Citat:
Ursprungligen postat av
SoberZealot
För att frågan skall vara rättvis, så bör ju de som fått, ge.
Grejen är väl om boomers ärvde sina föräldras hus, tomter och pengar, därefter lever upp dem. Då har ju de inte gett vad de fick. Då känns ju det kanske fel.
Att boomers har haft det lätt är klart tycker jag.
Dock ÄR det så, och har alltid varit, att NÄR jag väl har ärvt, då är dom pengarna MINA. Lika mycket som om jag skulle ha arbetat ihop till dem själv, eller fått ut dem i en skilsmässa, eller vunnit dem på lotteri, eller något annat. Det ÄR mina pengar som jag gör vad jag vill med. Det finns ingen regel - inte ens en oskriven regel - som säger att man måste skänka en del till sina barn. Utan det som gäller är att de ärver när jag dör, OM det finns något kvar då. Jag har ingen skyldighet att leva sparsamt, så att det ska finnas något kvar.
Ibland ser man vuxna människor som t.o.m. utövar påtryckningar på sina gamla föräldrar, med deras eget och barnbarnens stöd och sällskap som pant. Typ "om vi inte får ekonomisk hjälp till den här husrenoveringen, då kommer vi kanske inte att träffas så mycket i framtiden, och ni kommer inte att få se hur Lisa och Linus växer upp." Sådant är HEMSKT! De som är riktigt fräcka pressar till och med sina gamla föräldrar att föra över alla sina pengar till dem innan de dör, så att det ska vara tomt på kontot när de dör - för då tar socialtjänsten begravningskostnaderna.