2021-05-18, 13:33
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggi-80
Jag har barn på skolan och kan säga att allt har blivit mörkat. Jag visste inget förrän jag läste här inne. Detta är förjävligt att detta får lov att hända plus att rektorn fortsätter att sätta barnen i fara trots att hon visste att han har ett olämpligt beteende och blivit avstängd från arbete mm. Han skulle för fan fått sparken direkt. Rektor borde avgå på stående fot då hon fortsätter sätta barnen i fara.
Klassiskt exempel på svagt ledarskap, man undviker att ta i det som är lite jobbigt. I det första skedet har lärarassistenten uppvisat ett gränsöverskridande beteende mot flickor i skolan. Rektorn tänkte väl då att det skulle bli en jobbig process att säga upp honom med tanke på extraarbetet och juridiska frågor och valde den lätta vägen med ”varning” och tillfällig, kort, avstängning.

Sedan, när en polisanmälan gjorts och utredning påbörjats så skulle förstås föräldrar till barn i närheten av mannen ha informerats. Men, eftersom ”jobbigt” och ”stigmatiserande” för skolan så väljer man att bara mörka allt, möjligen med ett klent försvar att det handlar om omtanke med den utsatta flickan eller att förhindra ryktesspridning. Som om det vore bättre att den infon kommer via Flashback eller nätsajter istället.
Citera
2021-05-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Klassiskt exempel på svagt ledarskap, man undviker att ta i det som är lite jobbigt. I det första skedet har lärarassistenten uppvisat ett gränsöverskridande beteende mot flickor i skolan. Rektorn tänkte väl då att det skulle bli en jobbig process att säga upp honom med tanke på extraarbetet och juridiska frågor och valde den lätta vägen med ”varning” och tillfällig, kort, avstängning.

Sedan, när en polisanmälan gjorts och utredning påbörjats så skulle förstås föräldrar till barn i närheten av mannen ha informerats. Men, eftersom ”jobbigt” och ”stigmatiserande” för skolan så väljer man att bara mörka allt, möjligen med ett klent försvar att det handlar om omtanke med den utsatta flickan eller att förhindra ryktesspridning. Som om det vore bättre att den infon kommer via Flashback eller nätsajter istället.

Jag har barn på skolan som idag(!) kom hem och berättade vad som hänt på skolan eftersom de hade haft genomgång om det med läraren under sista lektionen. Fortfarande inte någon info alls till föräldrarna. Jag har inte tidigare läst om det här på FB så jag visste inte att det var på Mellanhedsskolan. Skolan är bra annars och har gott rykte, bra lärare och många föräldrar med hög utbildning. Absolut inte en typisk Malmöskola.
Citera
2021-05-19, 18:55
Medlem
För frågor!?

Ställ här.

Har svar på allt ni undrar över.
Citera
2021-05-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeymousey1
För frågor!?

Ställ här.

Hur går snacket på skolan: hur många andra elever tror man att han har ”varit på”, fall som ej anmälts?
Citera
2021-05-19, 19:23
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
För frågor!?

Ställ här.

Hur rekryterades Mustaffa, hade han någon relevant utbildning, var det en anställning med stöd från arbetsförmedlingen eller liknande?

Hur förklarades att Mustaffa plötsligt försvann som elevassistent?

Fick övriga lärare på skolan veta?

Hur motiverades mörknandet när han häktades?

Gjordes det någon utredning rörande eventuellt andra offer, han hade ju stängts av efter tidigare gränsöverskridande beteende?
Citera
2021-05-19, 19:26
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMandarin
Jag har barn på skolan som idag(!) kom hem och berättade vad som hänt på skolan eftersom de hade haft genomgång om det med läraren under sista lektionen. Fortfarande inte någon info alls till föräldrarna. Jag har inte tidigare läst om det här på FB så jag visste inte att det var på Mellanhedsskolan. Skolan är bra annars och har gott rykte, bra lärare och många föräldrar med hög utbildning. Absolut inte en typisk Malmöskola.
Märkligt agerande, om något borde föräldrarna fått veta först. Nu när allt är ute på nätet var de väl tvungna att gå ut med info, kanske spreds info mellan barnen via snapchat etc.
Citera
2021-05-19, 19:35
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
För frågor!?

Ställ här.

Vet du om BO hade behov av extra stöd?
Etnicitet på BO?
Sticker BO ut på något sätt, t.ex. brådmogen eller skygg?
Hur många barn kan ha drabbats (var det samma flicka han fick en varning för)?
Hur reagerade de som slog larm om GM:s närgångna beteende när han inte sparkades utan bara fick prövotid?
Citera
2021-05-19, 20:22
Medlem
Det finns en koppling mellan mannen och Tingdammsskolan, det finns en anställning där enligt kommunens intranät.
Citera
2021-05-19, 20:37
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

"Elevassistenten blev avstängd eftersom han var för närgången mot eleverna. Men han fick komma tillbaka på ett villkor: Rör inga barn. Ett år senare våldtog han ett mellanstadiebarn flera gånger på Malmöskolans toalett."

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-1...s-toalett-hade
Citera
2021-05-19, 22:36
Medlem
seniormadames avatar
Kan ha fel men känner igen honom. Jag vikarierade på husieskolan för 4 år sen.
Jag har för mig att han hade praktik där. Han gav ifrån sig jätteläskiga vibbar och försökte antasta mig samt sökte upp mig på både fb och telefonnummer. Jag vara då bara 19 år. Jag såg honom senast på en julmiddag och då jobbade han på en annan skola. Om det nu är samma kille.
Citera
2021-05-20, 10:26
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seniormadame
Kan ha fel men känner igen honom. Jag vikarierade på husieskolan för 4 år sen.
Jag har för mig att han hade praktik där. Han gav ifrån sig jätteläskiga vibbar och försökte antasta mig samt sökte upp mig på både fb och telefonnummer. Jag vara då bara 19 år. Jag såg honom senast på en julmiddag och då jobbade han på en annan skola. Om det nu är samma kille.
Han var i så fall 26 år då och då var i vart fall åldersskillnaden inte alarmerande stor. Kanske hans osmidiga beteende, följt av avvisningar, fick honom att börja gå på tjejerna i mellanstadiet istället som har svårare att värja sig.

Flickan som han våldtog valde han ut med omsorg, framkommer av domen. Mustaffa säger att han såg ”skärsår” på henne och att hon berättat om självskadebeteende, klart han väljer ut henne då.
Citera
2021-05-20, 18:13
Medlem
spoilers avatar
"Under torsdagens kommunfullmäktige försökte en upprörd John Eklöf (M), andre vice ordförande i grundskolenämnden, få svar på hur övergreppen kunde ske:

– Vad är det för kultur som råder på grundskoleförvaltningen när man låter personal arbeta kvar trots att skolan själv konstaterar att personalen är olämplig, gränslös och inte klarar av att sätta fysiska gränser mellan sig själv och barnen? Varför anser man att det är lämpligt att någon får arbeta kvar trots att man förbjuder honom ha fysisk kontakt med barnen överhuvudtaget?

/.../

Under debatten frågade Sverigedemokraternas Magnus Olsson om det inte är en varningsklocka på grundskoleförvaltningen i Malmö när en rektor måste säga till en anställd att hålla armlängdsavstånd till barnen.

Något svar på den frågan fick han inte."

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-2...anar-till-lugn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in