Citat:
Ursprungligen postat av
Faustik-Funk
Någon som köpt/köper?
https://matic.network/about
Polygon erbjuder skallösningar för Ethereum-transaktioner. Jag ska inte låtsas som om jag helt förstår vad det betyder, men vad jag förstår är att Ethereum, till skillnad från Polkadot, som sysslar med liknande saker, så används Ethereums lösningar redan nu, vilket Polkadot inte gör ännu. Trots det så är Polkadot på topp 10 och kostar i skrivande stund runt 330-340 kr styck.
Ethereum däremot har legat stabilt i flera månader på runt 4 till 6 kr styck och har gått över 10 kr (över dollarn med råge) först den senaste veckan.
Detta får mig (och flera andra smartare människor än mig) att tro att Polygon är undervärderad och har utrymme att stiga ännu mer.
Vad tror ni andra?
Jag kan köpa dina Ethereum för 40 kr styck om du vill. Snabb affär.
Polygon har ett bra team, är användbara just nu, och framförallt lyckas de med hyfsad framgång "tillhöra" Ethereum och sköta kommunikationen klockrent. Det verkar som att de genuint
verkligen vill tillhöra Ethereum, Trots att de rent tekniskt inte är direkt coupled. Och de verkar verkligen bli genuint ledsna om för många i communityt påstår att de inte är 100% Ethereum. Översiktligt förklarat (finns ändå bättre personer för detaljer) är det Polygon gör sidechain, inte ett lager på Ethereum.
Med en enkel tolkning betyder det att de på gott och ont inte fullt ut utnyttjar Ethereum-plattformen. Det "goda" med detta är dels att de kan locka spekulerare som får en känsla av att Polygon kan hedga mot att något skulle ta Ethereums plats, samt inte minst att de är användbara
idag. Saken är den att det som håller på att göras kring Ethereum L2 är brutalt häftigt.. men det är inte enkelt, och nu kom världen in och frontade utvecklingen med kanske 6-12 månader. Det är helt enkelt inte riktigt redo för mainstream. Det är nära, men det är inte där. Och just nu vill folk köpa saker.
Vidare är det idag svårt för gemene spekulerare att se skillnaden på om något utnyttjar den enorma kraften i Ethereums närverk eller inte. Framförallt vad gäller säkerhet märks inte det alls i denna retail-eufori - det märks när saker antingen skiter sig eller marknaden mognar, inte idag. Titta på BNB som exempel.
Jag har väl hypat Polygon rätt hårt när de låg kring $0.1 och precis rebrantat samt verkligen fått fart på sin kommunikation och blivit en rolig del av Ethereums community. Om jag skulle köpa >$1.5? Hahaha.. Man ska aldrig säga aldrig om saker, men jag är oerhört säker på att de förr eller senare kommer besöka nivåer -90% från detta. Åtminstone som projektet ser ut idag. Det är ett vettigt projekt med vettiga personer, men det finns liksom inget som tyder på att detta är en
långsiktig enorm kassako. Det vore en outlier, en nål i en höstack.