2021-05-11, 04:50
Medlem
Yo, vet inte om det här är rätt ställe att lägga frågan men hittar inget bättre ställe. Jag ska snart bli inskriven på ett stödboende för unga 16-20 år, och hittar inget om hur det är på ett stödboende någonstans på internet. Vilka regler är det som gäller? Hur funkar det med personalen? Får man bidrag/pengar etc. Någon som vet?
Citera
2021-05-11, 05:48
Medlem
Guldzebrans avatar
Regler varierar lite från boende till boende men grundregler brukar vara ungefär de samma. Inga husdjur, inte röka inne, alkohol- och drogfritt. Ska någon övernatta hos dig måste du meddela personal och samma sak om du ska sova borta. Du måste hålla rent och snyggt i lägenheten. Personalen träffar du några eftermiddagar i veckan och de hjälper dig med det du behöver, ex göra en budget, planera inköp, städa, hålla kontakt med andra myndigheter osv. Du måste hålla den planering som du och personalen gör. Du förväntas gå i skola, praktik eller jobba. Du får pengar.
Citera
2021-05-11, 05:49
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yonko
Yo, vet inte om det här är rätt ställe att lägga frågan men hittar inget bättre ställe. Jag ska snart bli inskriven på ett stödboende för unga 16-20 år, och hittar inget om hur det är på ett stödboende någonstans på internet. Vilka regler är det som gäller? Hur funkar det med personalen? Får man bidrag/pengar etc. Någon som vet?

Jag bor på ett serviceboende och trivs bra med det. Jag får bidrag från försäkringskassan. Är ett SOS-fall med andra ord.

Vet dock inte vad skillnaden är mellan stöd/serviceboende..
Citera
2021-05-11, 06:06
Medlem
Guldzebrans avatar
Ett stödboende bor du i för att förberedas på att klara ett helt eget boende inom något eller ett par år. Ungdomar som av någon anledning inte kan bo hos sina föräldrar som annars brukar hjälpa till att göra sina ungar självständiga. Kanske har du föräldrar med missbruk, är ensamkommande, föräldrarna är döda eller av andra anledningar inte finns till hands. Ungdomen själv kan ha haft missbruk eller andra bekymmer och därför varit placerad innan. Kanske har man bott i familjehem eller på HVB innan men är redo att gå vidare till nästa steg innan man blir helt självständig.

/mvh soc-tant.
Senast redigerad av Guldzebran 2021-05-11 kl. 06:09. Anledning: Tillägg
Citera
2021-05-29, 09:40
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto