Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 00:41
  #1
Medlem
Hallå.

Nu har jag altså bott utomlands ett tag. Planerar att ta körkort på släpkärra i landet jag numera bor vilket medför att jag blir tvungen att lämna in mitt svenska körkort. Eftersom jag fortfarande vistas i Sverige i bland och köper biler här är det smidigt att kunne använda sig av ägarbyte via appen och om jag forstått det rätt så behöver man då körkortet. Många säljare vill inte ens sälja bilen om man inte gör ägarbyte via appen så vill ju onödigt krångla till saker.

Därför funderar jag på att bara säga att jag tappat bort svenska körkortet och sen helt enkelt begära nytt här jag bor och på så sätt även behålla det svenska. Frågan är bara om det fortfarande kommer vara möjligt att använda det svenska kortet för att göra ägarbyte? Eller kommer transportstyrelsen informeras och blockera det på något vis?
Citera
2021-05-24, 03:28
  #2
Medlem
Beror ju på vilket land.

I exempelvis Mexiko och många Syd- och Centralamerikanska länder är det enkelt att bara dra en muta och skaffar du en VPN och använder Tor kan du köpa ett nytt körkort från i princip vilket land som helst på Dark Web, väldigt billigt dessutom. Har själv tre olika och förstår inte varför inte fler skaffar från olika länder, blir du av med ett för t. ex. fortkörning kan du ju riskera att bli helt fucked.
Citera
2021-05-24, 05:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Hallå.

Nu har jag altså bott utomlands ett tag. Planerar att ta körkort på släpkärra i landet jag numera bor vilket medför att jag blir tvungen att lämna in mitt svenska körkort. Eftersom jag fortfarande vistas i Sverige i bland och köper biler här är det smidigt att kunne använda sig av ägarbyte via appen och om jag forstått det rätt så behöver man då körkortet. Många säljare vill inte ens sälja bilen om man inte gör ägarbyte via appen så vill ju onödigt krångla till saker.

Därför funderar jag på att bara säga att jag tappat bort svenska körkortet och sen helt enkelt begära nytt här jag bor och på så sätt även behålla det svenska. Frågan är bara om det fortfarande kommer vara möjligt att använda det svenska kortet för att göra ägarbyte? Eller kommer transportstyrelsen informeras och blockera det på något vis?
Ar du inte skriven i Sverige kan du langre inte forlanga ditt svenska korkort. Jag gissar att detsamma galler vid utfardande pga "borttappat" korkort. Jag hade en bekant som dock fick svenska myndigheter att forlanga korkortet i alla fall da han menade pa att han bara var temporart utomlands, ex-pat kontrakt pa nagra ar. Hans svenska foretag hjalpte honom med detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback