Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-03, 00:29
  #1
Medlem
Hej på er,

Hur har ni investerat i den kinesiska elbils-fajten?
Har ni valt en av dem eller båda? Personligen skulle jag vilja välja en aktie att satsa på men jag har svårt att se en given kandidat.

Jag gillar att Xpeng har sina egna fabriker och att de utöver elbilar även forskar och utvecklar den kommande autonoma delen av fordonsbranschen.
Men samtidigt har Nio fler modeller att erbjuda och skall nu, som det verkar, ta ett första steg in i Europa genom Norge. (Presskonferens annonserad om någon vecka.)

Hur har ni resonerat? Jag är tacksam för alla tankar!

Hälsningar,
Albanach
Citera
2021-05-03, 02:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albanach90
Hej på er,

Hur har ni investerat i den kinesiska elbils-fajten?
Har ni valt en av dem eller båda? Personligen skulle jag vilja välja en aktie att satsa på men jag har svårt att se en given kandidat.

Jag gillar att Xpeng har sina egna fabriker och att de utöver elbilar även forskar och utvecklar den kommande autonoma delen av fordonsbranschen.
Men samtidigt har Nio fler modeller att erbjuda och skall nu, som det verkar, ta ett första steg in i Europa genom Norge. (Presskonferens annonserad om någon vecka.)

Hur har ni resonerat? Jag är tacksam för alla tankar!

Hälsningar,
Albanach

Hade inte rört nån av dem på dessa nivåer.
Citera
2021-05-03, 06:09
  #3
Medlem
Duerfs avatar
Inte ens kineser investerar mycket i kinesiska aktier. Ägarförhållandena för kinesiska företag är alltför oklara, där kommunistpartiet har de facto kontroll över företagen.
Citera
2021-05-03, 09:28
  #4
Avstängd
Finns inget rimligt börsvärde just nu utan bara massa tokstollar som vill ha snabba pengar. Mitt råd är köp ej! Måste du välja ta båda
Citera
2021-05-06, 15:14
  #5
Medlem
bakflashs avatar
Nio
Citera
2021-05-07, 02:16
  #6
Medlem
Hela elbils hysterin är smått idiotiskt, mer idiotiskt än internetbubblan. Ja elbilar är framtiden, men det är fortfarande samma gamla bilmarknad de kommer slåss om marknadsdelar i, och de gamla bilmärkena kommer inte försvinna utan de kommer ju också tillverka elbilar. Så det bör inte finnas någon premiumvärdering bara för de sysslar med elbilar, så man bör ta bort el helt och hållet ifrån ekvationen och bara värdera dem som uppstickare bland biltillverkarna.

Däremot så ökar väl patriotismen i kina, det kan man ju ha i åtanke då kina är en ganska så stor marknad. Det ökar ju deras chanser att lyckas.

Det är svårt att satsa på en teknik i sig, det var uppenbart att internet skulle vara framtiden på 90-talet, men det betyder inte att alla som sysslar med det kommer lyckas. Jag tror att ar-glasögon kommer ersätta dagens mobiltelefoner i framtiden, men hur satsar man på teknologin i sig. Att satsa på tillverkare är meningslöst då det redan finns en underliggande etablerad marknad, i detta fallet mobiltelefoner.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2021-05-07 kl. 02:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback