Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 13:32
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
God nyhet: jag klarade av att springa, inte tantjogga.
Dålig nyhet: det blev bara 4 varv (med paus i mitten).
Men ändå: tror också det kan vara bra att stanna när man känner sig sisådär, i det här fallet lätt illamående efter frosseriet, och dessutom lära sig själv att 4 varv är bättre än inget.
1 eller 2 eller 4 varv - det skulle jag ju fixa varje dag, faktiskt. Lär vara bättre att springa 2 varv per dag plus den dedikerade joggträningen än enkom det sistnämnda.
Ska börja lägga in att spurta 2 varv runt gården några gånger i veckan! Överkomligt! Mycket överkomligt!
Bra jobbat! Finns det några planer på att springa någon annanstans än runt gården? Kanske vid vatten? Tjejer verkar gilla att springa vid vatten. Jag fattar att det är skönt att alltid ha nära hem men det kan vara bra att det inte alltid är så lätt att ge upp också.
Citera
2023-02-08, 08:35
  #770
Medlem
Space Cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Övrigt:
Läste nyligen att man ska räkna med ca 30 kcal per kroppsvikt. Jag ska alltså få i mig runt 2500 kalorier per dag. Genast kändes det bättre. Är väl ungefär det min hunger tycker också - men har haft dåligt samvete över att inte bli mätt på typ 2100. (2500 kalorier för viktmässig status quo - sen jag vill jag bekant gå ned, men det förklarar ju varför jag brukar känna mig nöjd och tillfreds runt just 2500. Och mm, fattar att gränsen måste justeras neråt… 2040 för min drömvikt 68.)

Nu vet jag inte din ålder eller hur lång du är men har svårt att tro att du skal äta 2500kcal för att gå ner i vikt. Skulle tippa på närmare 1700-1800kcal.
Citera
2023-02-10, 10:23
  #771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du kan äta mycket sallad(eller nyttig mat) och ändå gå upp i vikt för att du äter för mycket. Likaså kan du faktiskt dela upp och äta Ben & Jerrys en hel dag och ändå gå ned i vikt. En person som har ett dagsintag på 2500kcal kan i princip äta 1.8(≈2358 kcal) Ben & Jerrys om dagen och ändå ligga underskott i slutet av dagen. Detta gäller även om man varit sängliggande och gråtit över en 12h sjuhelvetes binge av "Sex and the city".

Ett av de sämre inläggen. Du menar alltså att någon blir överviktig på sallad? Och du anser att en människa mår toppen av att bara äta Ben och Jerry på dagarna så länge kalorierna är kaloriunderskott? Annars förstår jag inte ens varför du öppnande munnen.
Citera
2023-02-10, 13:31
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ett av de sämre inläggen. Du menar alltså att någon blir överviktig på sallad? Och du anser att en människa mår toppen av att bara äta Ben och Jerry på dagarna så länge kalorierna är kaloriunderskott? Annars förstår jag inte ens varför du öppnande munnen.
Han skrev väl inget om att må toppen, bara om viktuppgång och kcalintag. Vilket han har helt rätt i, att man kan ligga på kaloriunderskott på skräpmat och kaloriöverskott på hälsokost.

Sen att man knappast får i sig näring enligt tallriksmodellen från glass är en annan femma.
Citera
2023-02-10, 13:46
  #773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Han skrev väl inget om att må toppen, bara om viktuppgång och kcalintag. Vilket han har helt rätt i, att man kan ligga på kaloriunderskott på skräpmat och kaloriöverskott på hälsokost.

Sen att man knappast får i sig näring enligt tallriksmodellen från glass är en annan femma.


Man kan inte överäta sallad. Att äta bara ben och Jerry får konsekvenser. Finns ingen verklighet i det han skrev kan Jag tycka.
Citera
2023-02-10, 20:58
  #774
Medlem
Revejs avatar
Tillbaka efter ett halvårs avstängning på Flashback!

Men härligt att se att Cleo kämpar på som aldrig förr, grymt jobbat!

Jag tror du kämpar påå så bra så det är dags att chocka kroppen. Med helkroppsövningar som bänkpress, marklyft, squats med mera.

Exempelvis kör du marklyft imorgon, efter uppvärmning 5x5x25. Kolla så formen är bra och nästa vecka lägger du på 2x2,5kg och upprepar 5x5x30. Då räknar jag med skivstången som 15kg men du kan såklart köra 20kgs också.

Samma sak med squats, du behöver kolla upp om du ska ha skivstången fram eller bak, nu vet jag inte hur vig du är men du behöver inte köra a2g utan 90 grader räcker.

Bänkpress och squats kan du börja med bara skivstång. När du kört på några veckor och kommit upp lite i vikt kommer det förhoppningsvis ge bra resultat.
Citera
2023-02-11, 20:18
  #775
Medlem
cleovarnamnets avatar
Well, om jag nånsin tvekat över om jag utövar ”emotional eating” behöver jag inte tveka längre (inte för att jag gjort det, är ju klart som korvspad, för att få in ytterligare lite mat). Blev väldigt upprörd över en sak min kollega utsattes för och raserituggade i mig 200 grams mjölkchoklad. Var fortfarande arg när jag vaknade i dag och raserituggade i mig 100 gram till.
Har i alla fall lyckats avhålla mig ifrån att kasta mig in i diskussionen som ett ilsket bi till min kollegas försvar, men skrev två A4-brev i huvudet iaf. How dare you, för att citera GT, syftar ej på drinken. Nä. Kanske man skulle ta upp sina dammiga journalistplaner igen och börja skriva rasande skol- och lata bantningskrönikor i DN? Peter W, du kan ju mejla mig!

Ärligt talat: det går väldigt dåligt nu. Jag kan inte hantera mitt ätande. Så jo, Snitcho, antar att du har rätt: jag är ätstörd. Men inte den ”bra”, den disciplinerade, den som klarar att avhålla sig och belönas med uppskattning, beundran och smal midja et c.
Jag äter nyttigt till huvudmål. Det är mellanmålen, som snarare tar rollen som huvudmål extra allt, som inte fungerar. Jag äter när jag är rastlös. Jag äter när jag är uttråkad. Jag äter när jag är frustrerad. Jag äter när jag är irriterad. Jag äter när jag är besviken. Jag äter när jag är arg.
Det är helt uppenbart att min övervikt inte sitter i ett felaktigt hormonsystem eller en förstorad magsäck som aldrig signalerar mättnad - min övervikt sitter i min dysfunktionella skalle.
Havregrynsgröt till frukost, fläskkotlett med broccoli till lunch, kålpudding (jo, det är visst gott!) med rårörd lingonsylt till middag. Och sen choklad, chokladmousse, två nötkakor, chips. Vad i helvete.

Jag klarar på riktigt inte min diet just nu. Känner för att bara ge upp.
Men jag klarar att träna. Jag får hålla fast i det.

Men bra saker: har länge inte pallat att lyssna på kärlekssånger men de senaste månaderna har jag smugit in några av de mer oförargliga. Har dock inte klarat av en av mina absoluta favoriter, Så skimrande var aldrig havet.
Men sina elever måste man ju uppfostra till att bli poeter och dramatiker: således fick de små liven ett 20 sidors dikthäfte och läste det högt gemensamt gjorde vi också. Förlåt, men så rörande när de sitter i sina adidasbyxor och keps och analyserar inför kamraterna ”Världen verkar extra vacker och så eftersom hon han är kär i går bredvid honom” - kände mig nödgad att avsluta lektionen med att spela den för dem. Och det kändes ok.
https://open.spotify.com/track/4p1LK...R1WSr6gIY8Z6Zg


Lena lår! Har varit helt hopplöst att raka dem pga mjukt, pösigt fett; det gick inte att få till en nära rakning och således slutade det med stubb över hela låren. Kände mig inte precis supersexig, han fick aldrig röra dem. Men i går upptäckte jag att fett försvunnit och muskler kommit fram: det var nu som att följa en härligt glidig skidbacke och inte en ojämn grusväg med tjälskott, eller vad det nu heter. Jag har superlena lår! Är väldigt glad för det.


Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tillbaka efter ett halvårs avstängning på Flashback!

Men härligt att se att Cleo kämpar på som aldrig förr, grymt jobbat!

Jag tror du kämpar påå så bra så det är dags att chocka kroppen. Med helkroppsövningar som bänkpress, marklyft, squats med mera.

Exempelvis kör du marklyft imorgon, efter uppvärmning 5x5x25. Kolla så formen är bra och nästa vecka lägger du på 2x2,5kg och upprepar 5x5x30. Då räknar jag med skivstången som 15kg men du kan såklart köra 20kgs också.

Samma sak med squats, du behöver kolla upp om du ska ha skivstången fram eller bak, nu vet jag inte hur vig du är men du behöver inte köra a2g utan 90 grader räcker.

Bänkpress och squats kan du börja med bara skivstång. När du kört på några veckor och kommit upp lite i vikt kommer det förhoppningsvis ge bra resultat.

Nej, men Revej, det var inte igår! Avstängd? Ajabaja! Man får se upp hur man beter sig, för att citera Lill Lindfors. Med det sagt: välkommen tillbaka! Jag blev glad över ditt inlägg, kanske för att jag snarare känner mig sämre än aldrig förr. Tack för lite direktiv. Jag följde dem. Gick till gymmet. Gjorde marklyft enligt order, även squats, bänkpress och höftlyft, fastän ingen anmodan om det senast nämnda.
Hade inte tränat dessa övningar på flera månader. Det kändes bra. Också lite långtråkigt. Men bra. Tack. Skönt att låta någon annan bestämma ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Bra jobbat! Finns det några planer på att springa någon annanstans än runt gården? Kanske vid vatten? Tjejer verkar gilla att springa vid vatten. Jag fattar att det är skönt att alltid ha nära hem men det kan vara bra att det inte alltid är så lätt att ge upp också.

Tack! Ja, mitt mål är att kunna springa Djurgården runt. Iaf det kortare varvet, det som börjar bakom ambassaderna. Det är 7 km runt, tror att runt 3 av dem ligger hitom bron, när jag blivit några kilo lättare och lite modigare ska jag testa att jogga fram till sista bron. Klarar jag att jogga 3,5 km runt gården måste jag väl kunna klara att jogga dito på Djurgården.

Citat:
Ursprungligen postat av Space Cat
Nu vet jag inte din ålder eller hur lång du är men har svårt att tro att du skal äta 2500kcal för att gå ner i vikt. Skulle tippa på närmare 1700-1800kcal.
Nej, jag uttryckte mig kanske lite otydligt, det var alltså för att behålla sin vikt. Jag vill ju gå ner i vikt, så måste äta färre kcal än så. Min app, Lifesum, rekommenderar 1600 per dag för ett halvt kilos viktnedgång i veckan. Sedan tillkommer extra baserat på hur mycket jag rör mig.


Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Käka rätt och mycket, träna mer styrka än kondition. Kan inte bli enklare, bara viljan som kan stoppa dig från dina mål.

Jo, jag vet. Eller disciplinen. För jag vill ju inget hellre.

Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du kan äta mycket sallad(eller nyttig mat) och ändå gå upp i vikt för att du äter för mycket. Likaså kan du faktiskt dela upp och äta Ben & Jerrys en hel dag och ändå gå ned i vikt. En person som har ett dagsintag på 2500kcal kan i princip äta 1.8(≈2358 kcal) Ben & Jerrys om dagen och ändå ligga underskott i slutet av dagen. Detta gäller även om man varit sängliggande och gråtit över en 12h sjuhelvetes binge av "Sex and the city".

Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Käka rätt och träna rätt så både går du ner i vikt och får mer muskler (snyggare kropp).

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ett av de sämre inläggen. Du menar alltså att någon blir överviktig på sallad? Och du anser att en människa mår toppen av att bara äta Ben och Jerry på dagarna så länge kalorierna är kaloriunderskott? Annars förstår jag inte ens varför du öppnande munnen.

Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Han skrev väl inget om att må toppen, bara om viktuppgång och kcalintag. Vilket han har helt rätt i, att man kan ligga på kaloriunderskott på skräpmat och kaloriöverskott på hälsokost.

Sen att man knappast får i sig näring enligt tallriksmodellen från glass är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Man kan inte överäta sallad. Att äta bara ben och Jerry får konsekvenser. Finns ingen verklighet i det han skrev kan Jag tycka.

Ja, kcal in och kcal ut…
Ärligt talat: fastän jag börjat noja över kalorier sedan jag skaffade Lifesum är jag inte särskilt säker att jag tror på det. Jag vet, jag vet - en av mina allra bästa vänner är fysiker, och en äkta sådan - jag har hört om ”termodynamikens första lag” till leda. Kan tycka att det är lite sött att man är så övertygad om att bränna vatten i en brännare i ett labb skulle motsvara att bränna mat i en människokropp med alla hormoner et c som påverkar. Också lite lustigt att jag satt flera ”termodynamikens första lag”:are ändå också hävda att kroppen kan hamna i platåer under längre och kortare tid - nähä, så DÅ sätts denna lag plötsligt ur spel?
Jag är fullständigt övertygad om (oj, det eskalerade ju snabbt från ”inte särkilt säker” till ”fullständigt övertygad”…) att man lättare går upp i vikt på 1500 kcal gelégodis än 2000 kcal ägg, avokado och äpplen.
Mm, förstår att ni nu börjar skaka av ilska bakom datorn - seså, utnyttja de extra energiresurserna hormoner i kroppen börjar skjutsa ut genom kroppen för att förbereda er på flight or fight (lyckas ett provrör i labbet också det?) genom att göra några armhävningar, så lovar jag att också göra några, här på min sida mobilen.
Citera
2023-02-11, 20:55
  #776
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Vad i helvete.


Lena lår! Har varit helt hopplöst att raka dem pga mjukt, pösigt fett; det gick inte att få till en nära rakning och således slutade det med stubb över hela låren. Kände mig inte precis supersexig, han fick aldrig röra dem. Men i går upptäckte jag att fett försvunnit och muskler kommit fram: det var nu som att följa en härligt glidig skidbacke och inte en ojämn grusväg med tjälskott, eller vad det nu heter. Jag har superlena lår! Är väldigt glad för det.




Nej, men Revej, det var inte igår! Avstängd? Ajabaja! Man får se upp hur man beter sig, för att citera Lill Lindfors. Med det sagt: välkommen tillbaka! Jag blev glad över ditt inlägg, kanske för att jag snarare känner mig sämre än aldrig förr. Tack för lite direktiv. Jag följde dem. Gick till gymmet. Gjorde marklyft enligt order, även squats, bänkpress och höftlyft, fastän ingen anmodan om det senast nämnda.
Hade inte tränat dessa övningar på flera månader. Det kändes bra. Också lite långtråkigt. Men bra. Tack. Skönt att låta någon annan bestämma ibland.

detta är precis finessen med helkroppsövningar, även om du kanske inte inser det just nu. Det blir inte långtråkigt eftersom du behöver göra så få. Om några veckor när du fått på lite vikt kommer träningen kännas överallt. Men är formen på lyften inte bra ska du backa.

Du kan ladda ner en app för att hålla koll på allt, stronglifts 5x5 eller liknande.

Sen kan man alltid träna utöver detta men blir heltäckande träning med marklyft, knäböj/squats, bänkpress, stående militärpress och rodd.

Du kan testa några månader och se hur det känns. Kanske inte behöver fokusera för mycket på vikten heller, bara detta med Lena lår visar ju att det händer massor, samt övrigt du beskriver. En del menar att man kan använda måttband men jag tror du hållit igång så pass länge nu så spegel räcker, likadant med kaloriräkning, du vet vad som funkar vid det här laget och så länge du försöker med kosten och kör på med träningen så har du en bra livsstil och det är bra mycket mer än många andra.

Detta med att du tryckte i dig 200g tror ja varken gör från eller till, förhoppningsvis innehöll det hasselnöt så du fick lite protein men så länge du inte gör detta flera gånger i veckan så får du väl bara kompensera lite på gymmet eller i spåret. Hur gick det med intervallträning där förresten?
Citera
2023-02-12, 21:39
  #777
Medlem
cleovarnamnets avatar
Så, har storstädat köket (ska ej underskattas - finns inget värre när man kommer hem hungrig och alla kastruller är smutsiga, skärbrädorna upptagna, knivarna slöa, ja, ni fattar…) och varit och handlat:
Lövbiff
Kycklingbröstfilé
Plocksallad
Cocktailtomater
Palsternacka
Grönkål
Rödkål
Purjolök
Salladslök
Gurka
Broccoli
Vanliga morötter
Snacksmorötter
Färgade (gula och lila) morötter
Jordärtskocka
Blodapelsiner
Clementiner
Avokado (visste ni att den kallades alligatorpäron när den först kom till Sverige? Så snyggt och passande! Röstar för att vi återtar det namnet!) (Ni får INTE stoppa in kärnan i munnen om det har fastnat avokado på, för att skrapa av med tänderna. Tänk om ni råkar få ner den i halsen - den är glatt och halkig och äggformad - den kan blockera er luftstrupe även om den inte kommer in i den - please just don’t! Skrapa med sked. Det är värt den extra disken!)
Parmesanost
Syrad grädde
Matlagningsgrädde
Fransk honungssenap
Hummus

Sen gick jag en gång till för att handla nya batterier till min matvåg och naturligtvis slutade det med att även choklad köptes.
Som sagt var: jag lovar er att fortsätta träna. Jag kan inte lova något annat just nu. Jo, att äta nyttig mat. Men mitt snacksande mellan måltiderna… Urballat! Någon borde ta mig i herrans tukt och förmaning.

Om man bortser från chokladen (önskar jag kunde!) har dagen varit helt ok:
Frukost: havregrynsgröt med hemgjord lingonsylt och lite mjölk (lingonsylt godaste sylten i havregrynsgröt!)
Mellanmål: äpple, clementin, mango - choklad…
Lunch: lax med citronsås, ugnsgrillade haricorts verts (smakar som pommes frites!), sallad på gurka, tomat, honungssenap och olivolja
Middag: soppa på röda linser, morötter, jordärtskocka, syrad grädde (supergott!), varm macka på finskt rågbröd med senap och ost (funkar prima att göra varma mackor med mörkt bröd också!)

Har träningsvärk i armar, rygg, stjärt och baksida lår efter gymmandet med fria vikter. Så skönt! Tack för pushen, Revej!
Blev inga 6 träningspass under veckan men iaf 4. Powerpilates gånger 2, yoga, fria vikter.
Nästa vecka har jag bokat 2 yogapass och tänkte efter dem köra med fria vikter enligt det där 5 * 5-programmet. Har också ett pass body pump och ett pass power pilates inbokat.

Så, har dansat ihop mina sista steg till 10 000 till Just like heaven med Cure. I morgon är det en ny vecka! Tänk vad mycket roligt som kan rymmas i den! God natt!

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
detta är precis finessen med helkroppsövningar, även om du kanske inte inser det just nu. Det blir inte långtråkigt eftersom du behöver göra så få. Om några veckor när du fått på lite vikt kommer träningen kännas överallt. Men är formen på lyften inte bra ska du backa.

Du kan ladda ner en app för att hålla koll på allt, stronglifts 5x5 eller liknande.

Sen kan man alltid träna utöver detta men blir heltäckande träning med marklyft, knäböj/squats, bänkpress, stående militärpress och rodd.

Du kan testa några månader och se hur det känns. Kanske inte behöver fokusera för mycket på vikten heller, bara detta med Lena lår visar ju att det händer massor, samt övrigt du beskriver. En del menar att man kan använda måttband men jag tror du hållit igång så pass länge nu så spegel räcker, likadant med kaloriräkning, du vet vad som funkar vid det här laget och så länge du försöker med kosten och kör på med träningen så har du en bra livsstil och det är bra mycket mer än många andra.

Detta med att du tryckte i dig 200g tror ja varken gör från eller till, förhoppningsvis innehöll det hasselnöt så du fick lite protein men så länge du inte gör detta flera gånger i veckan så får du väl bara kompensera lite på gymmet eller i spåret. Hur gick det med intervallträning där förresten?
Intervallträningen? Du menar när jag joggar runt gården? Jo, det går bra. Brukar växla mellan att jogga och fokusera på distans och springa, men då orkar jag bara max 2 varv. Haha, så dålig kondis! Lite pinsamt att inte orka springa mer än 200 meter…
Men jag ska verkligen införa fler springpass, satsa på att springa det oftare, och låta mig själv få sluta när jag kört en omgång, men förhoppningen att snart orka springa 3 varv. (Har jag kravet att jag måste hålla på tills jag kommit upp i sammanlagt 10 varv blir det högre tröskel att ta sig ut. Just nu klarar jag som sagt var bara 2 varv om jag springer, och det är så litet att jag faktiskt skulle kunna fixa det varje dag. Men skippar det i kväll - ganska rejäl träningsvärk.
Citera
2023-02-13, 07:36
  #778
Medlem
cleovarnamnets avatar
Schön’ guten Tag! som biljettkontrollanterna brukade hälsa oss på S-Bahn i Frankfurt.
Vill inte säga vad jag väger. Fattar ju att en del av det är vattenvikt, men ändå. Bläddrade i min kalender medan jag åt frukost - havregrynsgröt med lingonsylt - och råkade slå upp en sida i augusti, då jag vägde samma vikt fast ett hekto mindre - efter vikten hade jag skrivit en glad smiley. Right. Väger alltså samma som i augusti, hur mycket jag än skyller på ”vattenvikt”. Men jag HAR ju mindre storlek i jeans på mig. Är helt säker att jag inte varit i närheten av att komma i de här i augusti. Men blir garanterat ingen glad smiley efter viktanteckningen i kalendern i dag.
Men ok då. 87,9 kilo!!! Var nere på 85,1 förra veckan!? Well, så går det när man käkar kilovis med choklad. Apropå det måste jag påpeka att min käcka notering i går med ny vecka med potential för massa roligheter INTE syftade på alla hjärtans dag i morgon! Hade helt glömt bort det förrän i morse. Det innebär att det finns potential för choklad och bullar i lärarrummet, det innebär också att mina kids förväntar sig choklad- och geléhjärtan på sina bänkar när de kommer in i klassrummet på morgonen och att det alltid blir över från förpackningarna jag köper… Fy fan. Det enda som möjligtvis kan avhålla mig är skräcken att väga över 88 igen. Om det inte vore för alla chokladkakor och efterrätter jag käkat under året hade jag varit smal nu. Är så besviken på mig själv. Har knappt åstadkommit nåt under året. Vägde 94,5 när jag blev ”dumpad” (jaja, fattar att man egentligen ska ha varit ihop för att bli det och det var vi ju inte) - det är bara en handfull kilo ner sen i maj! Men å andra sidan - jag kunde jogga 200 meter när jag började nån gång i somras. Nu 3500. Det är ju åtminstone ett framsteg? Men är ohemult besviken ändå.
Alltså. Jag struntar i alla hjärtans dag, är för gammalt för sånt trams. Men ändå - det är själva grejen - att inte ha någon som potentiellt skulle brytt sig lite. Förra året var andra gången i mitt liv jag fick nåt på alla hjärtans dag - hans första och enda emojis han skickat till mig. (Första gången i mitt liv jag fick nåt på alla hjärtans var jag typ 10 och fick en rosa skrivbordslampa från Ikea av min morsa.)
Carola och Ebba Busch - om ni läser här - snälla, be förbön att jag ska låta bli godis, kakor, bullar, ja, ni fattar. Känns som gudomligt ingripande är det ändå som kan styra mig på rätt kurs igen.
Citera
2023-02-13, 07:52
  #779
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Så, har storstädat köket (ska ej underskattas - finns inget värre när man kommer hem hungrig och alla kastruller är smutsiga, skärbrädorna upptagna, knivarna slöa, ja, ni fattar…) och varit och handlat:
Lövbiff
Kycklingbröstfilé
Plocksallad
Cocktailtomater
Palsternacka
Grönkål
Rödkål
Purjolök
Salladslök
Gurka
Broccoli
Vanliga morötter
Snacksmorötter
Färgade (gula och lila) morötter
Jordärtskocka
Blodapelsiner
Clementiner
Avokado (visste ni att den kallades alligatorpäron när den först kom till Sverige? Så snyggt och passande! Röstar för att vi återtar det namnet!) (Ni får INTE stoppa in kärnan i munnen om det har fastnat avokado på, för att skrapa av med tänderna. Tänk om ni råkar få ner den i halsen - den är glatt och halkig och äggformad - den kan blockera er luftstrupe även om den inte kommer in i den - please just don’t! Skrapa med sked. Det är värt den extra disken!)
Parmesanost
Syrad grädde
Matlagningsgrädde
Fransk honungssenap
Hummus

Sen gick jag en gång till för att handla nya batterier till min matvåg och naturligtvis slutade det med att även choklad köptes.
Som sagt var: jag lovar er att fortsätta träna. Jag kan inte lova något annat just nu. Jo, att äta nyttig mat. Men mitt snacksande mellan måltiderna… Urballat! Någon borde ta mig i herrans tukt och förmaning.

Om man bortser från chokladen (önskar jag kunde!) har dagen varit helt ok:
Frukost: havregrynsgröt med hemgjord lingonsylt och lite mjölk (lingonsylt godaste sylten i havregrynsgröt!)
Mellanmål: äpple, clementin, mango - choklad…
Lunch: lax med citronsås, ugnsgrillade haricorts verts (smakar som pommes frites!), sallad på gurka, tomat, honungssenap och olivolja
Middag: soppa på röda linser, morötter, jordärtskocka, syrad grädde (supergott!), varm macka på finskt rågbröd med senap och ost (funkar prima att göra varma mackor med mörkt bröd också!)

Har träningsvärk i armar, rygg, stjärt och baksida lår efter gymmandet med fria vikter. Så skönt! Tack för pushen, Revej!
Blev inga 6 träningspass under veckan men iaf 4. Powerpilates gånger 2, yoga, fria vikter.
Nästa vecka har jag bokat 2 yogapass och tänkte efter dem köra med fria vikter enligt det där 5 * 5-programmet. Har också ett pass body pump och ett pass power pilates inbokat.

Så, har dansat ihop mina sista steg till 10 000 till Just like heaven med Cure. I morgon är det en ny vecka! Tänk vad mycket roligt som kan rymmas i den! God natt!


Intervallträningen? Du menar när jag joggar runt gården? Jo, det går bra. Brukar växla mellan att jogga och fokusera på distans och springa, men då orkar jag bara max 2 varv. Haha, så dålig kondis! Lite pinsamt att inte orka springa mer än 200 meter…
Men jag ska verkligen införa fler springpass, satsa på att springa det oftare, och låta mig själv få sluta när jag kört en omgång, men förhoppningen att snart orka springa 3 varv. (Har jag kravet att jag måste hålla på tills jag kommit upp i sammanlagt 10 varv blir det högre tröskel att ta sig ut. Just nu klarar jag som sagt var bara 2 varv om jag springer, och det är så litet att jag faktiskt skulle kunna fixa det varje dag. Men skippar det i kväll - ganska rejäl träningsvärk.

Men du!
Frukost, inget protein eller fett?
Mellanmål inget protein eller fett?
Middag knappt något protein?

Tro fasen att du har utrymme att trycka i dig annat då?
Om du skulle maxa upp proteinet lite mer så skulle du vara både mättare och starkare, och fett behöver vi!
Citera
2023-02-13, 08:13
  #780
Medlem
Du jobbar på jättebra med din livsstilsförändring! Jag tycker mycket om hur du skriver och har följt din resa, utan att kommentera.

Mina tips om maten/snacks: skippa frukt! För mig triggar frukt sug efter choklad, nötter, något salt etc. Om jag "måste" ha något är det bättre för mig att bara gå på chokladen direkt.

Skippa frukost! Mina erfarenheter är att äta (framförallt kolhydrater) triggar ätande. Bättre att vänta med dagens första mål till lunch. Om det inte funkar för dig rekommenderar jag att äta två kokta ägg istället för gröt. Mer mättande och bra att starta med protein, istället för kolhydrater som gör att man vill äta mer.

Lycka till med allt! Det betydelsefulla är hur du mår (inte vikt och kcalräkning in absurdum), så var snäll mot dig själv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback