• 1
  • 2
2021-05-07, 14:43
Medlem
Måste berätta detta; men frågan är om detta är en av dem mest genomruttna bankerna som existerar?

Det hela började med att jag hamnade i underskott i måndags. Försökte flytta över pengar för att "täcka hålet", överföringen tar som i regel 1 arbets dag.

Nu 4 dagar senare har jag inte fått en enda öre insatt och ligger fortfarande i minus. Detta kommer resultera i 100 kr övertrassavgift per dag + 13.50 % ränta. Har säkert gjort 100 överföringar från paypal som inte tagit mer än en dag.

Diskutera; är bankmaffian helt hänsynslös och gör exakt vad som helst för att maximera vinsten? Hur genomrutten kan man vara?

Undrar om ni andra varit med om liknande; har satt detta i brott men ber mod att placera denna i rätt ämne!
Citera
2021-05-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Undrar om ni andra varit med om liknande; har satt detta i brott men ber mod att placera denna i rätt ämne!
Inte jag. Jag har koll och ser till att några underskott aldrig uppstår.

För övrigt är höjden av lathet att posta sin trådstart i någon random avdelning och be en moderator att flytta tråden till rätt ställe. Det uppskattas nog inte.
Senast redigerad av Kringelikrok 2021-05-07 kl. 15:08.
Citera
2021-05-07, 15:25
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Diskutera; är bankmaffian helt hänsynslös och gör exakt vad som helst för att maximera vinsten? Hur genomrutten kan man vara?
Är detta verkligen nyheter för dig? Det finns en mycket bra anledning till att Adolf ville sparka ut bankerna från Tyskland.
Citera
2021-05-07, 15:29
Medlem
Det hände mig något liknande häromdagen. Det drogs en årsavgift trots att jag inte hade pengar på kontot. Varför ska jag kolla kontot när jag inte har några pengar på det. Så övertrasseringsavgift efter någon dag på det då jag hamnat minus av avgiften. Det är snällt 😄😄😄 har länsförsäkringar.
Citera
2021-05-07, 15:37
Moderator
v50s avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-05-07, 15:41
Medlem
Det är snarare positivt att banker i sin tafatthet når allt lägre nivåer i sin vinstmaximering.
Ta inte lån, inte ens bolån, inga amorteringar.
Det är så och endast så vi får bankerna på knäna..
Citera
2021-05-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugondeapril
Det hände mig något liknande häromdagen. Det drogs en årsavgift trots att jag inte hade pengar på kontot. Varför ska jag kolla kontot när jag inte har några pengar på det. Så övertrasseringsavgift efter någon dag på det då jag hamnat minus av avgiften. Det är snällt 😄😄😄 har länsförsäkringar.

Min känsla är att man försöker hitta alla möjliga sätt att maximera vinsten; som att bedrägligheten finns i bankirernas dna. Nu har man ju tappat intänkter på låneverksamhet så då kör man på detta vis istället. Finns det någon bank som inte är involverad i penningtvätt förresten?
Citera
2021-05-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Inte jag. Jag har koll och ser till att några underskott aldrig uppstår.

För övrigt är höjden av lathet att posta sin trådstart i någon random avdelning och be en moderator att flytta tråden till rätt ställe. Det uppskattas nog inte.

Vill du ha en riktig skitbank skall du omedelbart kontakta Marginalen. Sämsta skiten i mannaminne.
Citera
2021-05-07, 17:43
Medlem
Duerfs avatar
Om du har försökt flytta pengar från en annan bank till Nordea och det inte fungerat är det med största sannolikhet du som gjort fel och en väldigt liten chans att banken du skickat från gjort fel och en väldigt liten chans Nordea gjort fel.

Dubbelkolla kontonummer och överföringsdatum i banken du skickade från.
Citera
2021-05-07, 18:15
Medlem
Citat:
Måste berätta detta; men frågan är om detta är en av dem mest genomruttna bankerna som existerar?

Det hela började med att jag hamnade i underskott i måndags. Försökte flytta över pengar för att "täcka hålet", överföringen tar som i regel 1 arbets dag.

Nu 4 dagar senare har jag inte fått en enda öre insatt och ligger fortfarande i minus. Detta kommer resultera i 100 kr övertrassavgift per dag + 13.50 % ränta. Har säkert gjort 100 överföringar från paypal som inte tagit mer än en dag.

Att det tar lång tid, flera dagar är inte bankernas fel utan det är Svenska staten som genom Riksbanken tillhandahåller den tekniska plattformen som alla Sveriges runt hundra olika banker använder sig av.

Riksbankens tekniska plattform är väldigt gammal och antik. Arbete pågår för att göra det tekniskt möjligt att genomföra överföring i realtid. Kommer nog att ta ytterligare ett par år innan en överföring kan genomföras så snabbt som kunderna vill.

Men du kan inte skylla på mottagande bank, Nordea i detta fall utan rikta din kritik mot riksdagen, regeringen och Sveriges Riksbank som har en gammalmoigt teknisk plattform.

Lägg till att börja med din energi på rotorsaksanalys, vad var bakgrunden till att du hamnade på minus på ditt konto. När du upptäcker att det är du som är orsaken till att detta inträffat så kan du komma med korrigerade åtgärder så att detta inte inträffar igen.
Citera
2021-05-07, 18:45
Medlem
rolemodels avatar
Man gillar ju ändå att det alltid är nån annans fel när det är 100% säkerställt att det är du som gjort fel!
Citera
2021-05-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att det tar lång tid, flera dagar är inte bankernas fel utan det är Svenska staten som genom Riksbanken tillhandahåller den tekniska plattformen som alla Sveriges runt hundra olika banker använder sig av.

Riksbankens tekniska plattform är väldigt gammal och antik. Arbete pågår för att göra det tekniskt möjligt att genomföra överföring i realtid. Kommer nog att ta ytterligare ett par år innan en överföring kan genomföras så snabbt som kunderna vill.

Men du kan inte skylla på mottagande bank, Nordea i detta fall utan rikta din kritik mot riksdagen, regeringen och Sveriges Riksbank som har en gammalmoigt teknisk plattform.

Lägg till att börja med din energi på rotorsaksanalys, vad var bakgrunden till att du hamnade på minus på ditt konto. När du upptäcker att det är du som är orsaken till att detta inträffat så kan du komma med korrigerade åtgärder så att detta inte inträffar igen.

Jag tror tyvärr du missat det helt. Läs noggrant det jag har att skriva. Jag hamnar i underskott, no problem. Jag har flera konton, varav ett paypal. Jag har säkert gjort 150-200 överföringar från paypal kontot till mitt bankkonto under åren. Dessa har som regel tagit 1 arbetsdag, MAX 2. Nu har jag begärt en summa pengar fårn paypal i Tisdags. De godkännde uttaget direkt och hade förväntat mig pengarna i Onsdags, Senaste torsdags. Pengarna saknas fortfarande.

Satt att du sitter och harpar om något system som riksbanken ligger bakom är ju ren bullshit. Det systemet har fungerat hur bra som helst; du vet helt enkelt inte vad du pratar om men låtsas leka smart.

Banken brukar säga 3-5 arbetsdagar, men det är bullshit. Det brukar inte ta mer än 1 arbetsdag. I detta fall såg man ett intresse i att förlänga gireringen så länge som möjligt. Istället för att göra 0 kr på min övertrassering kommer man göra 700 kr + ränta. Är du så efterbliven att du inte inser detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in