Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Private banking känns rätt värdelöst. De tar ofta 1-2% av din förmögenhet i avgift och för denna summa försöker de trycka in dig i sina egna dyra fonder.
De lurar dig med lite tennisbiljetter, lite föredrag på banken med ett glas champagne och kanske något prestigefyllt kreditkort. Men i gengäld betalar du alltså tio till hundratals tusenlappar per år i avgift.
Det är dock frestande att gå med eftersom det smickrar ens ego men det är nog bäst att låta bli. Bäst är nog en i princip avgiftsfri nätmäklare.
Loungeaccess kan du få via ett kreditkort, typ AMEX platinum. Säkert bättre lounger via dem än via någon svensk Banks private banking.
Tennis och olika brat-arrangemang i fjållträsk är ju sånt man skiter i men det är helt klart lockande att kunna ha en komfortabel tillflyktsort i samband med resor.
Jag har fått intrycket att platinakorten och vad de kallar dem på SEB mfl är "gratis" förutsatt att man har typ fem eller tre mille hos dem. Jag har kollat lite och det verkar som storbankerna jag nämnde har liknande erbjudanden där. Jag tänkte då att man kunde ha en del av stålarna där och lägga dem i sånt som finns både hos dem och på lågprismäklarna och sen betackar man sig deras rådgivning. Det framgick dock inte om de oxå vill att man ska betala nån avgift för att kunna kalla sig PB-kund hos dem.
Har en "polare" som har ärvt en massa och verkar ha anlitat Swedbank, dessutom lokalt! Han har hänfört sig i självbelåten ton till sina samtal med sin bankman och man blir mörkrädd när man hör om olika artificiella bankprodukter de har fått in honom i. Det där är ju en rätt uppblåst snubbe så han får fortsätta leva i sin bubbla.
Jag vet inte om det finns nån vettig PB alls. Det hade varit rätt schysst att ha nån att snacka med som säger till när man överväger dumma grejer, kan säga vilka gruvbolag som är hyfsat säkra bets och varna för riktiga jävla bomber eller ringer när det börjar storma på havet och har lite såna där lågriskgrejer i hyresfastighetsbolag som bara tickar på istället för att man ska sköta allt själv. Snorungarna på Nordnet verkar inte ge nåt utbyte av att snacka med iaf.