Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-29, 19:10
  #13
Medlem
Böglagar i det här fjollandet.

Hur länge tar det innan folk tröttnar rejält och vi börjar närma och dom mycket mer sunda Texasborna?
Citera
2021-05-29, 19:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerNiggerson
Böglagar i det här fjollandet.

Hur länge tar det innan folk tröttnar rejält och vi börjar närma och dom mycket mer sunda Texasborna?
Om du blir dömd för ett federalt brott (inklusive skattebrott och att vandalisera en brevlåda) i USA så mister du din rätt att inneha vapen för resten av livet.
Citera
2021-06-01, 15:55
  #15
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det Sebnie blandar ihop är "Att låna vapen" och att under uppsikt skjuta med vapen. För att uppsiktslåna krävs inget intyg eller tillstånd. Att låna vapen innefattar att lånelicens skrivs, och den underkastas samma regler som en normal licens avseende sökandens vandel. Att uppsiktsprova innebär ingen sådan prövning utan det är den som har uppsikt som anses ansvarig för vapnets användning.
Citera
2021-06-01, 16:36
  #16
Medlem
P04s avatar
Vi har ju som bekant tre former av utlåning av vapen:

Uppsiktsutlåning, där de enda kraven är att den som lånar inte har fått en licens återkallad och att användningen sker under ordnade former och under tillståndsinnehavarens kontroll

Självständig utlåning, medges upp till 14 dagar och kräver att den som lånar har en egen licens för ett vapen av samma typ som det som lånas. Används med ett utskrivet låneintyg från polisens websida.

Lånelicens, kräver en tillståndsprövning hos polisen med samma krav som eget innehav.

I fallen låneintyg och lånelicens medges även inköp och innehav av ammunition till det vapen lånet avser under tiden för lånet.
Citera
2021-06-02, 00:00
  #17
Medlem
chimichurris avatar
Eller så köper man en licensfri svartkrutare och pangar på som vanligt.
Citera
2021-06-17, 21:15
  #18
Medlem
Chromekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohke01
TheTarget är business - prova-på och lär inte kolla några utdrag om du åker dit och skjuter med deras vapen. De kommer dock snacka massa och stå bredvid, visa och guida, så du får inte skjuta ifred. Minns att någon av instruktörerna där blev skjuten i benet av en kund som fumlade, så de lär vara mer nojjiga nu på senare år.

Har de även vanlig klubbverksamhet så lär det krävas klubbmedlemsskap och då tas utdrag ur belastningsregistret, och står ditt vapenbrott fortfarande med så blir du nekad medlemsskap.

Det finns inget som blowbackar på dig om du vill åka på en prova-på-skjutning eller köra en session på TheTarget. Värsta som kan hända (om du börjar prata om vapenbrottet) är att de börjar gnälla och att du kanske får åka hem igen, såvida du inte börjar bli obehaglig.

Jag föreslår att du beställer ett utdrag på dig själv och ser vad det står däri. Kostar ingenting.

Pistolskyttebanor kan vara krångliga i Sverige. Ska du ta med vapen dit utan att vara medlem så krävs det att du har polare där. Ska du bara testskjuta så har många klubbar prova-på dagar men då står du med en 22a klubbvapen i handen och skjuter tråkprecision med en gubbe som mig över axeln.

Jaktskyttebanor är mycket lättare.
Jag har skjutit hela mitt liv och det är aldrig någon som någonstans (USA, Sverige, Polen, Danmark, Norge m.fl. länder) frågat mig om registerutdrag för att komma och skjuta in mina bössor. Men det är nog inte riktigt den typ av skojig skjutning du är efter.

Bästa chansen är att hitta ett avlägset skogsparti eller en kompis med en tomt på landet, om du bara vill leka lite. Risken med att ta in ett vapen till ett skogsparti du inte äger är dock uppenbar.

Vilken typ av skytte och bana du än är inne på så är en guldregel att du lyssnar på deras instruktioner, noggrant oavsett hur tråkigt pedagogiska de försöker vara. Lek inte med vapnet och gör överdrivet försiktiga rörelser. Då brukar det aldrig bli krångel. Efter ett tag kanske du är medlem och skjutledare själv och då kan du leka mer på egen tid.

Edit: Missade frågan om brottets natur. Inget händer om det står något om fortkörning däri. Men så fort det rör brottsbalken så lär det bli problem.


Har skjutit lite själv med mitt före detta vapen, även gått på luftgevär & pilbågskytte på yngre dagar.
Fick en husrannsakan och blev då av med vapnet och patroner till 2 andra. Hände rätt nyligen så det står garanterat kvar. Är inte ute efter licens på något nytt vapen. Att testskjuta med någon gubbe hängandes över axel låter inte som något problem för mig. Men vill undvika allt strul med begäran om belastningsregister & medlem etc.
Citera
2021-06-23, 10:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chromekiller
Har skjutit lite själv med mitt före detta vapen, även gått på luftgevär & pilbågskytte på yngre dagar.
Fick en husrannsakan och blev då av med vapnet och patroner till 2 andra. Hände rätt nyligen så det står garanterat kvar. Är inte ute efter licens på något nytt vapen. Att testskjuta med någon gubbe hängandes över axel låter inte som något problem för mig. Men vill undvika allt strul med begäran om belastningsregister & medlem etc.

Provskytte fungerar fint i det fallet. Det är först när du vill bli klubbmedlem som krav på utdrag kommer.
Citera
2021-06-23, 19:59
  #20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chromekiller
Hej! I och med att jag tidigare är dömd för normalgraden- vapenbrott bl.a, så undrar jag en ganska lätt så fråga. Hitta inget 100% så söker mitt svar här.

Angående Skjutbanor (alla/enskilda) och villkor. Såg en annons om ett företag i Stockholm här om dagen som heter thetarget.se. Undrar om jag har behörighet att gå och skjuta där då jag e dömd sen tidigare.

Såg den här annonsen men gav inte ett 100% svar. https://www.aftonbladet.se/lokala-ny...jPJ9Bo@ablokal

Krävs det att man inte är dömd sen tidigare?
Gäller det endast vapenbrott om så är fallet?
Går det att gå runt och vad är chansen för att det blowbackar på en?

Mvh Chromekiller

Vapenbrott nej, övriga brott ja, ironiskt nog. Trösta dig med att normalgraden (om du inte fick fängelse) innebär att din "prick" i belastningsregistret försvinner efter två år, givet att du inte åker dit för nya brott såklart.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2021-06-23 kl. 20:02.
Citera
2021-07-05, 22:17
  #21
Medlem
På the target gör dom bakgrundskontroll på alla som ska skjuta. Dom kör id kortet i nån maskin som kollar upp dig. Var där och sköt för inte så länge sedan.
Citera
2021-07-05, 23:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remington700
På the target gör dom bakgrundskontroll på alla som ska skjuta. Dom kör id kortet i nån maskin som kollar upp dig. Var där och sköt för inte så länge sedan.
Har svårt att tro att dom är on-line mot belastningsregistret. Möjligen Lexbase eller liknande.
Citera
2021-09-26, 14:49
  #23
Medlem
Chromekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vapenbrott nej, övriga brott ja, ironiskt nog. Trösta dig med att normalgraden (om du inte fick fängelse) innebär att din "prick" i belastningsregistret försvinner efter två år, givet att du inte åker dit för nya brott såklart.


Finns flera saker i belastningsregistret :/

Vill som sagt inte få license eller bli medlem endast en enstaka gång
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback