• 1
  • 2
2021-04-29, 21:26
Medlem
JustZlatans avatar
Varje gång jag börjar med en surdeg och matar den varje dag luktar den yoghurt. Men så fort jag ställer in den i kylen och matar den en gång i veckan luktar den aceton.

Så hur ska surdegen lukta? Är det farligt om surdegen luktar aceton?
Citera
2021-04-29, 21:33
Medlem
pumbbas avatar
Aceton vet jag inte riktigt, men den har en tendens till att lukta lite fränt, fermenterat helt enkelt..
En ung surdeg så som en vecka vet jag inte om jag personligen skulle förvara i kylen, jag brukar se till att den har passerat en månad i alla fall
Citera
2021-04-29, 22:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumbba
Aceton vet jag inte riktigt, men den har en tendens till att lukta lite fränt, fermenterat helt enkelt..
En ung surdeg så som en vecka vet jag inte om jag personligen skulle förvara i kylen, jag brukar se till att den har passerat en månad i alla fall

Inte lite fränt. Det slår mot ansiktet när man luktar i burken.
Så man ska mata den varje dag den första månaden?
Citera
2021-04-30, 23:25
Medlem
JustZlatans avatar
Luktar som nagellack när jag öppnar glasburken. Ska det göra det?
Citera
2021-05-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Luktar som nagellack när jag öppnar glasburken. Ska det göra det?
Spelar ingen större roll hur den luktar i kylen, ut med den i rumstemperatur och mata på så ser du vad som händer.

Har haft deg som luktat fan rent ut sagt i kylen, men betett sig normalt när jag tagit ut och matat.
Citera
2021-05-16, 23:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Spelar ingen större roll hur den luktar i kylen, ut med den i rumstemperatur och mata på så ser du vad som händer.

Har haft deg som luktat fan rent ut sagt i kylen, men betett sig normalt när jag tagit ut och matat.

Men ska det verkligen lukta spy om surdegen? Det gör min. Jag vill ha tillbaka yoghurtlukten som fanns i början. Eller så får jag göra en ny surdeg varje gång jag ska baka.
Citera
2021-05-17, 00:03
Medlem
Citat:
Men ska det verkligen lukta spy om surdegen? Det gör min. Jag vill ha tillbaka yoghurtlukten som fanns i början. Eller så får jag göra en ny surdeg varje gång jag ska baka.
Hur luktar den om du matar den i rumstemperatur?
Värme får fart på mjölksyrebakterierna, när man kylförvarar surdegen blir det lätt obalans och det sura tar över -men ut i rumstemp och i med mjöl och vatten så ser du om den tar sig.

Bakade i helgen med en surdeg som luktade riktigt surt i kylen, rörde om och tog ut typ 1dl och blandade upp igårkväll med vatten och mjöl -luktade unket hela kvällen, men framåt förmiddagen idag bubblade det fint och luktade yogurth-syrligt.
Citera
2021-05-17, 00:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Hur luktar den om du matar den i rumstemperatur?
Värme får fart på mjölksyrebakterierna, när man kylförvarar surdegen blir det lätt obalans och det sura tar över -men ut i rumstemp och i med mjöl och vatten så ser du om den tar sig.

Bakade i helgen med en surdeg som luktade riktigt surt i kylen, rörde om och tog ut typ 1dl och blandade upp igårkväll med vatten och mjöl -luktade unket hela kvällen, men framåt förmiddagen idag bubblade det fint och luktade yogurth-syrligt.

Har stått i rumstemperatur i några dagar nu, har matat den en gång om dagen och luktar fortfarande spya.
Citera
2021-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Har stått i rumstemperatur i några dagar nu, har matat den en gång om dagen och luktar fortfarande spya.
Kan ju inte bli värre, testa häll ut allt så det bara är skrap kvar på sidorna, rör sedan i mjöl och vatten och låt stå övertäckt men så luft kommer in -tills imorgon borde den vara bra.
Om det är liv i den så kommer den ta sig!
Citera
2021-05-17, 00:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Kan ju inte bli värre, testa häll ut allt så det bara är skrap kvar på sidorna, rör sedan i mjöl och vatten och låt stå övertäckt men så luft kommer in -tills imorgon borde den vara bra.
Om det är liv i den så kommer den ta sig!

Jo det bubblar ju om den efter några timmar. Om det fortfarande luktar spya imorgon provar jag att göra så.
Citera
2021-05-20, 17:37
Moderator
Maviels avatar
Alltså när den direkt kommer ut från kylen så har den en speciell doft... men den ska ju inte lukta sen. Mer än lite syrligt. Jag hade nog testat att baka med den.

Jag har följt denna varianten när jag gjort själv och det har aldrig luktat aceton...

https://fredriksfika.allas.se/surdeg...-surdegsgrund/

Nu har jag fått fördelen att få en bit av en gammal surdeg av en vän. Flera år gammal. enligt uppgift 7 år. Den är helt underbar. Luktar yoghurt. Bubblar som tusan och jäser också som tusan. Brödet blir jättegott. Ska vårda den ömt.
Citera
2021-05-20, 22:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Alltså när den direkt kommer ut från kylen så har den en speciell doft... men den ska ju inte lukta sen. Mer än lite syrligt. Jag hade nog testat att baka med den.

Jag har följt denna varianten när jag gjort själv och det har aldrig luktat aceton...

https://fredriksfika.allas.se/surdeg...-surdegsgrund/

Nu har jag fått fördelen att få en bit av en gammal surdeg av en vän. Flera år gammal. enligt uppgift 7 år. Den är helt underbar. Luktar yoghurt. Bubblar som tusan och jäser också som tusan. Brödet blir jättegott. Ska vårda den ömt.

Jag använder också grovt rågmjöl av bra kvalitet, men jag brukar använda mer vatten. Ungefär lika mycket vatten som mjöl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in