Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-04-28, 12:44
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, de står inte tätt i Polen!

Kör man tex till Poznan så räcker inte räckvidden på tesla model 3, och någon supercharger har du inte på vägen dit, då får man antingen ladda tex i Gorzow på annan laddstation eller köra en vansinnig extratur in i tyskland på totalt 5 mil extra för att komma till en tesla-supercharger laddare..


Jaha, 5 mil extra känns som en struntsak om man istället laddar mer än 5 ggr så snabbt.
Citera
2021-04-28, 14:52
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det finns ju absolut ingen Teslaägare som skulle ens komma på idén att ladda med AC 22 kW på resan, inte ens de Teslor som har 22kW ombordladdare. Den typen av laddare överlämnas med varm hand åt de ålderdomliga småbilarna som aldrig lämnar stadsgränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ingen med riktig elbil stannar och laddar på AC. 22 kW? Är ju sjukt långsamt.

Exakt!

Jag laddar i första hand på 250kW SuC V3 på resa, och om det inte finns så blir det på den äldre versionen SuC V2 med 150kW.

Kan säga dig att ingen elbilist jag känner till (förutom BAB7 här på forumet, som jag inte ens är säker på är "äkta" och sann) laddar på AC vid resa. Det kanske är långsammare 100kW-stolpar, men det är 100% DC som används för de som reser med elbilar.

AC är däremot perfekt när man skall långsamladda hemma över natten, på dagens medans man är på jobbet, etc. Men inte vid resa. Där är de helt ointressanta.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2021-04-28 kl. 14:55.
Citera
2021-04-28, 20:37
  #63
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, de står inte tätt i Polen!

Kör man tex till Poznan så räcker inte räckvidden på tesla model 3, och någon supercharger har du inte på vägen dit, då får man antingen ladda tex i Gorzow på annan laddstation eller köra en vansinnig extratur in i tyskland på totalt 5 mil extra för att komma till en tesla-supercharger laddare..

Märkligt, jag visade nyligen att det gick att köra direkt utan omladdning eller sänkt hastighet.
Citera
2021-04-28, 22:28
  #64
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märkligt, jag visade nyligen att det gick att köra direkt utan omladdning eller sänkt hastighet.

Vad yrar du om?
Du gjorde ju själv en uträkning från swinoujscie till Poznan som du postade här innan..

Där skrev du att man måste köra in i Tyskland för att ladda på SC, sedan får man köra max 90 km/h på motorvägen till Poznan.
Citera
2021-04-28, 23:34
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad yrar du om?
Du gjorde ju själv en uträkning från swinoujscie till Poznan som du postade här innan..

Där skrev du att man måste köra in i Tyskland för att ladda på SC, sedan får man köra max 90 km/h på motorvägen till Poznan.

Menar du att det går snabbare att resa runt och ladda på AC med din Zoe?

Jag tycker du skall skippa elbil (iaf. i detta fallet), och ta er dieselmerca istället. Då kan ni njuta av en mer stressfri semester med frihet att stanna och åka precis var ni vill.

Sedan skulle jag personligen vara tveksam att åka utomlands nu i Corona-tider, om man verkligen inte måste (för jobbet, eller så). Känns inte varken lämpligt personligen för er om ni inte är vaccinerade, och inte heller speciellt ansvarstagande mot oss andra i samhället.
Citera
2021-04-29, 17:28
  #66
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skillnaden är ju uppenbar.
Teslas laddare är ju betalda av de som köper bilen.

Tillverkarna av fossilbilar har väl inte betalt ett öre för bensinmackarna.
De är väl betalda av bensinbolagen.

Så det är väl elbolagen som ska bygga ut laddplatserna och det gör de ju också typ Vattenfall, Fortum och EON. Men de skulle naturligtvis ha betalt Tesla för en licens att använda deras betalsystem som ju är helt överlägset.
Varför skulle elbolagen bygga mackar? Mackar finns redan, och dom skulle mycket väl kunna sälja el. Vad ska dom annars göra när elbilen tagit över, livnära sig på korv?

När det begav sig med etanol tvingades mackarna att sälja det. Jag är inte främmande för samma upplägg när det gäller el. Den så kallade marknaden kan uppenbarligen inte lösa detta på ett för konsumenten tillfredsställande sätt.
Citera
2021-04-29, 18:06
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför skulle elbolagen bygga mackar? Mackar finns redan, och dom skulle mycket väl kunna sälja el. Vad ska dom annars göra när elbilen tagit över, livnära sig på korv?

När det begav sig med etanol tvingades mackarna att sälja det. Jag är inte främmande för samma upplägg när det gäller el. Den så kallade marknaden kan uppenbarligen inte lösa detta på ett för konsumenten tillfredsställande sätt.

Vem som helst kan bygga laddstationer.

Förr i tiden var det ofta oljebolagen som tog upp oljan producerade bensin och diesel som byggde mackar att sälja den på.

På samma sätt är det väl inte främmande att de bolag som producerar el bygger laddplatser att sälja den på?

Problemet är inte att får många aktörer bygger laddplatser, utan snarare att för få gör det. Ivf. så gör de det inte ordentligt.

Tesla är den enda biltillverkare som tagit rejält ansvar för hela lösningen och resan för sina kunder.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback