2021-06-02, 19:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Sjukvården behöver MASSVIS med pengar
Nej inte behöver.

Offentlig sektor kan sluka obegränsat med "pengar".

Sjukvård behöver inte vara offentlig. Och då behöver inte någon skatt tas in till den.
Dvs sänkt skattekvot och så betalar vi själva, via sjukvårdsförsäkring.
Citera
2021-06-02, 19:18
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Jag hävdar fortfarande att folk har fått alldeles för mycket pengar på senaste decenniet. Lönerna har ökat kraftigt.
Sedan 2010 har lönerna ökat mellan 2 till 3 procent per år. https://www.ekonomifakta.se/fakta/ar...ing-i-sverige/

Under samma tidsperiod har KPI legat i genomsnitt på ca 1%.

Vore intressant om du kunde redogöra för hur du kom fram till att "folk har fått alldeles för mycket pengar"?!
Citera
2021-06-02, 19:35
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad betyder 200k?
k betyder kilo eller ettusen
det är ganska vanligt att man skriver 200k när man menar 200.000 kr tex
Citera
2021-06-02, 19:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blir väldigt knepigt i så fall. Antar att sådant leder till ett bristsamhälle typ gamla östbocket eller liknande. Du kanske bara menar tjänster? Är det så du menar?
Det är klart att det blir konsekvenser om man inte låter det gå skattepengar till bankkonton utomlands.

Men det får man väl förutsätta att de som vill få stopp på det är beredda att acceptera.
(Nej så bra som i gamla östblocket blir det inte. Du kan ju fundera en stund på vad som offentlig sektor köper som INTE levereras av profitjagande företag).

Nej, varför i all världen skulle det gå bra att det går skattepengar till vinster som hamnar på utländska bankkonton när man köper varor???
Problemet som förs fram är just att det går skattepengar till vinster som dessutom kan landa på utländska bankkonton.

Och det mest vanliga fallet när det händer är när varor köps.
Så det första de som klagar borde sätta stopp för är just inköp av varor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Därför att de är beroende att hyra lokaler, köpa in utrustning o material samt mediciner. Likaså byggnation o underhåll mm.

Samt att de även är beroende av att hyra in kompetent extra personal.
Jo, men som jag säger, det är klart att det blir konsekvenser av att sätta stopp för att det går skattepengar till vinster som kan hamna på utländska bankkonton.

Att det blir konsekvenser av att det inte skall gå skattepengar till vinster lär väl de som ropar efter det förstå?
Eller vill du säga att dom är svårt förståndshandikappade?
Citera
2021-06-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balderbyling
Sossarna vill uppfostra oss som gamla Lyckoslanten fast tvärt om. Slösa får ha roligt för sina pengar men Spara ska beskattas två gånger och betala in till staten. Förutsatt att man inte spekulerat i boende.
Man längtar till nästa val så att man får rösta bort dom (S).
Citera
2021-06-02, 19:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Men sluta. Centern har gått all in på att stödja sossarna.
Råder väl inget tvivel om att du har läst några bloggar som lurat i dig det. Att detta inte överensstämmer med verkligheten lär ju inte du bry dig om.

Citat:
De har inte fått något vettigt för det stödet
Något skäl finns det ju till att ni vänstertomtar gråter blod över att S för borgerlig politik och övergett sina väljare.

Men vad du visar är att det är inget du beaktar.

Citat:
Centern har ingen annan plan än att regera med vänstern. Lööf har varit så tydlig hon kan vara med det.
Ungefär alla andra människor har dock konstaterat motsatsen. Men det är de som tar in data från verkligheten det.
Citera
2021-06-02, 19:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är klart att det blir konsekvenser om man inte låter det gå skattepengar till bankkonton utomlands.

Men det får man väl förutsätta att de som vill få stopp på det är beredda att acceptera.
(Nej så bra som i gamla östblocket blir det inte. Du kan ju fundera en stund på vad som offentlig sektor köper som INTE levereras av profitjagande företag).

Nej, varför i all världen skulle det gå bra att det går skattepengar till vinster som hamnar på utländska bankkonton när man köper varor???
Problemet som förs fram är just att det går skattepengar till vinster som dessutom kan landa på utländska bankkonton.

Och det mest vanliga fallet när det händer är när varor köps.
Så det första de som klagar borde sätta stopp för är just inköp av varor.

Jo, men som jag säger, det är klart att det blir konsekvenser av att sätta stopp för att det går skattepengar till vinster som kan hamna på utländska bankkonton.

Att det blir konsekvenser av att det inte skall gå skattepengar till vinster lär väl de som ropar efter det förstå?
Eller vill du säga att dom är svårt förståndshandikappade?

Det är inget fel på sunda vinstmarginaler i statliga o kommunala kontrakt. De garanterar långsiktighet.

Problemet är att stat o kommun inte klarar av att göra upphandlingar.
Citera
2021-06-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sedan 2010 har lönerna ökat mellan 2 till 3 procent per år. https://www.ekonomifakta.se/fakta/ar...ing-i-sverige/

Under samma tidsperiod har KPI legat i genomsnitt på ca 1%.

Vore intressant om du kunde redogöra för hur du kom fram till att "folk har fått alldeles för mycket pengar"?!

Tack för ett vettigt svar, verkligen.

Jag ska ärligt säga att det var bara min känsla. Jag ser det själv på mitt jobb och på mina anställda.

Min lön samt mina kollegors har på 6 år stigit från 28-33tkr till nu 40-44 (inga 2 eller 3%, offentlig sektor). Löner som de aldrig skulle kunna drömma om. Börjar man höra sig för så förstår man att löner på 37-45tkr inte längre än några fantasilöner utan är ganska "normala" löner.
Min "känsla " är att medelklassen har det ganska bra, därav " mycket" pengar.
Citera
2021-06-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, i alla fall på villor. Men inget är väl spikat ännu, S ska väl ta upp detta på sin kongress. Sen ska de få majoritet i RD. Det måste ju bli en nedre gräns som är bra mycket högre än 1 miljon, annars är ju detta totalt vansinne.
Men det är ju redan skatt på villor och sommarställen fast det nu är namnbytt och heter fastighetsavgift.
Skulle det i så fall bli både fastighetsavgift och förmögenhetsskatt?
Kanske dom tom skulle kunna hitta på en tredje skatt. Ja, vem vet.
Citera
2021-06-02, 20:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men det är ju redan skatt på villor och sommarställen fast det nu är namnbytt och heter fastighetsavgift.
Skulle det i så fall bli både fastighetsavgift och förmögenhetsskatt?
Kanske dom tom skulle kunna hitta på en tredje skatt. Ja, vem vet.

Moms på fastighetsavgiften?
Citera
2021-06-02, 20:05
Medlem
passports avatar
Helt förjävligt och smaklöst av såssarna. Jag är vanlig arbetare som sparar det lilla jag får över i ISK-konton till mina barn. Hur man kan rösta på S idag som knegare är för mig obegripligt!
Citera
2021-06-02, 20:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Helt förjävligt och smaklöst av såssarna. Jag är vanlig arbetare som sparar det lilla jag får över i ISK-konton till mina barn. Hur man kan rösta på S idag som knegare är för mig obegripligt!

80% av väljarna har röstat på partier som driver en politik som kräver massiva skattehöjningar, kanske även du?

Förstår inte varför dessa väljare klagar nu när de får den politik de röstat fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in