Flashback bygger pepparkakshus!
2006-05-29, 16:17
Awaiting Email Confirmation
När jag var i Thailand köpte jag en enorm matlagningsbok som behandlade den thailändska matkulturen. Det fanns hur många recept som hellst men något jag lagat otaliga gånger är biffnudelsoppan. Hellst håller jag receptet för mig själv men det skulle vara en skam att inte låta resten av jorden(eller flashbacks användare) få smaka på denna delikatess.

Här kommer den:

1. Häll en liter vatten i en stor kastrull. Tillsätt en köttbuljongstärning, två teskedar mörk soya samt en tesked fisksås. Sätt på plattan och hoppa till steg 2.

2. Ordna köttet(något biffkött i originalreceptet, men fläsk funkar lika bra) i sjyssta bitar, typ en enkrona stora men två eller tre gånger så tjocka. Skiva två schalottenlökar och 2,5 cm färsk ingefära. Ingefärabitarna blir då ungefär som storleken på femtioöringar.

3. Tillsätt lite olja i en wokpanna. Ställ in på en hyffsat temp och vänta på att oljan ska börja bli varm. Släng ned ingefäran, schalottenlöken samt två pressade vitlöksklyftor och stek i 1-2 minuter. Akta så att inte vitlöken bränns. Det är lätt hänt. Nu tillsätter du två teskedar grön currypasta samt köttet och steker tills köttet har en fin yta. Vid det här laget så kan du hoppa till steg 4.

4. Nu kokar troligtvis vattnet. Häll wokpannans innehåll i det kokande vattnet och släng ned cirka 100-120 gram tunna vermicellinudlar och låt koka i 3 minuter. Häll upp soppan i två djupa skålar, garnera med färsk hackad koriander och börja käka. Soppan käkar med fördel med pinnar och vätskan sörplas direkt från skålen.

Jag är ganska så noga att alla bitarna har en sjysst storlek som ni ser. Det gör mycket för soppans utseende och det underlättar om man ska fiska upp dem med pinnarna. Detta recept räcker till två personer eller en person om man är vrålhungrig och tar cirka 10 minuter att laga.
Citera
2006-05-29, 16:21
Medlem
KiKPNNs avatar
Du skulle ju ha sålt receptet till något företag som gör sånna här finna nudelpaket tillhörande kryddpåse. Och tjäna stora pengar på det.
Citera
2006-05-29, 16:27
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av KiKPNN
Du skulle ju ha sålt receptet till något företag som gör sånna här finna nudelpaket tillhörande kryddpåse. Och tjäna stora pengar på det.

Fast lite större paket och frystorkade köttbitar? Iofs är allt bättre än de existerande snabbnudlarna. Men det var ingen dum idé. *smider planer*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in