Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-27, 23:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Det klarar du nog inom kort! Det är ett roligt mål oavsett, gött med tresiffrigt.

För en månad sedan ungefär så var mitt upplägg något i stil med:
16-18 x 60 kg
6-8 x 80 kg
6-8 x 80 kg
1-2 x 90 kg
4-6 x 80 kg
4-6 x 80 kg
10-16 x 60 kg

Och då som sagt, drygt 4 ggr i veckan i början av varje pass. Alla svarar olika, men jag tror att det kan vara bra att få in lite fler reps än enbart maxande.


Snyggt upplägg! Kanske borde prova nåt liknande (fast med lite lägre vikter på varje steg)
Citera
2021-04-27, 23:16
  #38
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Snyggt upplägg! Kanske borde prova nåt liknande (fast med lite lägre vikter på varje steg)
Yes, gör så. Lycka till!

100 kg för din kroppsvikt skulle nog motsvara ca 110-115 kg för min kroppsvikt så jämför dig inte för mycket med oss tjockisar bara
Citera
2021-04-27, 23:22
  #39
Medlem
jori9900s avatar
Jag skulle tro runt 10-12 ggr (väger 95 kg) men tycker nog att riktiga knäböj är en manligare mer macho övning. Där har jag klarat 8 ggr på 160 kg. Det är jag mer stolt över än bänkpress en.
Citera
2021-04-27, 23:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Yes, gör så. Lycka till!

100 kg för din kroppsvikt skulle nog motsvara ca 110-115 kg för min kroppsvikt så jämför dig inte för mycket med oss tjockisar bara
Jo tackar!

Förövrigt får man fråga hur lång du är?
Citera
2021-04-28, 07:18
  #41
Medlem
cleovarnamnets avatar
Men varför skulle man orka mer bara för att man är tjock? Fettet ger väl ingen ökad styrka/kraft att pressa?
Citera
2021-04-28, 14:48
  #42
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Jo tackar!

Förövrigt får man fråga hur lång du är?
180 cm
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Men varför skulle man orka mer bara för att man är tjock? Fettet ger väl ingen ökad styrka/kraft att pressa?
Bra fråga. Sökte på Google och det stod att tjockare människor generellt sett har mer muskelmassa också. Sen så tror jag att det är lättare att få stabilitet om man har mer fett/whatever runtom överallt.

Men javisst, det är ju inte som att någon som väger 150 kg kan ta 150 kg i bänkpress per automatik.
Citera
2021-04-28, 14:52
  #43
Medlem
DrOutlaws avatar
Personbästa är väl 27 reps på 100 kg om jag inte minns helt fel.
Citera
2021-04-28, 14:59
  #44
Avstängd
Jinx.Khans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Wow, vad starka ni är! I går lyckades jag 20 kilo (dvs stången utan några extra vikter...), första omgången * 10, de två sista omgångarna bara * 7 repetitioner... Jag är kvinna, för övrigt. Svag sådan, uppenbarligen... Men det kommer jag ändra på. 😎

Lovar dig 8 av 10 ljuger om vad de klarar eller så tror de att LBS är samma som KG. Varit i många gym under de 15 år jag tränat professionellt och det är få som ens tar 100kg inklusive vältränade och "biffiga" (volym är inte lika med styrka). 40+ kilos hantlarna tenderar att vara dammiga på de flesta gymmen så man får damma av de. Tar man 100kg på riktigt i bänkpress tar man utan problem 2x40kg hantlar i bänkpress (vilket nästan inga gör) annars fuskar man med ryggen, inte gjort hela reps, ljuger eller sitter med en bänkpressmaskin där man lätt kan ta 25-50% mer än med lösa vikter. Tips till dig träna core och axlar balansera med ryggträning. Arbeta motsatta muskler för bästa hållning (rygg vs bröst, triceps vs biceps) i ett och samma pass "back to back" dropset träning.
Citera
2021-04-28, 15:07
  #45
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinx.Khan
Lovar dig 8 av 10 ljuger om vad de klarar eller så tror de att LBS är samma som KG. Varit i många gym under de 15 år jag tränat professionellt och det är få som ens tar 100kg inklusive vältränade och "biffiga" (volym är inte lika med styrka). 40+ kilos hantlarna tenderar att vara dammiga på de flesta gymmen så man får damma av de. Tar man 100kg på riktigt i bänkpress tar man utan problem 2x40kg hantlar i bänkpress (vilket nästan inga gör) annars fuskar man med ryggen, inte gjort hela reps, ljuger eller sitter med en bänkpressmaskin där man lätt kan ta 25-50% mer än med lösa vikter. Tips till dig träna core och axlar balansera med ryggträning. Arbeta motsatta muskler för bästa hållning (rygg vs bröst, triceps vs biceps) i ett och samma pass "back to back" dropset träning.


Jag ljuger inte. Har väl tränat (oprofessionellt) i säker 30 år till och från.. Tyvärr periodare när det gäller träning och borde prestera bättre med tanke på hur länge jag tränat.. Men det får duga

Vad tar du själv förresten?
__________________
Senast redigerad av jori9900 2021-04-28 kl. 15:09.
Citera
2021-04-28, 15:25
  #46
Avstängd
Jinx.Khans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jag ljuger inte. Har väl tränat (oprofessionellt) i säker 30 år till och från.. Tyvärr periodare när det gäller träning och borde prestera bättre med tanke på hur länge jag tränat.. Men det får duga

Vad tar du själv förresten?

120kg x1-2 bänk (160kg x4 i bänkpressmaskin) går inte högre pga av skador men har inte mycket mer att ge än det sista som också kan riva upp gamla skador. 2x55kg x4 hantelpress, 2x40kg x10 Arnold flyes. Har enorm core styrka och balans mellan muskelgrupperna. Axelpress i maskin 100kg x4, 80kg x12, lösstång ej testat pga skada men 60kg inkl stången är knappt pulshöjande. Axlar och rygg är en bättre metric för styrka. Gör 18 fulla ROM pullups utan att använda sving på en vikt av 115kg (1.8m).
__________________
Senast redigerad av Jinx.Khan 2021-04-28 kl. 15:30.
Citera
2021-04-28, 15:55
  #47
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinx.Khan
Lovar dig 8 av 10 ljuger om vad de klarar eller så tror de att LBS är samma som KG. Varit i många gym under de 15 år jag tränat professionellt och det är få som ens tar 100kg inklusive vältränade och "biffiga" (volym är inte lika med styrka). 40+ kilos hantlarna tenderar att vara dammiga på de flesta gymmen så man får damma av de. Tar man 100kg på riktigt i bänkpress tar man utan problem 2x40kg hantlar i bänkpress (vilket nästan inga gör) annars fuskar man med ryggen, inte gjort hela reps, ljuger eller sitter med en bänkpressmaskin där man lätt kan ta 25-50% mer än med lösa vikter. Tips till dig träna core och axlar balansera med ryggträning. Arbeta motsatta muskler för bästa hållning (rygg vs bröst, triceps vs biceps) i ett och samma pass "back to back" dropset träning.
Jag tror att du överdriver lite, men självklart så ljuger nog vissa här. Sen så är det som vanligt, det kan komma in en jättebiffig snubbe och så kör han kanske 5 x 90 kg, och så kan det senare komma in en liten snubbe som ser helt otränad ut och ta 110 kg. Orättvist.

Jag tror att om man tar 120-130+ kg i bänkpress så tar man nog mer än nästan alla på sitt gym. Jag förutsätter då att man väger under 90 kg iaf då också.

Kul att du säger det där med hantlar. När jag var yngre så i princip tävlade jag mot min kompis i nästan varje pass om vem som kunde ta mest i hantelpress. Klarade väl tillslut 42 kg i varje hand tror jag, typ 2-3 reps, ren envetenhet. På den tiden så kunde jag dock inte ens ta 1x80 kg i bänkpress. Blev nyfiken kring hur mycket jag skulle orka i hantelpress nu för tiden när jag orkar mer i bänkpressen.
Citera
2021-04-29, 08:13
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinx.Khan
Lovar dig 8 av 10 ljuger om vad de klarar eller så tror de att LBS är samma som KG. Varit i många gym under de 15 år jag tränat professionellt och det är få som ens tar 100kg inklusive vältränade och "biffiga" (volym är inte lika med styrka). 40+ kilos hantlarna tenderar att vara dammiga på de flesta gymmen så man får damma av de. Tar man 100kg på riktigt i bänkpress tar man utan problem 2x40kg hantlar i bänkpress (vilket nästan inga gör) annars fuskar man med ryggen, inte gjort hela reps, ljuger eller sitter med en bänkpressmaskin där man lätt kan ta 25-50% mer än med lösa vikter. Tips till dig träna core och axlar balansera med ryggträning. Arbeta motsatta muskler för bästa hållning (rygg vs bröst, triceps vs biceps) i ett och samma pass "back to back" dropset träning.

Så eftersom det finns dammiga 40kg-hantlar på ditt gym så är det ingen som orkar lyfta 100 kg i bänk?

Kan ju vara så att man helt enkelt inte tränar den övningen, eller medvetet väljer att inte köra lika tungt med den övningen.

Vad är fuska med ryggen föresten? Är det när man lyfter röven ifrån bänken, eller tänker du på dem som kan svanka så att de lyfter 10 cm?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback