrare och är aktivt förvaltad. Jag vill inte tillbaka till det gamla upplägget, även om jag kan sakna en del förhoppningsbolag som åker berg och dalbana i ens portfölj, men det var inte värt det i längden
Citera
2021-06-06, 19:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Efter en del misstag med för många enskilda aktier (Det blev helt enkelt för mycket jobb till slut och psykiskt påfrestande) så har jag sedan ett antal år 3 fonder i olika branscher. Det räcker alldeles utmärkt. Har två passivt förvaltade och de går bättre än den som är dyrare och är aktivt förvaltad. Jag vill inte tillbaka till det gamla upplägget, även om jag kan sakna en del förhoppningsbolag som åker berg och dalbana i ens portfölj, men det var inte värt det i längden
Aldrig värt det med förhoppningsbolag om du är långsiktig. Skulle väl vara om man var polare med någon som är fett smart och goda meriter och som ska börsnotera bolag. Många öresaktier är bara pumpa och dumpa och andra försvinner med tiden. Jag fokuserar på aktier med marknadsvärde över 8 miljarder för där kan jag följa bolagetshistorik.
Citera
2021-06-06, 20:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knuttebest
Jag sitter precis och pysslar ihop min portfölj med avanza podden i öronen (har även hört på annat håll) att man iaf ska ha 10-15 olika bolag.
När jag tittar ner i mitt skrivblock så är de minst 30 aktier och minst lika mycket fonder, efter att ha läst några kommentarer här så blir jag så nyfiken på om de finns nån annan baksida med många bolag än Just de svårt att följa dom individuellt?
Hur går de för er alla som äger många bolag? Har ni märkt av nån baksida eller svårigheter?

Väldigt tacksam för svar

Vad i helvete ska du ha 30!!! Fonder till?

Hur mycket kapital sitter du på?
Citera
2021-06-07, 11:48
  #12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuttebest
Jag sitter precis och pysslar ihop min portfölj med avanza podden i öronen (har även hört på annat håll) att man iaf ska ha 10-15 olika bolag.
När jag tittar ner i mitt skrivblock så är de minst 30 aktier och minst lika mycket fonder, efter att ha läst några kommentarer här så blir jag så nyfiken på om de finns nån annan baksida med många bolag än Just de svårt att följa dom individuellt?
Hur går de för er alla som äger många bolag? Har ni märkt av nån baksida eller svårigheter?

Väldigt tacksam för svar

Generellt är det inget problem, det för få innehav man ska undvika. Fråga alla de som bara har ett innehav och det är i Norwegian.

Det är jättevanligt att folk spekulerar bort sig i hajpade aktier som är deras enda innehav.

Fingerprinte är ett utmärkt exempeĺ men där påstår sig alla ligga på plus märkligt nog.
__________________
Senast redigerad av Ringhals3 2021-06-07 kl. 12:06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback