Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Så himla typiskt mentaliteten i det här landet. Åhh jag har så mycket pengar att jag slipper jobba, vad ska jag göra nu?! Sen går folk till sina jävla jobb vecka in och vecka ut och tycker de har så lite tid över till annat och deras jobb är så jobbiga men nej, vinna pengar vill de inte, och vinner de, då ska det helst inte vara för mycket. Aftonbladet hade ju en artikel om någons liv som blev helt förstört efter 20 miljonersvinsten.
Kort lista med saker att göra:
- Starta ett företag där man gör precis det man vill och det är skitsamma om man går back
- Umgås med fru/barn mer än tidigare
- Ha tid att varje dag träna och hålla kroppen i trim
- Bygg om en bil
- Skaffa stans finaste trädgård
- Ha tid att laga riktigt god mat istället för att stressa förbi Ica på väg hem efter ett övertidspass
- Spela TV-spel
- Res när du vill, stanna hur länge du vill. Lönen rullar in vare sig du är hemma eller valfri annan plats och dricker Piña Coladas.
- Renovera huset
- Spela typ golf/tennis/gymma/dra ett triathlon
- ....
- ....
- Nästan precis VAD DU VILL
Det måste vara fruktansvärt tråkiga människor som känner att de inte har något mer än sitt jobb i livet. Jag hade inte jobbat en dag till om det inte vore för lönen. Sen överlappar förvisso hobby och arbete för mig, men jag hade föredragit att sitta hemma och pilla med det/starta något eget över att ha en chef som säger åt mig vad jag ska göra och sitta i möten som är tråkiga (good luck att komma bort från de tråkiga bitarna på en vanlig arbetsplats, hur givande du än känner det är).
"Åh nej, jag har pengar så jag kan leva livet ut utan att lyfta ett finger, vilket problem".......
Nej livet blir väl inte fantastiskt bara för man har pengar. Men får jag välja så tar jag helst inkomsten jag har idag, fast slipper jobba eller jobba med precis det jag vill (det kan gå back). Det är väl uppenbart?
Exakt, kommer på över 100 saker bara på måfå som finns att göra än att jobba och som man inte hinner med.
Dagen är för kort även som ekonomiskt oberoende utan något jobb!
Möjligheten bara att köpa en segelbåt och segla i medelhavet eller i karibien/stilla havet flera månader och utforska alla badvikar, småstäder och sitta käka med sin partner eller vänner är ju helt amazing.
Möjligheten kunna bo utomlands i varma länder mellan Nov-Mars och slippa dessa vidriga vintrar.
Man kan bosätta var man vill, i små pittoreska byar, en strandstad i Mexico eller roadtripa i Usa och uppleva allt med världen utanför turistresmålen.
Jaga när man vill.
Köpa och sälja bilar.
Åka på roadtrips.
Gå på museum, konserter, utställningar, föreläsningar.
Lära sig dansa, spela instrument, massor av olika språk.
Spela padel, tennis, golf hemma och i Spanien.
Skapa egna verksamheter.
Styrketräna mer och skapa sig drömkroppen.
Heminreda och renovera.
Köpa bostäder och renovera och sälja med vinst.
Matlagningskurser, laga mat hemma.
Åka skidor, längd, utför.
Bada, pimpelfiske, långfärdsskridskor.
Delta i olika event.
Arkelogiska och vetenskapliga expeditioner på exotiska mystiska platser i världen.
Jobba idéelt, i Sverige eller utland.
Bli god man.
Jobba på katthem, hundhem.
Jobba med saker som man verkligen tycker om ibland utan lön.
Hjälpa andra i sin familj med saker och projekt.
Gå på disko mer eller festa.
FInns 100-tals saker till!
Live it.se är en bra inspirationskälla och det finns mängder av sidor med inspiration till sevärdheter, upplevelser, saker att göra innan man dör.
Svenskar säger ofta såhär, för det är inte socialt accepterat att gå slå dank eller att man vill slippa jobba, likväl brukar många svenskar säga att de vill dö runt 75-80 eller inte är rädda för döden.
I verkligheten är nästan alla rädda för döden, det såg man b la under covid, och de flesta vill vara ekonomiskt oberoende.
Livet är för mig meningslöst som heltidsanställd och man saknar autonomi och makt över sitt eget liv och tid. Anser alla som tvingas löneslava i 40-45 år till pension vid 69 är fattiglappar.
Endast överklassen som är ekonomiskt oberoende och kan skapa sina egna liv utifrån sina intressen lever riktiga liv.
När man har 4-5 miljoner i kapital i aktiedepån och investeringar som genererar minst 15-20 000 kr/mån , då börjar man komma någon vart och livet börjar få mening.
De människor som säger de blir utråkade, ställer sig frågande till vad man ska göra och påstår att de skulle bli passiva och klappa ihop mentalt som ekonomiskt oberoende, de kommer aldrig bli ekonomiskt oberoende för de saknar både drivkraft och intelligens att bli det, har inget där att göra och saknar rätt mentalitet och klass och nyfikenhet på livet. De är bönder snarare än överklass och ledare.