2021-05-06, 18:36
Medlem
Driparns avatar
Som titel lyder. Jag ville ha en för ett halvår sedan, men jag har kommit tillfreds med mig själv. Har inga ”problem” liksom. Om något får jag endast ångest av detta, och det tar upp min tid. Jag har mitt andra besök nästa vecka. Kan jag bara säga att jag inte vill då, eller är det någon form av tvång? Hittar noll info om detta online.
Senast redigerad av Driparn 2021-05-06 kl. 18:39.
Citera
2021-05-06, 18:38
Medlem
Kajahs avatar
Lär inte vara något tvång. Det borde bara vara att höra av sig och förklara att du inte vill fortsätta.
Citera
2021-05-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparn
Som titel lyder. Jag ville ha en för ett halvår sedan, men jag har kommit tillfreds med mig själv. Mår bra. Om något får jag endast ångest av detta, och det tar upp min tid. Jag har mitt andra besök nästa vecka. Kan jag bara säga att jag inte vill då, eller är det någon form av tvång? Hittar noll info om detta online.

Alltså är en sån utredning tvång? Tror knappast det. Oftast är det föräldrar eller den enskilde som inleder kontakt för att inleda sån utredning (frivilligt). Då borde det såklart vara frivilligt att hoppa av.

För det kan bli en jävla svårigheter att ångra sig, när diagnosen väl är satt och fastställd.
Citera
2021-05-06, 18:40
Medlem
Driparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Lär inte vara något tvång. Det borde bara vara att höra av sig och förklara att du inte vill fortsätta.

Tackar för snabbt svar.
Citera
2021-05-06, 18:42
Medlem
Driparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Alltså är en sån utredning tvång? Tror knappast det. Oftast är det föräldrar eller den enskilde som inleder kontakt för att inleda sån utredning (frivilligt). Då borde det såklart vara frivilligt att hoppa av.

För det kan bli en jävla svårigheter att ångra sig, när diagnosen väl är satt och fastställd.

Ja men jag tänker att jag bara varit där en gång. Så de har ju inte mycket underlag än.
Citera
2021-05-06, 18:43
Medlem
Citat:
Som titel lyder. Jag ville ha en för ett halvår sedan, men jag har kommit tillfreds med mig själv. Har inga ”problem” liksom. Om något får jag endast ångest av detta, och det tar upp min tid. Jag har mitt andra besök nästa vecka. Kan jag bara säga att jag inte vill då, eller är det någon form av tvång? Hittar noll info om detta online.
Om du själv begärde den lär det inte vara något problem. Annorlunda är det om dina vårdnadshavare begärt den.
Citera
2021-05-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ja men jag tänker att jag bara varit där en gång. Så de har ju inte mycket underlag än.

Om du var den som tog initiativ till den utredningen är det bah och skriva en begäran, ringa in muntligt eller komma till besök och drar dig tillbaka.
Citera
2021-05-06, 19:30
Bannlyst
när ja blev utredd på 90talet så ringde ja bara upp o sa att dom skulle lägga av.. .. så de borde va lugnt.. hehe. ..

Mvh
Citera
2021-05-06, 19:52
Medlem
Ja det ska nog inte vara något problem. Är väl bara att ringa och avboka. Ev att din läkare ringer upp dig och frågar varför, antar att det är något du kan svara på då
Citera
2021-05-06, 20:05
Medlem
Citat:
Utredningen är väl en form av vård, och vård är frivillig, med ytterst få undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in