Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 00:47
  #409
Medlem
Bollapinsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Från Nrk :
En kvinne i 50-årene er dømt til fengsel i seks månder etter at hunden hennes drepte barnebarnet på ett år og åtte måneder.
60 dager av straffen gjøres betinget med en prøvetid på to år. Kvinnen må også betale 170.000 kroner i erstatning til barnets mor.
Kvinnen var tiltalt etter straffelovens paragraf 281 for uaktsomt å ha forvoldt en annens død.
5. juni 2021 gikk Rottweileren hennes til angrep og tok livet av den lille gutten.
Det skjedde mens tiltalte, som var farmoren til gutten, skulle passe på ham og to andre mindreårige barnebarn.
Kvinnen hadde to hunder som gikk løs i et inngjerdet område på baksiden av huset. En verandadør inn til huset var imidlertid åpen.
I verandadøra var det satt opp en 87 centimeter høy grind som skulle være et hinder for hundene.
Det var likevel her at Rottweileren skal ha fått tak i gutten, dratt ham over grinda og ut av huset. Der ble ettåringen bitt i hjel.
Nekter straffskyld
Kvinnen var også tiltalt for brudd på hundeloven. Hun erkjenner ikke straffskyld for noen av anklagene mot henne.
Da hun vitnet i Østre Innlandet tingrett ba hun flere ganger om unnskyldning for det som hadde skjedd.
Påtalemyndigheten mener kvinnen har opptrådt grovt uaktsom.
Aktor, statsadvokat Magnus Schartum-Hansen, viste til flere tidligere tilfeller der hunden hennes skal ha skadet barn.
Han mener at hun derfor tidligere burde ha avlivet hunden.
Ved ett tilfelle i 2016 måtte en tre år gammel jente sy flere sting i ansiktet etter å ha blitt bitt av Rottweileren.
En veterinær som vitnet i retten sa at hun anbefalte at hunden ble avlivet allerede i 2016.
Moren til den drepte gutten har fremsatt et erstatningskrav mot den tiltalte kvinnen på 250.000 kroner.
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/innlandet/dom-i-s...dal-1.16212573

Det er bra at hun ble dømt.
Jeg håper virkelig dette har vært en oppvekker for hundeeiere.

Jeg kjenner en som måtte avlive en hund etter et voldsomt angrep. Hen tenkte seg ikke om to ganger. Det var bare å få det gjort. Det er klart det var hjerteskjærende, men alle med en fungerende hjerne forstår at alternativet er enda mer hjerteskjærende: at hunden neste gang dreper noens barn.
Hvis man er litt oppegående forstår man at hunden kan angripe igjen, og da mot en som ikke kan forsvare seg.

Jeg har selv reddet meg unna hundeangrep med nød og neppe 3 ganger, og jeg oppførte meg naturlig og gikk i ett av tilfellene bare på et fortau, men gjorde den enorme feil å se to rottweilere i øynene, tror jeg smilte, og tenkte, det her går nok greit. De gikk berserk og slet seg løs. Og det har også vært flere andre ganger jeg har opplevd meget aggressive hunder.

De gangene jeg reddet meg unna ga faktisk sjokkartet opplevelse jeg aldri har kommet over. Det var helt ekstremt. Det var angrep fra schæferhund, rottweiler og siste gang en ulovlig kamphund.

Derfor er det helt komisk for meg å lese om denne paranoia for ulver i Norge. Ulver dreper kanskje hunden din, men ikke deg, bortsett fra noen få tilfeller man kan Google seg fram til.
Det er slike hunder folk blir drept av, ikke ulv.
9 personer er drept av hund i Norge de siste 20 år.
I usa er 284 mennesker drept av pitbull mellom 2005 og 2017.
Den siste gangen noen ble drept av ulv i Norge var i 1800.
Citera
2023-01-08, 00:51
  #410
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillidash
Hoppas innerligt att det var en Golden Retriever eller annan familjehundras så att folk börjar förstå att det ligger inte i rasen utan i uppfostran.

Det finns aggressiva pitbulls också, men se på majoriteten av pitbullägare vad de är för typ av människor.

Jo men varför skaffa en hund som är framavlad för knarkare ?
Folk blir rädda för hundarna, labrador kan bli våldsamma, växte upp med en sådan själv faktiskt.
Citera
2023-01-08, 01:11
  #411
Medlem
Bollapinsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jo men varför skaffa en hund som är framavlad för knarkare ?
Folk blir rädda för hundarna, labrador kan bli våldsamma, växte upp med en sådan själv faktiskt.
Det var en rottweiler som mördade barnet. Mycket stärka hundar.
https://www.nrk.no/innlandet/hundedr...ere-1.16197223
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback