Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-01, 11:35
  #217
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jag börjar tro att det är fejk news trots allt. Finns åklagaren L Seger?

Lokaltidningen, Kvällsposten, kan ha gått på en fint.

Att en funktionshindrad sjuttonårig flicka blir gruppvåldtagen av en chaufför i myndighetsutövning (färdtjänst) och av två av hans kompisar kan inte ha gått rikstäckande nyhetsmedia spårlöst förbi.

Antingen tycker MSM att händelsen saknar nyhetsvärde och då har det gått brutalt utför i det svenska samhället. Typ DN, SVT, TV4:s nyhetsvärderare konstaterar typ - OK de slog ju inte ihjäl henne efter gruppvåldtäkten - inget att rapportera om då med andra ord. Vi kör lite nyheter om Lets Dance istället.

Det andra alternativet är att händelsen inte ägt rum.
Du har ju stämningsansökan länkad i tråden så det lär ha hänt
Citera
2021-05-01, 11:42
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Det finns artiklar på AB, DN, SVT, GP osv. Det kanske uppmärksammas mer längre fram.

Ok tack för info. Jag brukar slösurfa runt på media och har inte sett något. Tack hur som helst. Då är det bara SVT och TV4 kvar som mörkar.
Citera
2021-05-01, 12:04
  #219
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jag börjar tro att det är fejk news trots allt. Finns åklagaren L Seger?
Är en medieåklagare.

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...medieaklagare/
Citera
2021-05-01, 12:41
  #220
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så länge som taxibranschens ekonomi bygger på att man får statsbidrag när man anställer flyktingar, kommer det att se ut så här.


Varför anställa en svensk som vill ha avtalsenlig lön, när man kan få ha en flykting gratis i 6 månader?
Citera
2021-05-01, 13:33
  #221
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Straffvärdet borde vara dödsstraff, livstids fängelse och utvisning.
Håller helt med, men före döden bör det vara stegling. Att du skrev livtidstraff och sen utvisning måste vara en felskrivning, det känns faktiskt inte genomförbart om jag skall vara ärlig ;-) OK, Livstid i Sverige är 3 år om man man begått brott. Jag fattar. Jag trodde att du menade livstid på riktigt, jag ber om ursäkt. Inte desto mindre tycker jag att den bestraffningsmetoden som heter stegligning vore mycket väl anpassad för denna sortens brott. Men, jag håller med dig i din tanke. Men jag har en avikande åsikt, denna sortens personer skall inte inte utvisas, de skall ingå i den ekologiska kedjan som ämne för naturgas, dvs förmultna i sin skit.
Citera
2021-05-01, 13:55
  #222
Medlem
svetsarn2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
”En färdtjänstchaufför i nordvästra Skåne åtalas för grova våldtäkter på en handikappad 17-årig flicka som varit hans passagerare.
Flera andra män ska ha deltagit i övergreppen.
– Straffvärdet bör ligga runt sju års fängelse, säger kammaråklagare Linda Seger i Helsingborg.”

https://www.expressen.se/kvallsposte...g-handikappad/

Det är svårt att finna någon mer värd att hängas ut med namn.

Det har varit flera fall i Skåne med färdtjänstchaufförer som våldtagit sina passagerare.

Hahaha, njut nu alla svenska idioter som givit ert tysta medgivande till massinvandringen.
Importera svartingar med reptilhjärnor,
visst, det är ok, så länge vi med villa och bil och höga löner slipper se skiten !!
Citera
2021-05-01, 13:57
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Så länge som taxibranschens ekonomi bygger på att man får statsbidrag när man anställer flyktingar, kommer det att se ut så här.


Varför anställa en svensk som vill ha avtalsenlig lön, när man kan få ha en flykting gratis i 6 månader?
Problemet är ju att alla dessa uppdrag åt kommun och landsting är offentlig upphandling.
Billigast vinner. Jag var tidigare i den branschen i många år. Då var det anständiga avtal.
Problemet ligger i att kommun och landsting skiter fullständigt i vilka som kör så länge det är billigt.
Det skriks om dåliga löner i vården samtidigt som landstinget kan betala så låga summor i upphandlingen till taxibranschen att det är omöjligt att betala chaufförerna vettiga löner.
Lägg till att taxibranschen till stor enbart har provisionslöner.

För att komma tillrätta med problemet så måste det finnas inskrivet i avtal med kommun och landsting att dom aldrig ska kunna betala branschen så dåligt att det inte går att betala vettiga löner.

Fick jag bestämma skulle det bli helt andra krav på dom chaufförer som kör dessa resor men sånt kommer aldrig att ske.
Problemen inom taxibranschen kommer förvärras. Kommer inte finnas någon normalt fungerande människa som vill köra taxi på grund av dom usla arbetsvillkoren och katastrofalt dåliga lönerna.

Citat:
Taxiförares löner är i de flesta fall provisionsbaserade, och de tio som tjänar minst har en lön på mindre än 54 kronor i timmen före skatt. Den allra lägsta timlönen är bara i snitt 27 kronor. Det visar en undersökning som Ekot gjort.

Nyhetsprogrammet har intervjuat 100 taxiförare om deras villkor. Hälften av dem uppger att de jobbar tolv timmar eller mer per pass. Tretton av förarna jobbar varje dag året runt, vilket är olagligt.

Nio av dem som tjänar minst anlitas för färdtjänst och sjukresor, det vill säga resor som delvis finansieras av skattebetalarna.
Transports Marcus Pettersson anser däremot att villkoren är rent oanständiga.

– Det här är en av arbetsmarknaderna som har absolut sämst och usla arbetsvillkor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-langa-dagar
Citera
2021-05-01, 14:00
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned-Poltergeist
Telepass AB som har i princip alla sjukresor i Skåne har som affärsidé att använda nysvenskar med så kallade instegsjobb.
De tjänar grova pengar på det men då får dom också Mohammed som inte kan hålla sig ifrån att kladda och våldta kunderna.
Så är det. Taxiföretag över hela Sverige kan skaffa sig enorma konkurrensfördelar genom att ha billig arbetskraft. Den som anställer mest svenskar får kostnader som är skyhöga i jämförelse med den som enbart tar in Ali Baba och hans 40 rövare.
Citera
2021-05-01, 14:07
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Problemet är nog att det inte finns så mycket annat att välja på för arbetsgivaren... Man anställer de som är villiga att jobba i i branschen helt enkelt. En biverkning av att etniska svenskar har det "för bra" och satsar på akademiska yrken samt influencing/digital strategist-whatever...
Se där. En som har absolut noll koll på vad han pratar om.
Jag har befunnit mig i taxibranschen i många år men slutade för några år sedan då avtalen blev sämre och sämre. Har det för bra? Okej. Är det att ha det för bra att jobba 250-340 timmar i månaden för att få ihop en lön som normala arbetstagare får ihop på 170 timmar?

Om du tycker att det är att ha det för bra att ha dessa villkor tycker jag du kan prova på taxibranschen i 1 år. Återkom sen eller håll käften om saker du inte har koll på.

Citat:
Ekot har intervjuat 100 taxiförare om deras arbetsvillkor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hälften uppger att de jobbar 12 timmar eller mer varje arbetspass.

Av de 100 jobbar 66 av förarna sex-sju dagar i veckan.

13 av de 100 förarna jobbar varje dag, alltså sju dagar i veckan, vilket är olagligt.


Citat:
Arbetspass på 12-13 timmar - sex till sju dagar i veckan. Ekot har granskat villkoren för taxiförare i Stockholm, Göteborg och Malmö och bilden som målas upp av deras arbetssituation är dyster. Taxiföraren Zahed i Göteborg har kört taxi 19 år och är tvungen att köra varje dag i veckan för att få det att gå runt.

– Det har blivit mycket sämre. Arbetstiderna är tuffa, minst 12-13 timmar per dag. Här i taxibranschen är det mycket skilsmässa och mycket problem. Minst tjugofem killar jag känner har dött i stroke. De är borta nu. De lever inte längre. På grund av stressen, säger Zahed.


Citat:
Marcus Pettersson är biträdande förbundssekreterare för Transport.

– Det här är en av arbetsmarknaderna som har absolut sämst och uslast arbetsvillkor. Det är rent oanständigt, både mänskligt men också i ett längre perspektiv när det gäller sjuktal och hur man ser på taxibranschen. Det här är en bransch i fall. De som får betala priset för det här är våra taxichaufförer som har helt oanständiga villkor, säger han.

De flesta vi pratar med har enbart provisionsbaserad lön. De tio förare som tjänar minst har en lön på mindre än 54 kronor i timmen före skatt. Den allra lägsta timlönen uppgår till 27 kronor i snitt.
https://sverigesradio.se/artikel/6157383
Citera
2021-05-01, 14:29
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Se där. En som har absolut noll koll på vad han pratar om.
Jag har befunnit mig i taxibranschen i många år men slutade för några år sedan då avtalen blev sämre och sämre. Har det för bra? Okej. Är det att ha det för bra att jobba 250-340 timmar i månaden för att få ihop en lön som normala arbetstagare får ihop på 170 timmar?

Om du tycker att det är att ha det för bra att ha dessa villkor tycker jag du kan prova på taxibranschen i 1 år. Återkom sen eller håll käften om saker du inte har koll på.







https://sverigesradio.se/artikel/6157383
Se där, en knäppgök... Läs mitt inlägg igen människa.
Citera
2021-05-01, 15:01
  #227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Se där, en knäppgök... Läs mitt inlägg igen människa.


Citat:
En biverkning av att etniska svenskar har det "för bra"
I did idiot !!!
Citera
2021-05-01, 15:10
  #228
Medlem
svetsarn2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Se där. En som har absolut noll koll på vad han pratar om.
Jag har befunnit mig i taxibranschen i många år men slutade för några år sedan då avtalen blev sämre och sämre. Har det för bra? Okej. Är det att ha det för bra att jobba 250-340 timmar i månaden för att få ihop en lön som normala arbetstagare får ihop på 170 timmar?

Om du tycker att det är att ha det för bra att ha dessa villkor tycker jag du kan prova på taxibranschen i 1 år. Återkom sen eller håll käften om saker du inte har koll på.







https://sverigesradio.se/artikel/6157383

Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Se där, en knäppgök... Läs mitt inlägg igen människa.

Detta och även föregående inlägg, faktabaserade och skrivna av personer med tydlig insikt i färdtjänst och taxibranschen.
Måste bara ställa den självklara frågan :
Existerade dessa problem före massinvandringens tidevarv ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback