Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-11, 18:14
  #1
Medlem
För helvete, jag vill bara lyfta vikter och få större muskler och bli starkare ..
Jag sjunker ner i depressioner och brister nästan ut i gråt av uttråkning när jag läser allt snicksnack om olika kosttillskott, smolovs mesocykler, deload, diagram och krafs .. Vill slänga gymnastikskorna i sopnedkastet och ge upp.
Måste man va professor med iQ på 200 för att få ut något av ett gym?

Kan man inte bara skita i allt och bara köra till man blir trött efter något träningsprogram som verkar rimligt, och sen ta nån vecka off ibland? och ändå få tillräckligt bra resultat ..
Citera
2021-05-11, 18:16
  #2
Medlem
Jailhouserocks avatar
Jo du kan ta pauser om du ligger i en längre period. Ny vetenskap tyder på att köra helkropp t.ex 3-4 gånger i veckan är den "bästa" metoden just nu, enligt PTs jag hört från. Men det behöver inte vara så jävla krångligt nej.
Citera
2021-05-11, 18:18
  #3
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jailhouserock
Jo du kan ta pauser om du ligger i en längre period. Ny vetenskap tyder på att köra helkropp t.ex 3-4 gånger i veckan är den "bästa" metoden just nu, enligt PTs jag hört från. Men det behöver inte vara så jävla krångligt nej.

Kan du länka till denna vetenskap? I vilka aspekter är detta det "bästa"?
Citera
2021-05-11, 18:19
  #4
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
För helvete, jag vill bara lyfta vikter och få större muskler och bli starkare ..
Jag sjunker ner i depressioner och brister nästan ut i gråt av uttråkning när jag läser allt snicksnack om olika kosttillskott, smolovs mesocykler, deload, diagram och krafs .. Vill slänga gymnastikskorna i sopnedkastet och ge upp.
Måste man va professor med iQ på 200 för att få ut något av ett gym?

Kan man inte bara skita i allt och bara köra till man blir trött efter något träningsprogram som verkar rimligt, och sen ta nån vecka off ibland? och ändå få tillräckligt bra resultat ..

Ju större muskler, ju mindre hjärna, stämmer generellt.

Så du kan nog lugnt strunta i allt sådant och bara pumpa på med goda resultat. Det kommer dock ta lite längre tid. Allt sådant du ogillar handlar om optimering av dina resultat, och är viktigare när du redan kommit en bra bit på vägen och det börjar gå trögt.
Citera
2021-05-11, 18:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ju större muskler, ju mindre hjärna, stämmer generellt.

Så du kan nog lugnt strunta i allt sådant och bara pumpa på med goda resultat. Det kommer dock ta lite längre tid. Allt sådant du ogillar handlar om optimering av dina resultat, och är viktigare när du redan kommit en bra bit på vägen och det börjar gå trögt.


Sorry, kan bara inte låta bli att påpeka att dina muskler tydligen har blivit rätt stora. ”Ju” följs av ”desto”, inte ännu ett ”ju”.
Citera
2021-05-11, 18:40
  #6
Medlem
Jailhouserocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Kan du länka till denna vetenskap? I vilka aspekter är detta det "bästa"?

Att säga att den var "bäst" är nog att ta i, men bästa träningspasset för nybörjare som vill bygga massa är sannolikt 3 dagars träningspass med helkroppsövningar. Detta beror på att du kan köra compoundövningar ofta och behärska dem bra mycket snabbt. Sedan, när du får erfarenhet och behöver mer volym för att gå vidare, kan du byta till 4-dagarsträning (över/underdel) för att hjälpa till att sprida volymen bättre under veckan. Och sedan, när du kan/lyfter ännu mer, skulle det vara klokt att byta till en 5-dagars träningspass eller 6-dagars träningspass (push-pull-ben t.ex) för att hålla dina träningspass lagom långa och så de inte blir supertröttsamma.

Men oavsett vad vad forskning säger är det viktigt att komma ihåg att volymen och konsistensen är de viktigaste faktorerna. Så den bästa metoden är självklart den som passar ditt schema, och som gör att du faktiskt går dit.

Men om man kör ett sådant program får man bland annat följande fördelar som beskrivs i denna metaanalysen från 2016, dvs att om man tränar varje muskel minst 2x/vecka resulterar det i betydligt större muskeltillväxt än att träna varje muskel en gång i veckan som varit en stor klassiker.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27102172/

Alltså: Träna samma muskler 2-3 gånger i veckan ökar muskelhypertrofin, = mer muskler.
Citera
2021-05-11, 18:42
  #7
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet

Kan man inte bara skita i allt och bara köra till man blir trött efter något träningsprogram som verkar rimligt, och sen ta nån vecka off ibland? och ändå få tillräckligt bra resultat ..
Jo,,,om resultatet är tillräckligt bra.
Vilket skiftar för olika personer.
Eller tror du inte att det ger skillnad i resultat med (1) en metod där man skiter i allt och kör tills man blir trött helt enkelt jämfört med /2) en mer professorslik variant som du verkar ogilla?
Jag håller mer på (1) själv även om det blir lite sämre. Det viktigaste är ju att ragga brudar och att bli lite starkare och snyggare utan att man ser ut som en träningsprofessor utan hjärna.
Citera
2021-05-11, 18:43
  #8
Medlem
C0ws avatar
Håller med, tycker att många krånglar till det alldeles för mycket med ditten och datten. Folk som är intresserade av att lära sig djupare och optimera träningen gillar det säkert, men för oss som bara vill dra till gymmet, göra vår grej och thats it så är det bara för mycket snack om precis som du säger deload, cykler om det här, cykler om det där bla bla.

Tycker själv att det gamla hederliga 5X5 stronglifts funkar hur bra som helst. Kör det + några isolationsövningar med högre reps och det funkar hur bra som helst. Det + minst 2g protein per kg kroppsvikt och åtminstone 50g bra fetter. Thats it för mig, djupare än så orkar jag inte gå in på och bry mig om.
Citera
2021-05-11, 18:51
  #9
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
För helvete, jag vill bara lyfta vikter och få större muskler och bli starkare ..
Jag sjunker ner i depressioner och brister nästan ut i gråt av uttråkning när jag läser allt snicksnack om olika kosttillskott, smolovs mesocykler, deload, diagram och krafs .. Vill slänga gymnastikskorna i sopnedkastet och ge upp.
Måste man va professor med iQ på 200 för att få ut något av ett gym?

Kan man inte bara skita i allt och bara köra till man blir trött efter något träningsprogram som verkar rimligt, och sen ta nån vecka off ibland? och ändå få tillräckligt bra resultat ..

Det är inte särskilt svårt. Kör Starting Strenght, e till att öka progressivt med någon veckas mellanrum, ät bra och sov bra. Bra mat duger och sover du bra så skit helt i tillskott.
Citera
2021-05-11, 18:53
  #10
Medlem
Saken är den att träning o friskvård är en miljardindustri och det finns massor med folk som tjänar pengar på att folk tror att det svårt o krångligt att träna. Det är skitenkelt att träna_ Lyft upp tunga grejer och ställ ner dom igen, upprepa tills man blir trött. Sen kan man springa en sväng i skogen ibland och cykla till jobbet. Ibland vilar man och ibland dricker man 10 öl och äter pizza.
Citera
2021-05-11, 19:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Saken är den att träning o friskvård är en miljardindustri och det finns massor med folk som tjänar pengar på att folk tror att det svårt o krångligt att träna. Det är skitenkelt att träna_ Lyft upp tunga grejer och ställ ner dom igen, upprepa tills man blir trött. Sen kan man springa en sväng i skogen ibland och cykla till jobbet. Ibland vilar man och ibland dricker man 10 öl och äter pizza.
För i princip alla hade det nog räckt .. med undantag för personer som har någon idrott som yrke, men då finns det tränare som kan allt det där och säger vad man ska göra ..
Citera
2021-05-11, 19:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
För helvete, jag vill bara lyfta vikter och få större muskler och bli starkare ..
Jag sjunker ner i depressioner och brister nästan ut i gråt av uttråkning när jag läser allt snicksnack om olika kosttillskott, smolovs mesocykler, deload, diagram och krafs .. Vill slänga gymnastikskorna i sopnedkastet och ge upp.
Måste man va professor med iQ på 200 för att få ut något av ett gym?

Kan man inte bara skita i allt och bara köra till man blir trött efter något träningsprogram som verkar rimligt, och sen ta nån vecka off ibland? och ändå få tillräckligt bra resultat ..

Köp ett set fria vikter typ 20-30 kilo ställbara sen lyfter du de tyngsta så många gånger du orkar sen sänker vikten lyfter tills du inte orkar ställer ner vikten osv tills du inte har några vikter kvar upprepa med olika muskelgrupper så dom hinner vila. I början kan du ju bara fan träna igenom allt å ät som ett odjur upprepa varje dag så blir du rätt stark se till o stretcha lite ibland också så du inte blir ett vandrande kylskåp.... Funkat för mig i snart tio år. Orkar inte bli större numera bara tränar för att behålla fokus o stamina se till o lyssna på nä jädra fläskig musik så du får lite jävla anama i dig så ska allt bli bra!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback