2021-05-20, 20:17
Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en snål dieselbil.
Har kollat på Kia Ceed 1.6 crdi mellan 2008-2011 och Peugeot 308 1.6 e-hdi mellan 2009-2012.
Har aldrig ägt en dieselbil och undrar om ni vet när partikelfilter ska bytas på dessa bilar.

Tack på förhand
Citera
2021-05-20, 20:27
Medlem
Såvitt jag vet är det i princip självrengörande så med lite tur behöver du inte byta det.
Det går också att bränna ur vid behov.
Citera
2021-05-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hej!

Har kollat på Kia Ceed 1.6 crdi mellan 2008-2011 och Peugeot 308 1.6 e-hdi mellan 2009-2012.
Har aldrig ägt en dieselbil och undrar om ni vet när partikelfilter ska bytas på dessa bilar.

Tack på förhand

DPF är det ”minsta” du ska oroa dig för. Finns andra s.k barnsjukdomar på dom bilarna. Men dom är helt ok.

En DPF behöver sällan rengöras. Men man kan göra en s.k Regenering på dom via OBD2/dator. Man kan även spruta in en viss DPF-vätska i DPF i samband med ”utrensning” av en igensatt DPF.

Men hursomhelst. Ska du leta efter en sån bil. Se till att dom är välservade. Att bränslefilter är bytt minst var 6000e mil. Att kamrem är bytt på Peugeoten isåfall.

Lycka till
Citera
2021-05-20, 21:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hej!

Tack på förhand
KIA:n har jag ingen aning om, men Peugeotens partikelfilter brukar håller olika länge beroende på hur bilen körts. Först tar eolysen slut, inträffar nån gång mellan 15-20000 mil, kostar väl ca 3000:- att fylla/byta påse på verkstad. Går att lösa själv för en tusing. Nån gång några tusen mil efter det finns det risk att partikelfiltret kan komma att behöva rengöras eller bytas, filtret kostar väl 4-5000:-. Finns alltså inte ett fast intervall utan man byter vid behov.
Citera
2021-05-20, 22:55
Medlem
Det kan bli dyrare på tillexempel Mazda där dpf sitter i samma rör som katalysatorn, rätt dyr att byta. Till slut kan den inte rengöra sig själv och man måste göra en dpf delete, alltså ta bort det och programmera om datorn eller byta. En bil som gått 20-25k mil med original filtret är detta inte ovanligt.
Citera
2021-05-20, 23:23
Medlem
Hej!
Köpte en ny Ceed 2011 och är den bästa bil jag har haft. Bara bytt slitdelar som däck bromsskivor och belägg utöver service. Negativt är stol och tyg på desamma och att de är bullriga samt att strålkastarljuset, H7, går sönder var tredje månad. Svårt att byta för de sitter illa till men lossar man en burk för höfram och batteriet för byte väfram går det. Jag byter på 5 minuter men har ju tränat i tio år😂. Ev rost kommer på bakluckan under fönstret och på ovansidan av dörrarna, insidan vid listen. Eftersom det är kamkedja är det viktigt att servicen är gjord. Nyckeln är också en svag punkt där gummit spricker. Finns att köpa på nätet för ett par tior. Däck är av normal storlek och avgassystemet är rostfritt så bilen bjuder inte på dyra överraskningar som t ex Volvo. Jag har skött dpf:en genom att köra en extra runda när den renas och därmed aldrig bytt (snart 18000 mil). Originalbatteri sitter fortfarande i. En jobbig sak är att dörrarna låser sig när man kör så ska man plocka upp någon måste man trycka på en knapp för att låsa upp. Vettig skatt på 1500:-. Pålitlig lågstatusbil att billigt ta sig från a till b med utan bekymmer. Köpte denna bil efter ha haft en MB E-klass men har inte saknat den en sekund.
Citera
2021-05-21, 12:55
Medlem
Det är inte många bilar som har bytesintervall på filtret.
Peugeot dras med många fel gällande partikelfilter och egr, har bytt otroligt många. Kan dock inte minnas att jag någonsin åtgärdat ett partikel fel på en Kia.

Så står det mellan dom två, väl Kia.
Citera
2021-05-21, 13:51
Medlem
zoombos avatar
Partikelfilter är ondska och för att generalisera så kan man väl säga att asiaterna oftare verkar har löst det på ett bättre sätt än européerna - oavsett märke/land. Men det finns undantag även här - åt båda håll.

Grundtanken var att dom skulle hålla bilen ut men i praktiken gör dom sällan det och vissa märken (läs: motorer) är mer drabbade än andra. Jag antar att när detta påfund konstruerades så gjordes det hos många tillverkare i laboratoriemiljö och under helt andra förutsättningar än faktiska förhållanden vilket senare ledde till problem.
Citera
2021-05-21, 22:30
Medlem
Då behöver jag inte oroa mig för avgasystemet Var o provkörde en Kia Ceed 2010 idag och den bilen hade ganska mycket rost på bakluckan ovanför regplåten. Sen var bilen inte servad på 3 år visade de sig
När man kört bilen i några minuter så tändes esp lampan så man fick stanna o starta om bilen så försvann den ett tag för att sedan komma tillbaka igen så blev inget köp pga de denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in