2025-10-17, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuckaKaos
"Han måste kämpa och leva på existensminimum i 10-15 år först."

Ja INNAN man får skuldsanering. Det är svårt att få anslag. Räcker inte skicka in en blankett.
Citera
2025-10-17, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheyCallMeTK
Ska vi starta insamling till den som begär ut den? 😊

Det vore ju ett sätt.

Vem samlar in?
Citera
2025-10-17, 09:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så du tror att Lisen började kämpa för skuldsanering innan hon ens var myndig?
Hur gammal var hon då när hon drog på sig sina skulder

Hennes skulder preskriberas. Tänker inte bråka med er bråksjuka idag för att flytta debatten. Idag väntar åtal och ska läsa igenom hela FUPEN.
Citera
2025-10-17, 09:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbe040
Hennes skulder preskriberas. Tänker inte bråka med er bråksjuka idag för att flytta debatten. Idag väntar åtal och ska läsa igenom hela FUPEN.
Det kommer ju Chrippas också gör när tillräcklig tid gått .. så?
Det är ju för övrigt grejen med skuldsanering
Citera
2025-10-17, 09:44
Avstängd
Citat:
Så du tror att Lisen började kämpa för skuldsanering innan hon ens var myndig?
Hur gammal var hon då när hon drog på sig sina skulder

Lisen sattes i personlig konkurs och inväntade preskriptionstiden på sina skulder. Alltså inte någon skuldsanering.

Vid skuldsanering försvinner skatteskullderna och jag har för mig att det är andra regler vid preskription.
Citera
2025-10-17, 09:45
Medlem
GreenBatterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Synd att alla vi ”chrippamotståndare” är brookies och fas 10, vi har inte råd 😭
Så intressant hur en del blir så påverkade av sådana uttalanden! Hade jag blivit kallad det hade jag inte brytt mig ett dugg för det är så långt från verkligheten som det går.
Kan det vara så att det beror på att det finns uns av sanning eller rent av att det är helt sant och därför blir reaktionen så stark?
Citera
2025-10-17, 09:47
Citat:
Det kommer ju Chrippas också gör när tillräcklig tid gått .. så?
Det är ju för övrigt grejen med skuldsanering

C kan få skuldsanering, de handlar om varje enskild individs prövning i målet för det.

Men preskriberas gör det aldrig direkt, utan finns de anledning att personen i fråga inte kan betala i första prövning under skuldsanering och "endel" avskrivs ifrån skulden (vill säga har du skuld på 800k så kanske de du är skyldig går med på att okej du kan inte betala, kan vissa skulder skrivas av vid godkännande och du kanske då bara har 300k kvar i skuld.) Då får du en plan att betala viss summa beroende på om du har arbete eller inte. Är de så att du inte har ett arbete vid tillfälle där skulden ska börja betalas in så kan du omprövas och på så sätt kan allt skrivas av

Hoppas jag förklarade så ni förstår, men de jag menar är att Alla har chans till skuldsanering om man bara gjort allt i att försöka betala osv. Sen finns de olika prövningar och som sagt varje enskild individs fall.
Citera
2025-10-17, 09:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offerkoftan08
Lisen sattes i personlig konkurs och inväntade preskriptionstiden på sina skulder. Alltså inte någon skuldsanering.

Vid skuldsanering försvinner skatteskullderna och jag har för mig att det är andra regler vid preskription.
Ok, båda alternativen innebär ju att skulderna försvinner. Inget av dem kräver existensminimun i 10-15 år.
Man lever inte heller på existensminimum om man har skuldsanering - utan det är då kronofogdens förbehållsbelopp som gäller.
Citera
2025-10-17, 09:48
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBattery
Så intressant hur en del blir så påverkade av sådana uttalanden! Hade jag blivit kallad det hade jag inte brytt mig ett dugg för det är så långt från verkligheten som det går.
Kan det vara så att det beror på att det finns uns av sanning eller rent av att det är helt sant och därför blir reaktionen så stark?

Det är absolut så att jag tar åt mig, är en av de som inte jobbar (sen att anledningen att jag inte jobbar är för att min man förser med med ett sådant liv som Chrippa påstår att han förser Linnea med men på ett helt lagligt vis är en annan historia).
Senast redigerad av Nejellerva 2025-10-17 kl. 09:52.
Citera
2025-10-17, 09:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBattery

Det här verkar ha blivit väldigt personligt för många.

De kanske lever helt i den där YT-bubblan och tror att deras parasociala relationer är äkta. Eller så är det som du säger något som träffar väldigt hårt.
Citera
2025-10-17, 09:50
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien1989
C kan få skuldsanering, de handlar om varje enskild individs prövning i målet för det.

Men preskriberas gör det aldrig direkt, utan finns de anledning att personen i fråga inte kan betala i första prövning under skuldsanering och "endel" avskrivs ifrån skulden (vill säga har du skuld på 800k så kanske de du är skyldig går med på att okej du kan inte betala, kan vissa skulder skrivas av vid godkännande och du kanske då bara har 300k kvar i skuld.) Då får du en plan att betala viss summa beroende på om du har arbete eller inte. Är de så att du inte har ett arbete vid tillfälle där skulden ska börja betalas in så kan du omprövas och på så sätt kan allt skrivas av

Hoppas jag förklarade så ni förstår, men de jag menar är att Alla har chans till skuldsanering om man bara gjort allt i att försöka betala osv. Sen finns de olika prövningar och som sagt varje enskild individs fall.

För att få skuldsanering ska du ha ett jobb och gjort allt du kan för att betala allt själv. Han har öppet på sociala medier sagt att han aldrig kommer betala sina skulder osv. Dessutom är står han inför åtal för ekobrott.

Så nej. Finns inte en chans till skuldsanering för honom. Någonsin.
Citera
2025-10-17, 09:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien1989

Det låter riktigt det du skriver.
Min invändning mot E var just påståendet att det skulle krävas 10-15 år på existensminimum innan man ens kunde beviljas sanering. Det är felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in