2021-05-06, 21:21
Medlem
Ja matadorerna ser oerhört macho ut i sina söta dräkter..
Citera
2021-05-07, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
bodde i spanien ett tag och tycker att tjurfäktninbg är en helt enastående faschinerande sport

fattar inte alls varför folk blir så jävla skogstokiga över dess existens

det finns ju så otroligt mycket oändligt mycket värre vidrigheter som pågår i världen som ingen bryr sej om att försöka förhindra

och jag tycker mej se en röd tråd i att de som hatar sånt som tjurfäktning bryr sej ännu mindre om sådana saker än snittet

det är mycket konstigt

Tjurfäktningsarenor är ett av få ställen där man får möta den sanna råa icke ursäktande mördande maskulina inre kärnan av oss män och det är väldigt nyttigt för alla män att se sånt några gånger i livet! - ta med din tonåriga son till en sån föreställing! det mår han väldigt bra av!

On topic
har inte sett tjurfäktning i ronda men besökt arenan,den är väldigt vacker!

Den bästa tjurfäktningen får du se i Madrid där är tjurarna enorma och otroligt välgödda vackra djur
och publiken enormt stor

har sett events i Seville och i Malaga också, men tjurarna och tjurfäktarna på mindre orter kan verkligen skifta i kvalitet, en del tjurar liknar mer halvvuxna kalvar lol

Hemmingways bok o, tjurfäktning (böcker?) är ett måste att läsa om man vill kunna uppskatta skicklighetsgraden och faran sporten innebär i rätt grad

När du besöker en arena Hyr Alltid den dyra sittkudden ta med minst en liter vatten och betala extra för att slippa sitta i solen hela eftermiddagen om det är under de varmaste månaderna

Tack för ett mycket bra inlägg! Du fångar på ett bra sätt vad tjurfäktning handlar om.

Vad gäller Hemingway så är det i första hand Döden på eftermiddagen som handlar om tjurfäktning, men ämnet berör även i andra böcker. Den spelar t.ex. en betydande roll i Och solen har sin gång.
Citera
2021-05-07, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Fy fan jag spyr, så du ska sitta på den tjockaste plyschkudden medans du njuter av att se ett oskyldigt djur bli plågat. Du är lika ond som helvetets demoner. Gud vet och ser allt.

Med den inställningen utgår jag ifrån att du bojkottar kött från livsmedelsindustrin, fördömer svensk nöjesjakt och verkar för att förbjuda katter i tätbebyggda områden.
Citera
2021-05-07, 15:44
Bannlyst
Nu blev jag sugen på att läsa Döden på eftermiddagen igen.

"Bullfighting is the only art in which the artist is in danger of death and in which the degree of brilliance in the performance is left to the fighter's honor."
- Hemingway
Citera
2021-05-07, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Jag är också interesserad av tuppfäktning. Nej jag har inte tittat på det heller.

På Kanarieöarna förbjöds tjurfäktning, men inte tuppfäktning. Så det är nog närmaste platsen om du vill njuta av det. jag såg det i Manila, är ju en bit att åka dit.
Citera
2021-05-07, 16:33
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Med den inställningen utgår jag ifrån att du bojkottar kött från livsmedelsindustrin, fördömer svensk nöjesjakt och verkar för att förbjuda katter i tätbebyggda områden.

Att plåga ett djur i sadistiskt syfte är endast av ondo. Att man slaktar djur för att få mat är inte av ondska. Hur kan ni vara så hjärtlösa, jag förstår det verkligen inte. Dessutom är det så dumt rent idiotiskt, en jävla förlegad zigenarkultur.
Citera
2021-05-07, 16:39
Bannlyst
Citat:
Att plåga ett djur i sadistiskt syfte är endast av ondo. Att man slaktar djur för att få mat är inte av ondska. Hur kan ni vara så hjärtlösa, jag förstår det verkligen inte. Dessutom är det så dumt rent idiotiskt, en jävla förlegad zigenarkultur.

Tjurfäktning har inget med zigenarkultur att göra. Den har sina rötter i de romerska gladiatorspelen.

Ta dig tid att sätta dig in i vad det handlar om. Läs denna bok: https://www.adlibris.com/se/bok/death-in-the-afternoon-9780099909101
Citera
2021-05-07, 16:55
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Tjurfäktning har inget med zigenarkultur att göra. Den har sina rötter i de romerska gladiatorspelen.

Ta dig tid att sätta dig in i vad det handlar om. Läs denna bok: https://www.adlibris.com/se/bok/death-in-the-afternoon-9780099909101

I gladiatorspelen mördades ju massor av människor och djur besinningslöst, så jävla meningslöst. De romerska kejsarna var ju inavlade sadister. Skulle du själv vilja födas som en sådan tjur som de plågar på arenan?
Citera
2021-05-07, 17:12
Bannlyst
Citat:
Skulle du själv vilja födas som en sådan tjur som de plågar på arenan?

Jag tror inte på återfödelse så det är en hypotetiskt fråga.
Citera
2021-05-24, 12:13
Bannlyst
Hemingway skriver följande i Döden på eftermiddagen:

"Liksom vid all konsttillägnelse ökar behållningen i och med kännedom om konsten, men man vet redan första gången man går på en tjurfäktning, förutsatt att man går dit med öppet sinne och bara känner vad man verkligen känner och inte det man tror att man bör känna, om man kommer intressera sig för tjurfäktning eller inte. Det kan hända att man inte blir ett dugg intresserad vare sig corridan är bra eller dålig, och alla förklaringar kommer då att vara meningslösa vid sidan av den uppenbara moraliska förkastligheten hos tjurfäktning, precis som folk kan vägra att dricka vin som de kanske tycker om därför att de inte tror att det är rätt att göra det.

Jämförelsen med vindrickande är inte så långsökt som det kan tyckas. Vinet är ett av de mest civiliserade tingen i världen och ett av de naturliga ting i världen som har bragts till högsta fulländning, och det erbjuder större möjligheter till njutning och uppskattning än någonsin något annat rent njutningsmedel som kan köpas frö pengar. Man kan studera viner och fortsätta utbildningen av sin gom med stor njutning under hela sin livstid, i det gommen blir allt mer kultiverad och kapabel att värdera och man själv utvinner en ständigt stegrad njutning och uppskattning av vinet, även om njurarna blir sämre, stortån börjar göra ont och fingerlederna stelnar ända tills man, just när man älskar det som allra högst blir helt förbjuden att dricka det."

"En person med växande insikt och förmåga att njuta kan få ut oändlig glädje av vinet, ungefär såsom den glädje en människa har av tjurfäktning kan växa så att den blir en av hans största mindre passioner, liksom en person som dricker, jag menar inte smakar eller läppjar, utan verkligen dricker vin för första gången, även om han inte bryr sig om eller inte är i stånd att känna smaken, kan veta, om han tycker om effekten eller inte och om den är bra för honom eller inte."

Så läs Hemingway, flyg ner till Spanien (förslagsvis Madrid) - när det blir möjligt - och titta på tjurfäktning med ett öppet sinne. Därefter kan du avgöra om du gillar det eller inte.
Citera
2021-05-24, 16:35
Bannlyst
Citat:
Hemingway skriver följande i Döden på eftermiddagen:

"Liksom vid all konsttillägnelse ökar behållningen i och med kännedom om konsten, men man vet redan första gången man går på en tjurfäktning, förutsatt att man går dit med öppet sinne och bara känner vad man verkligen känner och inte det man tror att man bör känna, om man kommer intressera sig för tjurfäktning eller inte. Det kan hända att man inte blir ett dugg intresserad vare sig corridan är bra eller dålig, och alla förklaringar kommer då att vara meningslösa vid sidan av den uppenbara moraliska förkastligheten hos tjurfäktning, precis som folk kan vägra att dricka vin som de kanske tycker om därför att de inte tror att det är rätt att göra det.

Jämförelsen med vindrickande är inte så långsökt som det kan tyckas. Vinet är ett av de mest civiliserade tingen i världen och ett av de naturliga ting i världen som har bragts till högsta fulländning, och det erbjuder större möjligheter till njutning och uppskattning än någonsin något annat rent njutningsmedel som kan köpas frö pengar. Man kan studera viner och fortsätta utbildningen av sin gom med stor njutning under hela sin livstid, i det gommen blir allt mer kultiverad och kapabel att värdera och man själv utvinner en ständigt stegrad njutning och uppskattning av vinet, även om njurarna blir sämre, stortån börjar göra ont och fingerlederna stelnar ända tills man, just när man älskar det som allra högst blir helt förbjuden att dricka det."

"En person med växande insikt och förmåga att njuta kan få ut oändlig glädje av vinet, ungefär såsom den glädje en människa har av tjurfäktning kan växa så att den blir en av hans största mindre passioner, liksom en person som dricker, jag menar inte smakar eller läppjar, utan verkligen dricker vin för första gången, även om han inte bryr sig om eller inte är i stånd att känna smaken, kan veta, om han tycker om effekten eller inte och om den är bra för honom eller inte."

Så läs Hemingway, flyg ner till Spanien (förslagsvis Madrid) - när det blir möjligt - och titta på tjurfäktning med ett öppet sinne. Därefter kan du avgöra om du gillar det eller inte.

Ja, man måste bilda sig en egen uppfattning på plats. Inte bara lyssna på propagandan som sprids här uppe.
Citera
2021-10-20, 08:53
Bannlyst
Ernest Hemingway at a bullfight

https://www.youtube.com/watch?v=YzG-qt20E_8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in