• 1
  • 2
2021-05-12, 14:52
Medlem
Faustik-Funks avatar
Någon som köpt/köper?

https://matic.network/about

Polygon erbjuder skallösningar för Ethereum-transaktioner. Jag ska inte låtsas som om jag helt förstår vad det betyder, men vad jag förstår är att Ethereum, till skillnad från Polkadot, som sysslar med liknande saker, så används Ethereums lösningar redan nu, vilket Polkadot inte gör ännu. Trots det så är Polkadot på topp 10 och kostar i skrivande stund runt 330-340 kr styck.

Ethereum däremot har legat stabilt i flera månader på runt 4 till 6 kr styck och har gått över 10 kr (över dollarn med råge) först den senaste veckan.

Detta får mig (och flera andra smartare människor än mig) att tro att Polygon är undervärderad och har utrymme att stiga ännu mer.

Vad tror ni andra?
Citera
2021-05-12, 15:32
Loopring är en annan lösning på Ethereums skalningsproblem som går bra nu när Ethereum går på knäna.

Men frågan är vad det är tänkt bli av dessa när Ethereum blir 2.0?
Citera
2021-05-12, 16:12
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Loopring är en annan lösning på Ethereums skalningsproblem som går bra nu när Ethereum går på knäna.

Men frågan är vad det är tänkt bli av dessa när Ethereum blir 2.0?
Alltid vanskligt att argumentera om något man inte fullt greppar (jag alltså), men när frågan kommer upp på andra ställen så har det låtit så här:

Citat:
Ok, here’s one simple bull thesis: “Polygon is actually Ethereum 2.0”
Most people who aren’t following closely still think Ethereum 2.0 is years away, with phase 1, 1.5 and 2 still to come.

The reality is that the community has pivoted fairly significantly and chosen a roll up centric approach to scaling rather than complex computational sharding: https://ethereum-magicians.org/t/a-r...m-roadmap/4698

This is centred around two key technologies, Optimistic and zkSnark based roll-ups. Each have trade-offs: https://vitalik.ca/general/2021/01/05/rollup.html

Both are complex and still require months more work to be fully scalable, although early primitives are performing well with impressive research progress by various teams.

Matic is looking to use its side chain architecture to bridge this gap while roll ups build out and alongside xDAI, have the most maturity and community support in this space. They also have some advantages over xDAI’s trust model with their plasma bridge: https://twitter.com/phabcd/status/13...372771334?s=21 (NB: xDAI is also a great project though)

The biggest challenges with L2 lie in pooling liquidity across chains, and abstracting the user experience to hide the complexity.

Projects like Optimism, Starknet, Loopring etc are amazing and at the cutting edge of L2. But they each have chosen a single technology path, with trade-offs. Nobody is aggregating at the experience level - yet. Zerion.io and others will attempt this, but as a third party.

It’s early days for Polygon, but the possibility is that they can build volume and utility as a side chain, and then integrate all of the above technologies under a single, wrapped wallet experience in the very near future. With each toolset, deployed on the chain architecture and Ethereum security model that fits it best (ie. DeFi, Gaming, NFT projects have inherently different requirements and can choose POA, PoS, Optimism, zkSnarks as needed).

A lot of execution risk remains, but to me this is the most coherent path forward to scaling Ethereum. Biggest question mark is on the role of the Matic token and the value of a governance type token, but it’s not a complete red flag just a concern.

Ethereum 2.0 still needs to be completed (https://ethereum.org/en/eth2/ ) with “The Merge” of 1.0, multiple 1.x improvements and “Data sharding” to improve scalability of the base chain, EIP-1559 etc. but the vision of “Ethereum 2.0” is realisable today, largely through the implementation of a project like Polygon’s and others like it.

To learn more I suggest you jump in and take a look and have a play. The future Ethereum user experience starts to emerge, where interaction with the base chain is entirely minimised:
http://wallet.matic.network
http://matic.OpenSea.io
https://quickswap.network
👌🏼
https://www.reddit.com/r/maticnetwor...vince/gn19wl6/
Senast redigerad av Faustik-Funk 2021-05-12 kl. 16:22.
Citera
2021-05-12, 17:45
Medlem
Faustik-Funks avatar
Vidare...

Citat:
Additional improvements like Data Sharding are specifically designed to allow Layer 2 networks like Polygon to complete additional security checkpointing and improve user experience.
So the two are entirely complimentary. Ethereum needs Polygon and Polygon needs (an improved) Ethereum.

https://ethereum-magicians.org/t/a-r...m-roadmap/4698
Citera
2021-05-19, 14:07
Medlem
Faustik-Funks avatar
Vill bara titta in igen i tråden och berätta hur bra Polygon har klarat sig i en annars nedåtgående trend för Crypto. Jag köpte först en stor klump i slutet på April när dom gick för 5-6 kronor och har fått en bisarrt stor värdeökning. Som mest låg dom på 22-23 kronor men har nu lugnat sig på runt 18 i skrivande stund.
Citera
2021-05-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Vill bara titta in igen i tråden och berätta hur bra Polygon har klarat sig i en annars nedåtgående trend för Crypto. Jag köpte först en stor klump i slutet på April när dom gick för 5-6 kronor och har fått en bisarrt stor värdeökning. Som mest låg dom på 22-23 kronor men har nu lugnat sig på runt 18 i skrivande stund.
Bra val 👍 Synd bara att den inte dippade lika mycket som de andra kryptovalutorna under dagen.
Stakear du dina Matics förresten?
Citera
2021-05-20, 01:06
Medlem
Citat:
Någon som köpt/köper?

Polygon erbjuder skallösningar för Ethereum-transaktioner. Jag ska inte låtsas som om jag helt förstår vad det betyder, men vad jag förstår är att Ethereum, till skillnad från Polkadot, som sysslar med liknande saker, så används Ethereums lösningar redan nu, vilket Polkadot inte gör ännu. Trots det så är Polkadot på topp 10 och kostar i skrivande stund runt 330-340 kr styck.

Ethereum däremot har legat stabilt i flera månader på runt 4 till 6 kr styck och har gått över 10 kr (över dollarn med råge) först den senaste veckan.

Detta får mig (och flera andra smartare människor än mig) att tro att Polygon är undervärderad och har utrymme att stiga ännu mer.

Vad tror ni andra?

polkadot är den enda kryptovalutan som löser skalbarheten. Se gärna ett av mina tidigare posts som gick igenom skillanderna. TPS är inte den enda faktoren.
Citera
2021-05-20, 01:06
Medlem
Citat:
Någon som köpt/köper?

Vad tror ni andra?
Jag kan köpa dina Ethereum för 40 kr styck om du vill. Snabb affär.

Polygon har ett bra team, är användbara just nu, och framförallt lyckas de med hyfsad framgång "tillhöra" Ethereum och sköta kommunikationen klockrent. Det verkar som att de genuint verkligen vill tillhöra Ethereum, Trots att de rent tekniskt inte är direkt coupled. Och de verkar verkligen bli genuint ledsna om för många i communityt påstår att de inte är 100% Ethereum. Översiktligt förklarat (finns ändå bättre personer för detaljer) är det Polygon gör sidechain, inte ett lager på Ethereum.

Med en enkel tolkning betyder det att de på gott och ont inte fullt ut utnyttjar Ethereum-plattformen. Det "goda" med detta är dels att de kan locka spekulerare som får en känsla av att Polygon kan hedga mot att något skulle ta Ethereums plats, samt inte minst att de är användbara idag. Saken är den att det som håller på att göras kring Ethereum L2 är brutalt häftigt.. men det är inte enkelt, och nu kom världen in och frontade utvecklingen med kanske 6-12 månader. Det är helt enkelt inte riktigt redo för mainstream. Det är nära, men det är inte där. Och just nu vill folk köpa saker.

Vidare är det idag svårt för gemene spekulerare att se skillnaden på om något utnyttjar den enorma kraften i Ethereums närverk eller inte. Framförallt vad gäller säkerhet märks inte det alls i denna retail-eufori - det märks när saker antingen skiter sig eller marknaden mognar, inte idag. Titta på BNB som exempel.

Jag har väl hypat Polygon rätt hårt när de låg kring $0.1 och precis rebrantat samt verkligen fått fart på sin kommunikation och blivit en rolig del av Ethereums community. Om jag skulle köpa >$1.5? Hahaha.. Man ska aldrig säga aldrig om saker, men jag är oerhört säker på att de förr eller senare kommer besöka nivåer -90% från detta. Åtminstone som projektet ser ut idag. Det är ett vettigt projekt med vettiga personer, men det finns liksom inget som tyder på att detta är en långsiktig enorm kassako. Det vore en outlier, en nål i en höstack.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-05-20 kl. 01:08.
Citera
2021-05-20, 11:36
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Jag kan köpa dina Ethereum för 40 kr styck om du vill. Snabb affär.

Polygon har ett bra team, är användbara just nu, och framförallt lyckas de med hyfsad framgång "tillhöra" Ethereum och sköta kommunikationen klockrent. Det verkar som att de genuint verkligen vill tillhöra Ethereum, Trots att de rent tekniskt inte är direkt coupled. Och de verkar verkligen bli genuint ledsna om för många i communityt påstår att de inte är 100% Ethereum. Översiktligt förklarat (finns ändå bättre personer för detaljer) är det Polygon gör sidechain, inte ett lager på Ethereum.

Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Med en enkel tolkning betyder det att de på gott och ont inte fullt ut utnyttjar Ethereum-plattformen. Det "goda" med detta är dels att de kan locka spekulerare som får en känsla av att Polygon kan hedga mot att något skulle ta Ethereums plats, samt inte minst att de är användbara idag. Saken är den att det som håller på att göras kring Ethereum L2 är brutalt häftigt.. men det är inte enkelt, och nu kom världen in och frontade utvecklingen med kanske 6-12 månader. Det är helt enkelt inte riktigt redo för mainstream. Det är nära, men det är inte där. Och just nu vill folk köpa saker.

Jag travesterar bara vad jag själv har läst angående den frågan nu, men om ETH 2.0 kommer att vara 64X bättre än nuvarande version så kommer ändå efterfrågan att vara 1000X högre.

Kommer ETH2.0 vara mer kostnadseffektivt än Binance Smart Chains 10c per transaktion? - Nej.
Kommer ETH2.0 vara mer kostnadseffektivt än Matics transaktionskostnad på $.00003? - Nej.

Tillika så är ju även Polygon ett projekt som fortfarande utvecklas med målet att bli den största navdistributionen gällande alla L2's OCH crosschain hub för Ethereum. Enligt dom själva så låter det som om att om ETH2.0 blir framgångsrikt så blir det bara bättre för Polygon/Matic.

Än en gång, jag upprepar bara vad jag själv har läst mig till så om du kan sticka hål på den bubblan om varför detta inte kommer att hända så tar jag tacksamt emot den informationen.
Senast redigerad av Faustik-Funk 2021-05-20 kl. 12:14.
Citera
2021-05-20, 12:32
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Stakear du dina Matics förresten?
Alltså, jag visste knappt vad krypto var för något för två månader sedan och försöker därför ta in allt stegvis. Är redan lite stressad över alla transaktioner mellan olika kryptos jag har gjort pga den eventuella skatten, att börja stakea nu skulle bara öka den stressen. I takt med att jag har greppat allting kommer det säkert att förändras i framtiden.
Citera
2021-05-20, 20:17
Medlem
seolseol0s avatar
Känns som MATIC har världens momentum, tror fan starkt på 10 dollar Matic innan sommaren är slut.

Få höra era price predictions för MATIC!
Citera
2021-05-20, 20:52
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol0
Känns som MATIC har världens momentum, tror fan starkt på 10 dollar Matic innan sommaren är slut.

Få höra era price predictions för MATIC!
Tippar snarare på runt 3 dollar. Men det bygger väl på hur det går för krypto generellt och Ethereum i synnerhet. Kan också lika gärna skvalpa runt på 2 USD hela sommaren också precis som att man låg runt 30-40 cent hela våren.

Blir naturligtvis glad om du har rätt och inte jag, dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in