• 1
  • 2
2021-05-27, 20:16
Medlem
Jag kommer snart få 1,5 mkr på ett bräde och funderar över hur jag får dessa att agera språngbräda för att växa vidare. Starta eget (vet ej vad), fastigheter (för lite pengar), flippa saker (tips på vad?). Vad har ni för idéer?
Citera
2021-05-27, 20:43
Medlem
Onanikrems avatar
33% Investor, 33% Indutrade, och 33 Avanza zero fond.
Citera
2021-05-27, 21:12
Medlem
nannous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anstalten
Jag kommer snart få 1,5 mkr på ett bräde och funderar över hur jag får dessa att agera språngbräda för att växa vidare. Starta eget (vet ej vad), fastigheter (för lite pengar), flippa saker (tips på vad?). Vad har ni för idéer?

Du får utveckla lite. Vad har du för tidshorisont? Har du något övrigt kapital? Är ditt mål att starta eget? Trygga pensionen? Göra snabba pengar?

Edit: du bör framför allt skaffa dig en personlig bankman som kan ge dig bättre råd än vi på flashback kan göra. Om det är sant det du påstår har du fått en fin chans att göra något bra som kan hjälpa dig väldigt mycket i livet. Enda tipset du egentligen behöver är att se långt fram i tiden och att inte bränna allt för mkt på prylar som förlorar värde snabbt. Köp en ny garderob och sprid ut risken. Grattis!
Senast redigerad av nannou 2021-05-27 kl. 21:27.
Citera
2021-05-27, 21:16
Medlem
Köp stuga billigare en längre bit ifrån städer men med god kollektivtrafik.
Hyr ut stugan. Eller bo i stugan och hyr ut hemmet.
Extremt förmånligt skattemässigt upp till ett visst belopp.
Ta lån för att köpa ny stuga efterhand. Osv.
Citera
2021-05-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Enkelt, elegant, och träffsäkert. Glöm av att du ens har kontot, logga in igen om 10 är.
Citera
2021-05-27, 22:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Intresserad av att veta varför du rekomenderar Indutrade?

Och till TS: Placera i på börsen i storbolag och breda fonder.
Citera
2021-05-27, 23:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Intresserad av att veta varför du rekomenderar Indutrade?

Och till TS: Placera i på börsen i storbolag och breda fonder.
En bubblare som gått spikrakt för mig. Utgår från mig själv, den stabilaste jag har, stabilaste bubblaren och en Indexfond som följer utan dyr förvaltning. Är ingen expert som kan lägga ord bakommina köp, men det har gått bra för mig.
Köpt i över 30 år.
Citera
2021-05-27, 23:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
En bubblare som gått spikrakt för mig. Utgår från mig själv, den stabilaste jag har, stabilaste bubblaren och en Indexfond som följer utan dyr förvaltning. Är ingen expert som kan lägga ord bakommina köp, men det har gått bra för mig.
Köpt i över 30 år.

Samma här, men när fick man ett konkret råd av en expert senast?
Citera
2021-05-27, 23:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Samma här, men när fick man ett konkret råd av en expert senast?
Kika i din egen portfölj. Din stabilaste, din bästa bubblare genom tid och din bästa indexfond.
Har näst intill bara köpt, väldigt sällan sålt av.. det är också ett tipps, om du har råd... Sälja ALDRIG någonsin i nerförsbacke! (storbolag)
Citera
2021-05-28, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstalten

Är alls inte för lite för fastigheter, men köp i stället fastighetsaktier och få vinsten utan besväret att vara hyresvärd

I övrigt köp aktier eller aktiefonder som skrivits. Men välj stabila papper som Investor mm som redan nämnts. Däremot skulle jag köpa utländskt också för att inte vara för beroende av svenska kronan.

Även om det är så att "time in market" oftast slår "timing the market" skulle jag inte våga investera alla pengar på en gång utan portionera ut dem under flera år. Under tiden får de stå räntebärande. Det vore knäckande om du investerar allt idag och börsen sjunker som en sten direkt menar jag.
Citera
2021-05-28, 08:34
Medlem
Cameltotems avatar
Är de ens värt att köpa och hyra ut fastigheter? Känns som ett jäkla mycket meck.

Sen får du ut, vadå säg 10k max i månaden? Hur ska de slå ut lånet du har?
Citera
2021-05-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Köp stuga billigare en längre bit ifrån städer men med god kollektivtrafik.
Hyr ut stugan. Eller bo i stugan och hyr ut hemmet.
Extremt förmånligt skattemässigt upp till ett visst belopp.
Ta lån för att köpa ny stuga efterhand. Osv.

Fribeloppet är väl inte per stuga och har man flera täknas det rimligen som en näringsverksamhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in