2021-04-26, 09:22
Medlem
Säg att man brukar valfri substans en lång tid och sen tar ett uppehåll som sänker tolerans och alla nivåer av substansen i kroppen helt, kan kroppen ändå komma ihåg och reagera mindre än ALLRA första gången man tog denhär substansen?

(T.ex) John tar sin första [substans] och mår som en gud och har svårt att kontrollera sig under ruset. Spola fram några månader när John har fortsatt med [substans] varje dag och hans kropp har lärt sig att hantera drogen bättre. Men så bryter han denhär vanan. 2 år senare får han för sig att testa samma substans i samma dos igen...skulle Johns kropp komma ihåg en del av ruset och inte balla ur lika mycket som allra första gången för 2 år sedan?
Senast redigerad av Malozarpla 2021-04-26 kl. 09:24. Anledning: Rubrik
Citera
2021-04-26, 09:36
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ja, hjärnan har förmågan att minnas forna upplevelser vilket gör att samma upplevelse som återupplevs inte blir en överraskning.
Citera
2021-04-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ja, hjärnan har förmågan att minnas forna upplevelser vilket gör att samma upplevelse som återupplevs inte blir en överraskning.

Goes without saying egentligen, men fascineras av sånt
Citera
2021-04-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malozarpla
Säg att man brukar valfri substans en lång tid och sen tar ett uppehåll som sänker tolerans och alla nivåer av substansen i kroppen helt, kan kroppen ändå komma ihåg och reagera mindre än ALLRA första gången man tog denhär substansen?

(T.ex) John tar sin första [substans] och mår som en gud och har svårt att kontrollera sig under ruset. Spola fram några månader när John har fortsatt med [substans] varje dag och hans kropp har lärt sig att hantera drogen bättre. Men så bryter han denhär vanan. 2 år senare får han för sig att testa samma substans i samma dos igen...skulle Johns kropp komma ihåg en del av ruset och inte balla ur lika mycket som allra första gången för 2 år sedan?

Hjärnan kan ju minnas till viss del .

Men har man byggt upp en hög tolerans under några månader för att sedan vara utan substans under en tid så kan man inte tro att man kan hoppa in på den dosen man slutade med . Då kan det bli överdos och död .

Det är därför många som dör vid återfall i substans . Typ varit på behandlings hem eller kåken och sedan inte klarat av suget sedan efteråt och i den förvirringen trycker i sig för mkt substans , typ dosen de hade vid uppbyggd tolerans .
Tanken på att toleransen sjunkit kraftigt under tiden utan substans försvinner i förvirringen .
Citera
2021-04-26, 10:25
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Jag har märkt att med cannabis brukar det blir såhär: Man brukar ett par år, till den graden att något knappt biter på en längre. Man tar ett uppehåll i säg ett år. Sen röker man igen. Första gången efter uppehållet blir i princip som första gången man någonsin rökte. Några jointar in känns det som innan man tog uppehållet.

Så hjärnan minns hur man ska hantera flummet, men den behöver ett par jointar för att komma dit.

Och det här verkar vara så det generellt fungerar.
Citera
2021-04-26, 14:42
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Klart det blir aldrig som första gången, men det blir bättre effekt efter ett uppehåll så klart.
Citera
2021-04-26, 14:45
Medlem
neuron-drones avatar
De droger man tagit varje dag tror jag slår om något epigenetiskt. T ex opioider. Man kan få ner toleransen. Men man kan aldrig få tillbaka första smekmånaden, hur länge man än håller upp.
Citera
2021-04-29, 12:37
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Det blir aldrig som första gången igen. Hur länge du än väntar.
Citera
2021-04-30, 02:20
Medlem
yournotlikemes avatar
Instämmer med föregående skribenter. "kindling effect" som det kallas är när kroppen vänjer sig vid ett preparat och du får en sorts permanent tolerans tyvärr som gör att du aldrig kan få ett rus som första gången igen. Visst du kan ha ett längre uppehåll och få ett trevligt rus kanske men aldrig som första gången.

Kommer själv ihåg första gången på MDMA, första gången jag tog Buprenorfin, eller Tramadol.
Det var ju helt fantastiskt då och jag tänkte att såhär vill jag ALLTID må, men tyvärr så är det bara kul och mysigt ett tag. Sen sitter du där beroende, och märker inte ens av att du tar. Du märker bara om du INTE TAR. Då kommer avtändningen som ett brev på posten. Det går snabbt att komma dit. Tyvärr.
Citera
2021-10-08, 15:23
Medlem
Citat:

Jag tror hjärnan kommer ihåg men att upplevelsen ändå blir mer påtaglig än om substansen hade tagits flera ggr på ett år. Än om det varit ett uppehåll på 1år o sen. Bara min reflektion....
Citera
2021-10-22, 00:28
Medlem
Generalkosmoss avatar
Jag har drömt att jag har rökt bong och blivit "hög" i drömmen och liknande många gånger, rätt intressant faktist, så mitt svar vore ja upplevelsen lagras på någon väldigt djup nivå.
Citera
2021-10-22, 01:20
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalkosmos
Jag har drömt att jag har rökt bong och blivit "hög" i drömmen och liknande många gånger, rätt intressant faktist, så mitt svar vore ja upplevelsen lagras på någon väldigt djup nivå.

Åja, det har jag upplevt många gånger. Det är rätt ofta att jag tar droger i mina drömmar, allt från alkohol till opiater, tjack, cannabis och benso. Och jag tror att jag upplever identiska rus med det man får i verkligheten som i drömmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in