Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-08, 08:18
  #1
Medlem
Nikromas avatar
Artikeln i Borås tidning

Citat:
Borås har blivit både meme och slagpåse i en underkategori på forumet Reddit. Men varför just Borås? BT:s nöjesredaktör har gjort en djupdykning i memen vars främsta uppgift är att lyfta fram hur dålig stan är.

Citat:
mars 2021. Det är här som Boråsmemen, som länge har levt en ganska undanskymd tillvaro på internetforumet Reddit, får förnyad fart. Det beskrivs åtminstone så i ett oemotsagt inlägg på sidan från en förvirrad användare som undrar var i hela friden alla Boråsmemer kommer ifrån. En meme (uttalas meem) är ett internetfenomen som består av en bild, gif-fil eller video – i princip alltid med tillhörande kort text, placerad i en humoristisk kontext. Dessa sprids på internetforum som Reddit, där anonyma användare kan dela med sig av egna tankar eller nyheter från olika medier – allt i en salig röra.

Citat:
Snart har två andra svenska underkategorier översvämmats av Boråsrelaterade memer. Syftet med dem är enkelt, de ska helt enkelt lyfta fram hur dålig Borås är som stad. Alla medel är tillåtna. De mest populära handlar om att ingen vill åka till Borås, och ingen vill bo där. Och de som bor där – ja, de är lite egna, helt enkelt.

Citat:
Det får kanske några att undra – inte kan en enskild händelse som denna vara grogrund för en sådan hatkampanj? Som sagt så har Borås länge agerat huvudroll i negativa inlägg på Reddit, men inte i en så här stor omfattning. Några dagar senare, när Borås dykt upp frekvent i flertalet inlägg, börjar nyanslutna användare undra: Varför just Borås?

Citat:
För att få svar på den frågan får vi bege oss till ett annat internetforum, Flashback. En stolt boråsare har här fått nog och gör ett inlägg med titeln ”Vafan är det för fel på borås?”, där hen skäller ut alla som publicerat elaka Boråsmemer: ”Om ni går in på streetview på t ex Sandwalls plats, Gustav Adolfskyrkan så ser ni att Borås faktiskt ÄR en fin stad. Lägg av med trenden och väx upp”, skriver användaren.

Inlägget blir grunden för tio sidors diskussion, och svaren haglar: Borås är regnigt, man blev dittvingad som barn för att titta på tyger, Riksväg 40 går rakt igenom stan, stan har ett kasst fotbollslag, Max vid Fotbollsstadion säljer utspädd coca cola, det är backigt, kulturlivet är avslaget och en vidrig dialekt är bara några av sakerna som boråsarna tvingas dras med. Det enda som är bra är djurparken. Och att stan ligger nära Göteborg.

Inlägget som diskuteras

Citat:
Bilder som är med i artikeln
Joaquin Phoenix har varit i Borås

World is ending

Kermit på tåg

Jorden innehåller Borås
Idag har Borås Tidning publicerat en artikel angående alla memes som skapats om Borås och även flashback nämns i denna

Som boråsare garvar jag bara för jag anser att det inte är mer än rätt all skit som Borås får!
Citera
2021-05-08, 12:21
  #2
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är en märklig underkategori av journalistik detta med att försöka förklara memes för personer som inte konsumerar memes. Jag vet inte om det är en meningsfull sysselsättning faktiskt.
Citera
2021-05-08, 17:29
  #3
Medlem
Svedjebondes avatar
Kan bandet Pure-X ha något med detta att göra kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=J3HWjKauriA
Citera
2021-05-09, 03:56
  #4
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har hört dåliga saker om Högskolan i Borås från flera personer. Kan det vara studenter från andra delar av landet som fått en dålig bild av staden?
Citera
2022-11-08, 19:20
  #5
Medlem
Farbaute666s avatar
Den här tråden var kanske tidig, men för tillfället är det otroligt populärt bland kidsen - åtminstone här i Västerås att skämta om Borås. Lite verkar det ändå röra sig mest bland barnen i grundskolan, men jag kan ha fel.

Min googling idag gav en hel del träffar :-)

https://www.google.com/search?q=alla...client=gws-wiz

Shit vad långt det där blev, jag skrev typ "alla skämtar om Borås" i sökrutan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback