• 1
  • 2
2021-05-09, 15:48
Medlem
Nr man vxte upp under 70 och 80-tal fanns det alltid skumma typer ute p arbetsplatserna. P industrierna fanns det alltid ngn med ganska omfattande historik vad gller kriminalitet.

ven i byarna fanns det alltid ngon bybo som levde p kriminalitet. I min by fanns det en gubbe som handlade med det mesta. Helt pltsligt kunde det finnas en hel pall med kaffe i hans garage. I bland bilstereos eller klder.

I takt med att tekniken utvecklades s blev polisens metoder allt bttre. Frr kunde som smart komma undan. Det gller inte riktigt idag. Vill polisen f fast dig ligger du illa till. DNA, mobilsprande, sprande av gps i bilar, kameror mm.

Utver detta s r kontanterna p vg bort. Det krvs betydligt mer idag.

Sen har vi den sociala aspekten. Frr kunde du sitta i fngelse och vara fri. Idag r det inte s. Men enkla metoder p datan gr det att avslja en kriminell direkt. Du r stmplad fr resten av livet mnga ggr!!!

Med teknik och mjligheter finns det alltid teknik avslja de kriminella. Har framtidsutsikter som yrkeskriminell nnsin varit smre?

Utver detta har arbetsmarknaden krympt rejlt vad gller enkla knep. Arbetsgivaren kan enkelt vlja bort mindre passande mnniskor

Ytterligare en annan aspekt r att det r mer lnsamt att arbeta idag n frr. Torde varit mycket enklare att gra pengar frr n idag p kriminell verksamhet?
Senast redigerad av jonte400 2021-05-09 kl. 15:53.
Citera
2021-05-09, 15:58
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nr man vxte upp under 70 och 80-tal fanns det alltid skumma typer ute p arbetsplatserna. P industrierna fanns det alltid ngn med ganska omfattande historik vad gller kriminalitet.

ven i byarna fanns det alltid ngon bybo som levde p kriminalitet. I min by fanns det en gubbe som handlade med det mesta. Helt pltsligt kunde det finnas en hel pall med kaffe i hans garage. I bland bilstereos eller klder.

I takt med att tekniken utvecklades s blev polisens metoder allt bttre. Frr kunde som smart komma undan. Det gller inte riktigt idag. Vill polisen f fast dig ligger du illa till. DNA, mobilsprande, sprande av gps i bilar, kameror mm.

Sen har vi den sociala aspekten. Frr kunde du sitta i fngelse och vara fri. Idag r det inte s. Men enkla metoder p datan gr det att avslja en kriminell direkt. Du r stmplad fr resten av livet mnga ggr!!!

Med teknik och mjligheter finns det alltid teknik avslja de kriminella. Har framtidsutsikter som yrkeskriminell nnsin varit smre?

Utver detta har arbetsmarknaden krympt rejlt vad gller enkla knep. Arbetsgivaren kan enkelt vlja bort mindre passande mnniskor

Ytterligare en annan aspekt r att det r mer lnsamt att arbeta idag n frr. Torde varit mycket enklare att gra pengar frr n idag p kriminell verksamhet?

Men det r vl bra att brott inte ska lna sig och att det krvs mer av en kriminell idag jmfrt med tidigare.

Pall med kaffe i garaget. He. Mste sett misstnkt ut.
Citera
2021-05-09, 16:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Lste man under diverse i gula tidningen (dtidens blocket fr de som inte vet) s kunde det sljas mycket konstigt och att hitta en pall kaffe till smpengar var inget konstigt, inte heller tre pallar blandade klder eller en pall med bilstereos. Ofta p den tiden var det antingen fretag som gtt i kk eller ngon entreprenr som kpt utomlands men ledsnat nr det inte slde sig av sig sjlv.
D blev skiten stende och till slut s la de ut prylen i gula tidningen bara fr att bli av med det.

Det fanns alltid folk som kunde f tag p det mesta ven p den tiden.
Citera
2021-05-09, 16:31
Medlem
Tjnar mer i dag? n dr har du fel, en industriarbetare kunde tjna ihop till ny bil kontant p ngot halvr-rs arbete. S nej allt har blivit smre.

Nr jag brjade p 80 talet s kunde man se halfyllon och rbarkade typer. Gick alltid minst en p varje firma. Man hade rd att ha dom helt enkelt och i bland rckte det om man klarade av att hlla i ett verktyg. I dag r marginalerna hrt tdragna och handlar om f procent s det kan rcka att ha en arbetare som sackar efter lite s gr man back med en gng.

Man har olika krav p skerhet och man kollar upp allt digitalt.

gr man vissa bott i dag s r man aldrig fri men helt fri var man nog bara en kort period sg 50-70 talet kanske. innan det var prsten gud och man var tvungen att be prsten om lov att flytta och fick brev med sig dr dr allt stod som den nya prsten p nya skulle f. Annars blev man tagen fr lsdriveri. P 1920-80 talet var det lkaren som var gud och som hll vist folk hrt bundna med rasrenhet sterilisering och allt det dr.

I dag har vi register s r man en gng dmt s har man det fr all framtid. Sjuka genom frskringskassan, arbetslsa genom arbetsfrmedlingen och s vidare allt fr att hlla oss i ett modernt slaveri. Bara babblar som rymmer hit som kommer undan frn straff i sina hemlnder som gr fria och fr diplomatstatus och fri lejd och bidrag och hela paketet. P oss vita slavarbetares bekostnad.
Citera
2021-05-09, 16:40
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:

yrkeskriminell idag innebr vl att slja droger och ha en slkt som ppnar pizzerier, frisrer/barbershops, kemtvtter, grnsaksbutiker, kebabvagnar och festkldselbutiker som fronter fr att tvtta intkterna frn narkotikan och slussa ut till de stora terrorntverken. Alla med en halv hjrna vet detta !

att sjlv frska sig p yrkeskriminallitet innebr att du mrdas av dessa klaner
Citera
2021-05-09, 16:40
Medlem
darebuilders avatar
Jag har levt som kriminell(har vll iofrsig inte ndrat mig s mycket mer n jag tar de mer lugnt nu), slde mycket kokain uppt kilo klassen, samt mycket rka/tram/benso fr drygt 5 r sedan.

Fick 2.3 r p kken, satt p hllby banan med jaffar byn och shottaz ledare osv.

efter det slde jag mycket ecstasy men hll mig bara till ngra tusen t gngen, samt benso ngra tusen.

Nu har jag tagit det vldigt lugnt i ett r iallafall, anser att frr ville man t pengarna. Nu vill alla t makten/statusen, dvs g och klippa nn fr att f status. Det va inte s frr har jag ftt hra, samt nr jag brjade leva som kriminell och frsrjde mig p detta s var det ocks mycket pengar inne i bilden men dom senaste 4 ren har det frndrats groteskt. Alla vill synas och hras och ha status med klder osv, frut va de nike och adidas dress. Nu e de gucci, fendi och allt detta!

Som sagt idag gr det knappt vara kriminell och gra pengar, fr mycket vld nu fr tiden.

Jag har ocks dommar kring vld och allt, har rtt brutalt brottsregister s jag har vll varit likadan men som sagt det r vll skillnaden.

EDIT : tnkte tillgga under hela min volta s fick jag inte en nda permis, fick 1mnad pbackning, 1 telefon samtal i veckan till mamma thats it. Inga besk, ingen intik, ingenting rtt ut sagt. Fick verkligen den stora dildon frn staten!
mvh dare
Senast redigerad av darebuilder 2021-05-09 kl. 17:03.
Citera
2021-05-09, 17:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Jag har levt som kriminell(har vll iofrsig inte ndrat mig s mycket mer n jag tar de mer lugnt nu), slde mycket kokain uppt kilo klassen, samt mycket rka/tram/benso fr drygt 5 r sedan.

Fick 2.3 r p kken, satt p hllby banan med jaffar byn och shottaz ledare osv.

efter det slde jag mycket ecstasy men hll mig bara till ngra tusen t gngen, samt benso ngra tusen.

Nu har jag tagit det vldigt lugnt i ett r iallafall, anser att frr ville man t pengarna. Nu vill alla t makten/statusen, dvs g och klippa nn fr att f status. Det va inte s frr har jag ftt hra, samt nr jag brjade leva som kriminell och frsrjde mig p detta s var det ocks mycket pengar inne i bilden men dom senaste 4 ren har det frndrats groteskt. Alla vill synas och hras och ha status med klder osv, frut va de nike och adidas dress. Nu e de gucci, fendi och allt detta!

Som sagt idag gr det knappt vara kriminell och gra pengar, fr mycket vld nu fr tiden.

Jag har ocks dommar kring vld och allt, har rtt brutalt brottsregister s jag har vll varit likadan men som sagt det r vll skillnaden.

EDIT : tnkte tillgga under hela min volta s fick jag inte en nda permis, fick 1mnad pbackning, 1 telefon samtal i veckan till mamma thats it. Inga besk, ingen intik, ingenting rtt ut sagt. Fick verkligen den stora dildon frn staten!
mvh dare
Har du "gtt i livets hrda skola "?
Citera
2021-05-09, 17:33
Medlem
darebuilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har du "gtt i livets hrda skola "?

Bde ja och nej antar jag, beror p hur man resonerar kring livets hrda skola. Ingens liv r vll enkelt direkt, alla mts av vgval i livet. Jag r den jag r, mer n s kan jag inte sga.
Citera
2021-05-09, 18:19
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Bde ja och nej antar jag, beror p hur man resonerar kring livets hrda skola. Ingens liv r vll enkelt direkt, alla mts av vgval i livet. Jag r den jag r, mer n s kan jag inte sga.
Skriver du p din bok nu, eller jobbar med ungdomar?
Citera
2021-05-09, 18:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Men det r vl bra att brott inte ska lna sig och att det krvs mer av en kriminell idag jmfrt med tidigare.

Pall med kaffe i garaget. He. Mste sett misstnkt ut.
Kriminella p 70-talet var lite mera som Tony och Sunken: https://www.dailymotion.com/video/x2yjc79
Citera
2021-05-09, 19:10
Medlem
Men har de yrkeskriminella ngra pengar vrda namnet - de ger sin tid - snurrar runt en del pengar
gr p krogar*, mercedes/BMWs*, o flashar/kaxar* bjuder brudar* osv - men de flesta verkar bo i hyresOrtter typ Runkeby-Tensta. Droger o brnnvin inte att frglmma o utemat utefika

*det hr kostar - betalar de inte p krogarna, M/BMWs skatt/frskring/drivmedel de dyra viktiga
klderna, smyckena klockorna osv

Hur mnga kr olovligt - eller har man chaffisar med krkort

O i vilken omfattning blir man av med saker enligt easy come -easy go

Ngra som bor i dyra centrala bostadsrtter eller villor o har kapital vrda namnet

Ngra vrdetransportrnare som idag r rika o pljt ner pengara i legala fretag o brjat betala skatt
o placera verskottspengar - gissningsvis har mnga yrkeskriminella frstrt pengar genom dliga affrer.

La Reinemannen som blev slipad sen blev avlurad din konfirmationsguldkedja under tidig kksejour.
Citera
2021-05-09, 19:36
Medlem
Ja det mste ju vara omjligt med tanke p att kfm tar vrdesaker om man inte kan bevisa att man har kpt det med rliga pengar. Nu ligger det p frslag att man ska f beslagta bara man misstnker att det kommer frn brottslig verksamhet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in