Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-05, 15:56
  #1
Medlem
Har köpt en surfplatta och då är ett simkort nödvändigt. Men surfplattan kommer att användas hemma, och där har jag ju bredband med fiber och därför behöver jag ju ingen extra surf. Därför frågar jag om det finns någon operatör som har kontantkort utan månatlig avgift ( alltså man betalar in 50 a 100 kr varje år)
Förrr fanns det ju sådana simkort att köpa, men finns det nu?
Citera
2021-05-05, 16:11
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Tre https://www.tre.se/handla/kontantkort Halebop https://shop.halebop.se/kontantkort, Comviq https://webbutik.comviq.se/kontantkort.html. Finns väl ännu fler kvar fortsatt.
Citera
2021-05-05, 16:15
  #3
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Vad sjutton är det för platta du köpt? Samtliga jag ägt med plats för sim-kort, mobiler också har fungerat utmärkt att surfa med via Wifi utan att sim-kort funnits.
Citera
2021-05-05, 16:17
  #4
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du kan beställa gratis sim kort på nätet. Eller få dem gratis på stan ibland. Annars finns de att köpa i många butiker. Dock måste du ofta fylla på ditt sim kort inom 45-60 dagar innan det blir inaktivt. Kolla med operatörerna.

Varför måste du ha sim i paddan? Min Lenovo kräver inget sådant.
Citera
2021-05-05, 16:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kan beställa gratis sim kort på nätet. Eller få dem gratis på stan ibland. Annars finns de att köpa i många butiker. Dock måste du ofta fylla på ditt sim kort inom 45-60 dagar innan det blir inaktivt. Kolla med operatörerna.

Varför måste du ha sim i paddan? Min Lenovo kräver inget sådant.

Även jag har köpt en Lenovo, så problemet är löst. Tack för hjälpen
Citera
2021-05-05, 16:30
  #6
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Även jag har köpt en Lenovo, så problemet är löst. Tack för hjälpen

Sen på resande fot kör man bara hotspot från mobilen.
Citera
2021-05-05, 16:49
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Har köpt en surfplatta och då är ett simkort nödvändigt. Men surfplattan kommer att användas hemma, och där har jag ju bredband med fiber och därför behöver jag ju ingen extra surf. Därför frågar jag om det finns någon operatör som har kontantkort utan månatlig avgift ( alltså man betalar in 50 a 100 kr varje år)
Förrr fanns det ju sådana simkort att köpa, men finns det nu?

Varför ska du ha simkort om du bara ska använda wifi?
Citera
2021-05-05, 19:27
  #8
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför ska du ha simkort om du bara ska använda wifi?

Jag har en motsvarande fråga. Det anstår ett routerbyte för egen del inom närmsta månaderna. Då tänkte jag köpa en med plats för SIM-kort så jag har lite redundans om fibern skulle strula.

Jag letar efter ett SIM-kort jag kan ladda på med exempelvis 100 GB och glömma bort det. Om fibern skulle dö efter två-tre år så slår den över till 4G/5G och larmar med ett SMS att redundansen är aktiv. Så fyller jag på med nya 100 GB om och när det väl tar slut.

Finns det något sådant? Vet att Tele2 har företagsabonnemang med denna lösning, men för konsument?
Citera
2021-05-05, 20:00
  #9
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Har köpt en surfplatta och då är ett simkort nödvändigt. Men surfplattan kommer att användas hemma, och där har jag ju bredband med fiber och därför behöver jag ju ingen extra surf. Därför frågar jag om det finns någon operatör som har kontantkort utan månatlig avgift ( alltså man betalar in 50 a 100 kr varje år)
Förrr fanns det ju sådana simkort att köpa, men finns det nu?

Du kanske kan kika på Wifog Zero också. Ingen månadsavgift alls. Man fyller på det man behöver, dessa potter har oändlig giltighet (eller till konkurs).

wifog.com
Citera
2021-05-21, 14:54
  #10
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag har en motsvarande fråga. Det anstår ett routerbyte för egen del inom närmsta månaderna. Då tänkte jag köpa en med plats för SIM-kort så jag har lite redundans om fibern skulle strula.

Jag letar efter ett SIM-kort jag kan ladda på med exempelvis 100 GB och glömma bort det. Om fibern skulle dö efter två-tre år så slår den över till 4G/5G och larmar med ett SMS att redundansen är aktiv. Så fyller jag på med nya 100 GB om och när det väl tar slut.

Finns det något sådant? Vet att Tele2 har företagsabonnemang med denna lösning, men för konsument?

Tror den blir svår som privatkund, kontantkort dödas ju efter en viss inaktivitet just för att numrena ska kunna återanvändas och inte bara ligga i en byrolåda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback