Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-21, 11:48
  #13
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Där finns dock inga såna. Banan är smalspårig och då är det YP som gäller. Däremot finns det flera föreningar som har Y6/Y7/Y8. Beror lite på var ts finns i landet.

Yp är väl 2 fots versionen av y6?
Citera
2021-06-21, 17:03
  #14
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Yp är väl 2 fots versionen av y6?


Inte helt enkelt.

Yp är en 30-talsrälsbuss och 891 mm (trefot)-varianten av Yd.

YP är en 50-talsrälsbuss och dito av Y6/7/8.
Citera
2021-06-22, 18:20
  #15
Medlem
Ursäkta till alla om sent svar, har varit upplåst.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det jag gissar är att du åkt på Bohusbanan, den år ju från Göteborg - Ytterby - Jörlanda - Stora Höga - Stenungsund - Svenshögen - Ljungskile - Uddevalla - Munkedal - (Lysekil) - Strömstad + vissa fler mellanliggande stationer. Vissa av dessa stationer var riktiga hålor på den tiden, och en del är det än idag.

Vet inte hur Boråsbanan trafikerades på den tiden, men jag vet att det gått X9 tåg på den banan, vilket det även gjort på Bohusbanan. Dessa påminner ju en del om rälsbuss. Vad det gäller Bohusbanan så vet jag att det mellan Munkedal och Lysekil gick rälsbuss av typen du nämner, minns dock inte om de gått på hela sträckan, jag var ju rätt liten då. Har också för mig att dessa gått på Boråsbanan. Det finns rätt gott om hålor utmed Boråsbanan annars som det kan varit frågan om.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Med tanke på att det bara tog 10-20 min skulle jag gissa på gamla Säve station.
https://goo.gl/maps/RuGomT9KvmenjooJ8

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
EDIT: Har du möjlighet att ta dig en söndagstur och åka o kolla, så gör det. Kanske inte går med tåg då alla stationer inte angörs av tågen, men ta bilen om du har en vet jag.

Det är tack vare ditt förslag uppsatt på listan över saker jag vill göra nån gång när tillfälle hittas, tyvärr kommer det inte ske närmaste tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Göteborg C har 16 spår som används för påstigning. Spår 1 ligger närmast Drottningtorget, spår 16 ligger närmast älven/hamnen.

In till Göteborg C går tre banor: Västra stambanan (från Alingsås/Herrljunga/Stockhiolm), Norge/Vänerbanan (Trollhättan/Karlstad) och Västkustbanan (Kungsbacka/Malmö).
Till Norge/Vänerbanan ansluts Bohusbanan (Säve/Uddevalla) ungefär vid Olskroken.
Till Västkustbanan ansluts Kust till kustbanan (Mölnlycke/Borås/Kalmar) vid Almedal.

För att minska korsande trafik till/från Göteborg C brukar Västra stambanan använda låga spårnummer, ca 1-8, och tåg från Västkustbanan använda höga spårnummer, ca 12-16. De i mitten används av Norge/Vänerbanan.

Om TS tåg gick från de höga numren så gissar jag, helt utan koll på om stationen då användes, att resan gick till Härryda. Stationen låg i landningsbanans förlängning någon km norrut. Banan är enkelspårig, där finns idag tre spår (två används vid möte), stationsbyggnaden revs 2008.

Bild på stationen: https://banvakt.se/almedal-boras/harryda/

Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Om det inte var något utfärdståg och du är tämligen säker på året, skulle jag faktiskt kunna gissa på Alingsås linjen med X6 de var ju röd vita,(på slutet helröda) och användes i Alingsås tågen fram till tidigt 80 tal. X16/17 tror jag har använts som reservtåg några gånger på Boråsbanan - har själv åkt sådant tåg någo ngång tror jag dvs Y6/y7/y8 i el variant.

Se här:

https://www.jarnvag.net/vagnguide/x16

https://www.jarnvag.net/vagnguide/x6

Jaq vet inte vad utfärdståg är för något? Ivarjefall så rör det sig inte om Alingsås-pendeln eller stambanan, vi ankom via den sträckan. Kan även med över 99% säkerhet utesluta Borås och Västkustbanan, för den svängen tågen tar över vägnätet vid Olskroken när dom svänger nästan 180 grader mot Kungsbacka är rätt så speciell för en yngre person, jag minns första gången jag åkte den i vuxen ålder, det var häftigt att svänga så och åka över motorvägen, att det skulle varit den sträckan och att jag glömt av den svängen är oddsen mindre än 1% för.

Att tåget gick till Olskroken och sen svängde vänster känns mycket mer rimligt, så det rörde sig med all sannolikhet om Bohusbanan. Ang. spår 12-16, jag är fullt öppen för att det var femte eller sjätte spåret från slutet, således Bohusbanan?

Gällande stationer så måste det sett till restiden och antalet stationer sannolikt rört sig om Ytterby eller Kode om dom var öppna på den tiden. Jörlanda skulle restiden blivit 26-27 minuter väl? Det känns som för lång restid, och jag lämnar en minimal dörr öppen för att det var Säve som föreslogs, men jag har väldigt svårt att förlika mig med den möjligheten sett till årtalet den stängdes, 1979.

Ska kolla om jag hittar stationsbilder på dom fyra stationerna, sen kan det mycket väl varit X16 utöver Y6/7/8, kan tyvärr inte minnas säkert om det var el eller diesel, det var INTE ett X6, det ser ju nästan ut som GL-tågen, vilket för övrigt skapar en sidospårs-fråga hos mig, gick det alltså X6 som pendel mellan Göteborg - Alingsås innan GL-tågen kom, som vände i Alingsås?

Jag har inget minne av vad som trafikerade den sträckan lokalt innan dom vitblåa GL-tågen kom i mitten av 80-talet, vilket jag minns det var stor uppståndelse kring, jag har tills nu trott att man var hänvisad till Intercitytågen av den sorten som gick hela vägen upp till Stockholm? Men inser nu att det rimligtvis måste funnits nån pendel på sträckan för alla småstationerna, antar att tur-tätheten var markant lägre jämfört med GL-tågen, eller varför var det annars sån hullabaloo kring GL-tågen?

Men är det nån som vet säkert om det avgick X16/Y6/7/8 från Gbg på den tiden mot Bohusbanan?
Citera
2021-06-22, 19:24
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
...
Att tåget gick till Olskroken och sen svängde vänster känns mycket mer rimligt, så det rörde sig med all sannolikhet om Bohusbanan. Ang. spår 12-16, jag är fullt öppen för att det var femte eller sjätte spåret från slutet, således Bohusbanan?

Gällande stationer så måste det sett till restiden och antalet stationer sannolikt rört sig om Ytterby eller Kode om dom var öppna på den tiden. Jörlanda skulle restiden blivit 26-27 minuter väl? Det känns som för lång restid, och jag lämnar en minimal dörr öppen för att det var Säve som föreslogs, men jag har väldigt svårt att förlika mig med den möjligheten sett till årtalet den stängdes, 1979.

Ska kolla om jag hittar stationsbilder på dom fyra stationerna, sen kan det mycket väl varit X16 utöver Y6/7/8, kan tyvärr inte minnas säkert om det var el eller diesel, det var INTE ett X6, det ser ju nästan ut som GL-tågen, vilket för övrigt skapar en sidospårs-fråga hos mig, gick det alltså X6 som pendel mellan Göteborg - Alingsås innan GL-tågen kom, som vände i Alingsås?

Jag har inget minne av vad som trafikerade den sträckan lokalt innan dom vitblåa GL-tågen kom i mitten av 80-talet, vilket jag minns det var stor uppståndelse kring, jag har tills nu trott att man var hänvisad till Intercitytågen av den sorten som gick hela vägen upp till Stockholm? Men inser nu att det rimligtvis måste funnits nån pendel på sträckan för alla småstationerna, antar att tur-tätheten var markant lägre jämfört med GL-tågen, eller varför var det annars sån hullabaloo kring GL-tågen?
...
Spåranvändningen är del som idag används på Göteborg C, jag vet dock inget som skulle motivera annan användning när du åkte. Dock varierar spåranvändningen, en anledning kan är störningar/fel/arbeten, en annan är att ett tåg från en bana, exempelvis Västra stambanan, sedan ska ut på en annan bana, exempelvis Bohusbanan.

Om pendeltåg till Alingsås se https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_pendeltåg under Historik. Det fanns både loktåg och knallröda motorvagnar.
Citera
2021-06-23, 16:57
  #17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ursäkta till alla om sent svar, har varit upplåst.

Det är tack vare ditt förslag uppsatt på listan över saker jag vill göra nån gång när tillfälle hittas, tyvärr kommer det inte ske närmaste tiden.

(TEXT)

Att tåget gick till Olskroken och sen svängde vänster känns mycket mer rimligt, så det rörde sig med all sannolikhet om Bohusbanan. Ang. spår 12-16, jag är fullt öppen för att det var femte eller sjätte spåret från slutet, således Bohusbanan?

Gällande stationer så måste det sett till restiden och antalet stationer sannolikt rört sig om Ytterby eller Kode om dom var öppna på den tiden. Jörlanda skulle restiden blivit 26-27 minuter väl? Det känns som för lång restid, och jag lämnar en minimal dörr öppen för att det var Säve som föreslogs, men jag har väldigt svårt att förlika mig med den möjligheten sett till årtalet den stängdes, 1979.

Ska kolla om jag hittar stationsbilder på dom fyra stationerna, sen kan det mycket väl varit X16 utöver Y6/7/8, kan tyvärr inte minnas säkert om det var el eller diesel, det var INTE ett X6, det ser ju nästan ut som GL-tågen, vilket för övrigt skapar en sidospårs-fråga hos mig, gick det alltså X6 som pendel mellan Göteborg - Alingsås innan GL-tågen kom, som vände i Alingsås?

Jag har inget minne av vad som trafikerade den sträckan lokalt innan dom vitblåa GL-tågen kom i mitten av 80-talet, vilket jag minns det var stor uppståndelse kring, jag har tills nu trott att man var hänvisad till Intercitytågen av den sorten som gick hela vägen upp till Stockholm? Men inser nu att det rimligtvis måste funnits nån pendel på sträckan för alla småstationerna, antar att tur-tätheten var markant lägre jämfört med GL-tågen, eller varför var det annars sån hullabaloo kring GL-tågen?

Men är det nån som vet säkert om det avgick X16/Y6/7/8 från Gbg på den tiden mot Bohusbanan?
Jag är mycket tveksam till att X16 eller Y6/7/8 gått på Bohusbanan, då borde jag minnas det. Är däremot rätt säker på att den fordonstyp du nämner gått på stickspåret Munkedal - Lysekil. Har även för mig att vissa turer även gick Uddevalla - Munkedal - Lysekil.

Bohusbanan har dock trafikerats flitigt med X9 både röda och målade. Även loktåg har förekommit.

Men jag skall ju inte säga säkert till 100%, det kan ju hända att enstaka omlopp gått med X16.
Citera
2021-06-25, 08:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ursäkta till alla om sent svar, har varit upplåst.












Jaq vet inte vad utfärdståg är för något? Ivarjefall så rör det sig inte om Alingsås-pendeln eller stambanan, vi ankom via den sträckan. Kan även med över 99% säkerhet utesluta Borås och Västkustbanan, för den svängen tågen tar över vägnätet vid Olskroken när dom svänger nästan 180 grader mot Kungsbacka är rätt så speciell för en yngre person, jag minns första gången jag åkte den i vuxen ålder, det var häftigt att svänga så och åka över motorvägen, att det skulle varit den sträckan och att jag glömt av den svängen är oddsen mindre än 1% för.

Att tåget gick till Olskroken och sen svängde vänster känns mycket mer rimligt, så det rörde sig med all sannolikhet om Bohusbanan. Ang. spår 12-16, jag är fullt öppen för att det var femte eller sjätte spåret från slutet, således Bohusbanan?

Gällande stationer så måste det sett till restiden och antalet stationer sannolikt rört sig om Ytterby eller Kode om dom var öppna på den tiden. Jörlanda skulle restiden blivit 26-27 minuter väl? Det känns som för lång restid, och jag lämnar en minimal dörr öppen för att det var Säve som föreslogs, men jag har väldigt svårt att förlika mig med den möjligheten sett till årtalet den stängdes, 1979.

Ska kolla om jag hittar stationsbilder på dom fyra stationerna, sen kan det mycket väl varit X16 utöver Y6/7/8, kan tyvärr inte minnas säkert om det var el eller diesel, det var INTE ett X6, det ser ju nästan ut som GL-tågen, vilket för övrigt skapar en sidospårs-fråga hos mig, gick det alltså X6 som pendel mellan Göteborg - Alingsås innan GL-tågen kom, som vände i Alingsås?

Jag har inget minne av vad som trafikerade den sträckan lokalt innan dom vitblåa GL-tågen kom i mitten av 80-talet, vilket jag minns det var stor uppståndelse kring, jag har tills nu trott att man var hänvisad till Intercitytågen av den sorten som gick hela vägen upp till Stockholm? Men inser nu att det rimligtvis måste funnits nån pendel på sträckan för alla småstationerna, antar att tur-tätheten var markant lägre jämfört med GL-tågen, eller varför var det annars sån hullabaloo kring GL-tågen?

Men är det nån som vet säkert om det avgick X16/Y6/7/8 från Gbg på den tiden mot Bohusbanan?

Utfärdståg dvs tåg arrangerat av någon entusiastförening t.ex. Svenska motorvagnsklubben eller Svenska Järnvägsklubben med gamla veterantåg.

Ja X6 tågen gick på Alingsåstågen, sedan förekom Humle och Dumle kombinationen dvs Hg lok i varsin ände med B6 vagnar emellan. Sedan i mitten på 80-talet kom X10 tågen, de vit blåa som du beskriver. Har åkt med alla dessa.
Citera
2021-06-25, 11:09
  #19
Medlem
MrFolds avatar
Vilken/vilka modeller var det där lokförarens hytt bara upptog halva vagnens bredd? Bredvid var allmänt utrymme, så att man kunde stå och titta på banan med samma vy som han (på den tiden var det sällan eller aldrig någon hon). Minns ännu fascinationen och drömmarna om att få åka med i riktiga lok.
Citera
2021-06-25, 12:26
  #20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vilken/vilka modeller var det där lokförarens hytt bara upptog halva vagnens bredd? Bredvid var allmänt utrymme, så att man kunde stå och titta på banan med samma vy som han (på den tiden var det sällan eller aldrig någon hon). Minns ännu fascinationen och drömmarna om att få åka med i riktiga lok.
Ska kolla lite och se om jag hittar något. Men jag misstänker att det kunde vara (mer) vanligt förekommande på rälsbussar som som ju kan beskrivas som "lättare" tåg. Begreppet rälsbuss används inte idag egentligen, men lever ändå kvar i språket. Grejen med rälsbuss, till skillnad från motorvagn, var väl att de hade egna kopplingar mellan vagnar samt andra buffertar.
Citera
2021-06-26, 15:49
  #21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ska kolla lite och se om jag hittar något. Men jag misstänker att det kunde vara (mer) vanligt förekommande på rälsbussar som som ju kan beskrivas som "lättare" tåg. Begreppet rälsbuss används inte idag egentligen, men lever ändå kvar i språket. Grejen med rälsbuss, till skillnad från motorvagn, var väl att de hade egna kopplingar mellan vagnar samt andra buffertar.
Stämmer. Rälsbussarna var separata enheter som kunde kopplas ihop och samköras vid behov (tänk Inlandsbanan, Blekinge och Kalmar län under turistmånaderna) Motorvagnar är set med separata vagnsdelar men en del modeller går att koppla med andra motorvagnar. Jag kan inte de tekniska termerna för det men här och där i Södra Sverige har man fått plocka in Y1 motorvagnarna (även kallade "Bävertåget") när man haft akut brist på fordon. TS kanske åkte med en linje där man normalt körde eldrivet men av olika anledningar fått plocka in motorvagnar eller rälsbussar?
__________________
Senast redigerad av Ratad 2021-06-26 kl. 15:52.
Citera
2021-06-27, 11:38
  #22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Stämmer. Rälsbussarna var separata enheter som kunde kopplas ihop och samköras vid behov (tänk Inlandsbanan, Blekinge och Kalmar län under turistmånaderna) Motorvagnar är set med separata vagnsdelar men en del modeller går att koppla med andra motorvagnar. Jag kan inte de tekniska termerna för det men här och där i Södra Sverige har man fått plocka in Y1 motorvagnarna (även kallade "Bävertåget") när man haft akut brist på fordon. TS kanske åkte med en linje där man normalt körde eldrivet men av olika anledningar fått plocka in motorvagnar eller rälsbussar?


Kan ju vara så att det är frågan om en särskild tur som gått med fordonsslaget, men jag som ändå på den tiden som liten åkte mycket med just Bohusbanan och var tågintresserad borde i så fall minnas detta, men jag ju ha missat det. Fordonsslaget gick ju som rälsbuss mellan (Uddevalla) - Munkedal - Lysekil. Kan tänkas att ett antal rälsbussar satts samman och kört ner till Göteborg. Kan ju också tänkas att man kört något enstaka Lysekilståg per dag hela vägen till Göteborg (och åter) och då kört med den tågordningen.
Citera
2021-06-28, 10:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
[/b]
Kan ju vara så att det är frågan om en särskild tur som gått med fordonsslaget, men jag som ändå på den tiden som liten åkte mycket med just Bohusbanan och var tågintresserad borde i så fall minnas detta, men jag ju ha missat det. Fordonsslaget gick ju som rälsbuss mellan (Uddevalla) - Munkedal - Lysekil. Kan tänkas att ett antal rälsbussar satts samman och kört ner till Göteborg. Kan ju också tänkas att man kört något enstaka Lysekilståg per dag hela vägen till Göteborg (och åter) och då kört med den tågordningen.

Åkte själv Bohusbanan ett antal gånger från 60 talets slut till tidigt 80-tal.
Bohusbanan var ju en klassisk avfallsplats (liksom Boråsbanan) för tåg/motorvagnar i slutskedet av karriären.
Gamla D-lok med träkorg och stålkorg, Da-loken senare och På motorvagnssidan X7 motorvagnståg (ibland på delsträckor/vissa avgångar) och senare. Vet att man åkte loktåg till Munkedal där det ibland delades till X7 tåg Strömstad (hoppade av/på i Dingle/Tanum) bussen till Bullaren gick från Dingle, men fick man skjuts med bil var det Tanum som var närmast, och mot Lysekil.
Senare även X5/X8 och X9 tåg.
Minns när jag fick en bild med en dassig Instamatic kamera på Da 884 som ju var numret på Märklinloket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback