2021-05-23, 14:02
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://www.biospace.com/article/rel...mic-ketamine-/

"..Demonstrating a Significant Treatment Effect and a Well Tolerated Safety Profile for Acute Suicidal Ideation and Behavior in Patients with Major Depressive Disorder

SLS-002 Demonstrated a 76.5% Response Rate in the Primary Endpoint on MADRS 24 Hours After First Dose, with a Mean Reduction in Total Score from 39.4 to 14.5 points
A 92.9% Response Rate was Observed in a Key Secondary Endpoint on Day 16 (after five doses), Achieving a Mean MADRS Score of 7.4 points
Rapid, Robust, and Sustained Reduction in Suicidality was Observed by All 3 Scales Measuring Suicidality as well as MADRS Item-10
Persistence of Effect Seen in 100% of Study Subjects on MADRS, Sheehan-Suicidality Tracking Scale and MADRS Item-10 at Day 29, 14 Days After Last Dose of SLS-002.."

Så ingent nytt under solen här inte för oss som är någorlunda bekanta med farmakologin.

Spravato, dvs den renodlade S-isomeren används ju redan inom E.U. mot TRD.
R-isomeren, sägs och vara en mer smula potent som antidepressivum samt uppvisa färre psykedeliska effekter.

Spekulerar nog att racemiskt ketamin vs Spravato bör vara snäppet effektivare än den renodlade S-isomeren.

Det intressanta är här att man -SPECIFIKT- testar mot suicidalitet hos depression & PTSD som egen klinisk indikation. För tillfället finns det -INGET- läkemedel specifikt just mot suicidalitet.

Detta är rätt så banbrytande resultat - även om detta är en mindre studie, så går det i linje med tidigare resultat man sett.

Detta innebär ju egentligen att de som självmedicinerar med ketamin då och då, dvs festar eller kör i profylaktiskt syfte automatiskt har en lägre chans att bli deprimerade utveckla PTSD.

Vad tycker ni, tror ni att antalet som trippar då och då hemma på ketamin kommer explodera nu?

(FB) Tråden & guiden för självadministrering av ketamin hemma mot depression/ångest!
Citera
2021-05-24, 23:52
Medlem
Tragiskt detta, cannabis och psilocybin inte används inom psykiatrin pga att stora pharma äger hela marknaden med sina SSRI.
Citera
2021-05-29, 02:26
Medlem
Jormapormas avatar
Ketamin har botat mig från depressione som jag hade 10 år.
Citera
2021-05-31, 13:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tragiskt detta, cannabis och psilocybin inte används inom psykiatrin pga att stora pharma äger hela marknaden med sina SSRI.

Fast detta håller ju på att förändras rätt så rejält.

Det pågår forskning om psilocybin i Sverige på KI och även på andra håll ute i Europa - Tyskland, Nederländerna etc.

https://psilocybinalpha.com/data/psy...opment-tracker
(FB) Psykedeliska aktier - nästa stora våg (!)

Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Ketamin har botat mig från depressione som jag hade 10 år.

Gz!
Citera
2021-06-10, 13:28
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Det pågår forskning om psilocybin i Sverige på KI och även på andra håll ute i Europa - Tyskland, Nederländerna etc.

Gz!

Tack! Jag som både provat både Ketamin och svamp så tycker jag att ruset man får av ketamin är mkt mer "upplysande, ögonöppnande än svamp och även LSD, plus att den temporärt tar bort depressionen helt. Men microdoseringen med svamp verkar intressant. För en person som mig som äter lithium och 2 olika slags antidepp så är det inte värt att testa ens.

Eller finns det ngn som microdoserat tillsammans med antidepp?
Citera
2021-06-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Gz!

Lol. Kommer dröja 10 år minst innan vi kan se detta godkänt av vårt skitiga läkemedelsverk.
Citera
2021-06-10, 17:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma

Eller finns det ngn som microdoserat tillsammans med antidepp?

Ja, en kompis till mig, han är bipolär också. Det ledde till en psykotisk mani. Sedan är det väl osäkert vad som orsakade vad, antidepp är kanske inte alltid det bästa ihop med bipolär sjukdom heller.
Citera
2021-06-10, 19:20
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lol. Kommer dröja 10 år minst innan vi kan se detta godkänt av vårt skitiga läkemedelsverk.

Varför tror du det?
Läkemedelsverket godkände Spravato som är S-ketamin för att EMA gav klartecken.

Det pågår studier om psilocybin på KI, som är en FAS-II studie om jag inte missminner mig.
(FB) Psilocybin prövas mot depression i ny studie vid Karolinska Institutet

PSIPET: Effekten av psilocybin på depressionssymptom och synaptisk densitet
https://ki.se/cns/psipet-effekten-av...ptisk-densitet

Så länge något går igenom alla kliniska faser och visar på statistisk signifikans så blir det ofta godkänt, oavsett dess legalitet.
Citera
2021-06-16, 14:06
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, en kompis till mig, han är bipolär också. Det ledde till en psykotisk mani. Sedan är det väl osäkert vad som orsakade vad, antidepp är kanske inte alltid det bästa ihop med bipolär sjukdom heller.

Att man kan få psykoser av Ketamin är jag helt med på. Har fått det flera gånger men de har gått över tills nästa dag mestadels. Handlar alltid om samma tema. Man får vara försiktig och ta zyprexa även fast man är övertygad om att man är spionerad.

Men microdosering, då får man ju ingen high. Kan ju vara möjligt men tror antideppen nog var boven då de utlöser manier, men inte alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in