Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 11:35
  #1333
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nu har jag börjat min Grönt kort-kurs, det är oerhört skoj!

Kan man träna putting hemma på en relativt slät matta? Typ en iransk matta. Bor i lägenhet, så jag har ingen gräsmatta. Eller ger det någon form av fel resultat?
Det enda man ska tänka på är att det ska vara en matta som är någorlunda lika snabb som en green. Är det en rejält tjock sån matta så kan jag tänka mig att det kan funka rätt så bra. Eftersom greener på olika banor är olika och även under en säsong så ändras oftast greenernas snabbhet så behöer det ju inte vara exakt lika.
Men det är bara att testa och jämföra. Kolla på övningsgreenen på klubben hur snabb den är och jämför med mattan. Är det inte allt för långt ifrån så kör på.
Citera
2018-07-06, 11:37
  #1334
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det enda man ska tänka på är att det ska vara en matta som är någorlunda lika snabb som en green. Är det en rejält tjock sån matta så kan jag tänka mig att det kan funka rätt så bra. Eftersom greener på olika banor är olika och även under en säsong så ändras oftast greenernas snabbhet så behöer det ju inte vara exakt lika.
Men det är bara att testa och jämföra. Kolla på övningsgreenen på klubben hur snabb den är och jämför med mattan. Är det inte allt för långt ifrån så kör på.
Tusen tack för tipset!
Citera
2018-07-08, 14:34
  #1335
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det enda man ska tänka på är att det ska vara en matta som är någorlunda lika snabb som en green. Är det en rejält tjock sån matta så kan jag tänka mig att det kan funka rätt så bra. Eftersom greener på olika banor är olika och även under en säsong så ändras oftast greenernas snabbhet så behöer det ju inte vara exakt lika.
Men det är bara att testa och jämföra. Kolla på övningsgreenen på klubben hur snabb den är och jämför med mattan. Är det inte allt för långt ifrån så kör på.
Nu har jag kollat, mattan är slätare än greenen. Har i.o.f. grövre mattor, men de är inte lika långa Ska hålla utkik i mattaffären runt hörnet om jag hittar en bättre.

Jag byggde en putt-bana hemma. men man kanske inte ska ställa in sig helt på hur hårt man slår, p.g.a. mattan, men man kan väl alltid träna på att sikta?
https://i.imgur.com/B1wpxwx.jpg

Jag gjorde ett rör av en ölburk o lite tejp o en låda bakom. La lite böcker o vikter i Theralen-askarna, så att inte bollarna rullar bort. Ligger det bollar i vägen för röret kan man typ bara sikta på en annan boll som mål.
https://i.imgur.com/UidWR1K.jpg

Sen har jag en fråga till...
I min golfbag har jag två puttar, en lite finare som jag tänkte använda när jag spelar. Bagen förvarar jag i golfklubbens förråd, inte hemma. Jag behöver ju inte två puttar, men tänkte ta hem den andra o öva med? Är det dumt att öva med en annan putt än den man spelar med? Kanske skiljer i tyngd o sånt?
Citera
2018-07-09, 20:30
  #1336
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nu har jag kollat, mattan är slätare än greenen. Har i.o.f. grövre mattor, men de är inte lika långa Ska hålla utkik i mattaffären runt hörnet om jag hittar en bättre.

Jag byggde en putt-bana hemma. men man kanske inte ska ställa in sig helt på hur hårt man slår, p.g.a. mattan, men man kan väl alltid träna på att sikta?
https://i.imgur.com/B1wpxwx.jpg

Jag gjorde ett rör av en ölburk o lite tejp o en låda bakom. La lite böcker o vikter i Theralen-askarna, så att inte bollarna rullar bort. Ligger det bollar i vägen för röret kan man typ bara sikta på en annan boll som mål.
https://i.imgur.com/UidWR1K.jpg

Sen har jag en fråga till...
I min golfbag har jag två puttar, en lite finare som jag tänkte använda när jag spelar. Bagen förvarar jag i golfklubbens förråd, inte hemma. Jag behöver ju inte två puttar, men tänkte ta hem den andra o öva med? Är det dumt att öva med en annan putt än den man spelar med? Kanske skiljer i tyngd o sånt?

Snyggt fixat, snabbhet är ju olika överallt så skulle säga att det är sekundärt men alltid bra att träna sikte, att alltid putta dit man siktar. Låter enkelt är svårt

Sen bör du träna med samma putter du använder, olika balans, olika vikt, olika känsla osv på olika putters. Golfklubbor är ju redskap som ska användas inte stå och samla damm
Man får jobba på bra länge för att slita ut en putter skulle ja säga. De klubbor som slits mest är ju generellt wedgar, allt annat håller ju typ hur länge man vill (sen att det är kul med nya grejer är ju en annan sak).
Citera
2018-07-21, 16:52
  #1337
Medlem
Mulla Krekars avatar
Vill någon kolla så att jag har räknat rätt?

Spelade min första riktiga 9 håls-bana idag:
https://4.bp.blogspot.com/-Wu8lmclb-...kort180721.jpg

Har då alltså 54 i hcp. Satte en jättebra putt från 2,5 - 3 m, men tyvärr tog bunkern innan mina score.
Citera
2018-07-22, 19:09
  #1338
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vill någon kolla så att jag har räknat rätt?

Spelade min första riktiga 9 håls-bana idag:
https://4.bp.blogspot.com/-Wu8lmclb-...kort180721.jpg

Har då alltså 54 i hcp. Satte en jättebra putt från 2,5 - 3 m, men tyvärr tog bunkern innan mina score.

Ser ut att stämma tycker jag. En bit kvar men det är bara att tugga på.
Citera
2018-08-22, 15:21
  #1339
Medlem
Har en fråga gällande höger/vänstersving.

Hur kommer det sig att majoriteten högerhänta svingar från höger, och vänsterhänta svingar från vänster? Det går tvärtemot alla andra sporter.

Om det är av tradition, borde inte marknaden ha anpassat sig av efterfrågan? Och om det nu finns så många högerklubbor borde inte vänsterhänta primärt spela från höger också?

För mig som nybörjare men erfarenhet från andra racket/klubbsporter känns det helt orimligt.
Citera
2018-08-25, 08:33
  #1340
Medlem
Dingokuddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekventanalys
Har en fråga gällande höger/vänstersving.

Hur kommer det sig att majoriteten högerhänta svingar från höger, och vänsterhänta svingar från vänster? Det går tvärtemot alla andra sporter.

Om det är av tradition, borde inte marknaden ha anpassat sig av efterfrågan? Och om det nu finns så många högerklubbor borde inte vänsterhänta primärt spela från höger också?

För mig som nybörjare men erfarenhet från andra racket/klubbsporter känns det helt orimligt.

Det är inte av tradition, utan av vad som känns mest naturligt för var och en. Det är inga problem att få tag på vänsterklubbor oavsett märke. På begagnatmarknaden är det nog mer högerklubbor, just för att det är fler högerspelare. Inget konstigt alls.
Citera
2018-08-25, 12:04
  #1341
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekventanalys
Har en fråga gällande höger/vänstersving.

Hur kommer det sig att majoriteten högerhänta svingar från höger, och vänsterhänta svingar från vänster? Det går tvärtemot alla andra sporter.

Om det är av tradition, borde inte marknaden ha anpassat sig av efterfrågan? Och om det nu finns så många högerklubbor borde inte vänsterhänta primärt spela från höger också?

För mig som nybörjare men erfarenhet från andra racket/klubbsporter känns det helt orimligt.
Helt orimligt tycke jag väl åndå inte att det är. Du nämner racketsporter, vilket slag kan du utveckla mest kraft i t.ex. bordtennis? En forehand eller backhand?
Citera
2018-08-26, 14:37
  #1342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingokudde
Det är inte av tradition, utan av vad som känns mest naturligt för var och en. Det är inga problem att få tag på vänsterklubbor oavsett märke. På begagnatmarknaden är det nog mer högerklubbor, just för att det är fler högerspelare. Inget konstigt alls.

Jo jag förstår det. Men jag undrar VARFÖR det är mest naturligt att slå från det hållet när högerhänta i andra klubbsporter slår från andra hållet. Alltså om det är något jag missat. T ex är 90% av alla hockeyklubbor left, då det finns fler högerhänta och högerhänta oftast föredrar left. Jag undrar därför varför högerhänta oftast föredrar rightklubbor i golf. Ett exempel på det jag menar är Kanada, som har högsr andel leftklubbor i världen då de flesta spelat hockey och håller klubban från det hållet.
Citera
2018-08-26, 16:13
  #1343
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag blir så less...

Nu har jag tagit grönt kort i sommar, o hunnit med en match. Så råkar jag ut för en olycka o fick bl.a. sprickor i revbenen, så jag kommer troligtvis inte att kunna svinga en golfklubba under resten av säsongen...
Citera
2018-08-26, 16:14
  #1344
Medlem
Jurgentysks avatar
Hur pass säkert är de att gratis spela på en golfklubb? Cykla förbi en idag och tänkte ta med 2-3 kompisar och gå och spela. Kan de på något sätt se om man betalat green fee?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback