Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-01, 22:56
  #1
Medlem
Är det någon annan som har problem med att ta emot SMS till Lycamobile?

Sedan 10 april i år når inga SMS från avsändare hos bland annat Tele2/Comviq och HI3G/Hallon fram - gäller antagligen fler. Gäller även SMS från flera tjänster på nätet.

SMS från avsändare på Telenors nät når dock fram, antagligen för att Lycamobile använder eller använde deras nät.

Samtal fungerar som det ska, täckningen är 3/4. Har prövat med en annan mobil. Kundtjänsten har inte kommit någon vart än.

Ni som har Lycamobile - kan ni ta emot SMS från andra nät än Telenors?
Citera
2021-05-01, 23:01
  #2
Medlem
Jag har skickat SMS från operatören Tre till Lycamobile utan problem.
Citera
2021-05-01, 23:09
  #3
Avstängd
FISK-MASKINs avatar
Lyca mobile vafan är det, vems master kör dom på?
Citera
2021-05-01, 23:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
Lyca mobile vafan är det, vems master kör dom på?

2G verkar gå på Telia. 3G kanske går på Telenor. Har inte testat ännu med 3G & 4G.
Citera
2021-05-01, 23:16
  #5
Avstängd
FISK-MASKINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
2G verkar gå på Telia. 3G kanske går på Telenor. Har inte testat ännu med 3G & 4G.

Är det jättebilligt, låter som något som slödder abonnerar på.
Citera
2021-05-01, 23:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
Är det jättebilligt, låter som något som slödder abonnerar på.

Deras senaste Hello Sweden abonnemang verkar vara ganska billiga. Fria samtal och SMS med 5-100 GB data mellan 33-203 per månad. Företaget har hittills marknadsförts sig till utlänningar som ringer till sina hemländer. Ungefär som Comviq har gjort de senaste decennierna. Lycamobiles abonnemangsformer Hello Sweden dök upp i december förra året och verkar rikta sig till svenskar.
Citera
2021-05-02, 00:32
  #7
Avstängd
FISK-MASKINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Deras senaste Hello Sweden abonnemang verkar vara ganska billiga. Fria samtal och SMS med 5-100 GB data mellan 33-203 per månad. Företaget har hittills marknadsförts sig till utlänningar som ringer till sina hemländer. Ungefär som Comviq har gjort de senaste decennierna. Lycamobiles abonnemangsformer Hello Sweden dök upp i december förra året och verkar rikta sig till svenskar.

BilliTT, 200 spänn för 100 gig, dä bra pris!
Citera
2021-05-02, 02:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
BilliTT, 200 spänn för 100 gig, dä bra pris!

Billigt, men jag fick ingen imponerande hastighet med abonnemanget. Runt 7 Mbit/s nedladdning med en 3G telefon. Med samma telefon och operatören Tre, så fick jag ca. 25 Mbit/s nedladdningshastighet. Programmet klagade på dålig mottagning med Lycamobile, så det är möjligt att masten befinner sig ett par kilometer bort vid motorvägen. Närmaste basstation till Tre verkar vara på taket i huset bredvid.
Citera
2021-05-27, 13:56
  #9
Medlem
Jag har exakt samma problem som du!

när jag sökte på problemet på Google så hamnade jag här!

Då är jag inte ensam om problemet då!

Väldigt konstig, jag har skickat ett sms till 10 av mina vänner och enbart två av dom fick smset, jag har Smart L 99kr, nu förstår jag verkligen vad dom menar med att man får vad man betalar för!
Citera
2021-05-29, 16:27
  #10
Medlem
Problemet med att skickade SMS inte når fram till Lycamobile har jag haft i många år. Samtidigt har det gått ibland med vissa providers. Många gånger har jag ringt den svenska kundtjänsten som alltid låtsas som om det är första gången dom hört talas om problemet. Efter ett antal försök med standardåtgärder, som "starta om telefonen", ange manuellt någon viss provider etc, kvarstår felet och dom ställer i utsikt att någon engelsktalande "tekniker" ska undersöka och återkomma. Det har aldrig skett under alla år.

På motsvarande sätt går det inte heller att skicka SMS till vissa providers SIM-kort. Du får ett kvitto som vanligt, men SMS når aldrig mottagaren.

Min slutsats är att Lycamobile's kunder inte accepteras av många mainstream providers. Granska SIM kortets "nationalitet", t ex i AIDA64 (Android) under Nätverk: I mitt fall "SIM-kortsleverantörens land: Polen" fastän mobilnumret är svenskt. Då accepteras inte heller mitt svenska mobilnummer när en molntjänst efterfrågar ett mobilnummer som ska ytterligare autenticera användaren genom en mobillänk i SMS, vid sidan av user/password.

Problemet är olösligt, sålänge som denna virtuella mobila nätverksoperatör (MVNO) inte accepteras så accepteras inte heller dennes kunder. Det är bara att flytta numret till någon välkänd och "svensk" mobiltelefoni-provider.
Citera
2021-06-08, 23:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liberty-libertin
Problemet med att skickade SMS inte når fram till Lycamobile har jag haft i många år. Samtidigt har det gått ibland med vissa providers. Många gånger har jag ringt den svenska kundtjänsten som alltid låtsas som om det är första gången dom hört talas om problemet. Efter ett antal försök med standardåtgärder, som "starta om telefonen", ange manuellt någon viss provider etc, kvarstår felet och dom ställer i utsikt att någon engelsktalande "tekniker" ska undersöka och återkomma. Det har aldrig skett under alla år.

På motsvarande sätt går det inte heller att skicka SMS till vissa providers SIM-kort. Du får ett kvitto som vanligt, men SMS når aldrig mottagaren.

Min slutsats är att Lycamobile's kunder inte accepteras av många mainstream providers. Granska SIM kortets "nationalitet", t ex i AIDA64 (Android) under Nätverk: I mitt fall "SIM-kortsleverantörens land: Polen" fastän mobilnumret är svenskt. Då accepteras inte heller mitt svenska mobilnummer när en molntjänst efterfrågar ett mobilnummer som ska ytterligare autenticera användaren genom en mobillänk i SMS, vid sidan av user/password.

Problemet är olösligt, sålänge som denna virtuella mobila nätverksoperatör (MVNO) inte accepteras så accepteras inte heller dennes kunder. Det är bara att flytta numret till någon välkänd och "svensk" mobiltelefoni-provider.
Japp, och telefonsamtalen är sämre kvalite än när jag ringde thailand 1985
Men surfen äger
Räkna med att sms inte kommer fram och att dom inte hör va du säger men du har nationell tillgång till hd porr
Citera
2021-07-04, 17:54
  #12
Medlem
Lycamobile verkar ha problem med SMS. Ibland kommer inte engångskoder via SMS från deras eget system fram.

Jag testade några gånger i maj och juni att skicka SMS till Comviq abonnemang utan att något av dem kom fram.

Jag testade nu i skrivande stund att skicka till mitt eget Comviq abonnemang och det kom inte fram något SMS.

Innan jag postade det här inlägget, så testade jag ytterligare en gång och då kom samtliga SMS fram på samma gång.

Lycamobile har uppenbarligen något problem när deras OTG som behövs för inloggning inte ens kommer fram. Under den tiden så kommer inte heller några andra SMS fram. Det här händer ganska ofta och jag använder inte ens abonnemanget annat än vid några få tillfällen i veckan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback