• 1
  • 2
2021-04-20, 17:52
Medlem
Urklipp ur www.NSD.se

Vi har berättat att poliser ledda av åklagare vid ekobrottsmyndigheten i Umeå, för snart tre år sedan, slog till bland annat i Överkalix.

Kammaråklagare Andreas Bogseth väckte åtal mot Sofi Holmgren.

Hon var hotellchef och en av företrädarna för det i somras konkursade hotelldriftsbolaget GA Management och är arrendator för Överkalix kommuns camping och gästgiveri.

Åtalet handlar om grovt bokföringsbrott som härrör till räkenskapsåren 2016 och 2017.

"Grunden är att vi påstår att vissa fakturor är helt eller delvis osanna och att vissa fakturor är bristfälliga eller har bokförts utan verifikationer" sade Andreas Bogseth tidigare till Norr Media.

För 2016 ska det ha bokförts affärshändelser rörande de aktuella fakturorna och avtalen till ett sammanlagt värde om drygt 3,2 miljoner kronor och för 2017 uppges de aktuella fakturorna handla om drygt 5,3 miljoner kronor.

Det lär alltså handla om dels bristande verifiering, där affärshändelser bokförts utan verifikationer eller med de angivna fakturorna som verifikationer trots att dessa varit ofullständiga och dels om oriktiga uppgifter där de bokförda affärshändelserna är helt eller delvis osanna då de helt eller delvis inte motsvaras av någon utförd tjänst.

"Brottet är grovt då de avsett mycket betydande belopp och osanna fakturor använts" skriver kammaråklagaren i stämningsansökan, där det yrkas att den tilltalade får näringsförbud i tre år.

Förhandlingen i tingsrätten inleds på onsdag.////

Mer info tack
Citera
2021-04-20, 18:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Intressant. Jag har lite halvkoll, eller halv halvkoll, typ kvartskoll på vem hon är.

Jag vet att hon har varit folkbokförd på samma adress som en betydligt yngre man från Mellanöstern.
Citera
2021-04-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Intressant. Jag har lite halvkoll, eller halv halvkoll, typ kvartskoll på vem hon är.

Jag vet att hon har varit folkbokförd på samma adress som en betydligt yngre man från Mellanöstern.

Är inte ryssar inblandad här?
Citera
2021-04-20, 19:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paragrafmorsan

Jag har för mig det, nånting med skumraskaffärer. Hon drev ju hotellet när det inhyste flyktingar 2015-2016, kanske att hon tog sig en lööverboi hos de inkvarterade.
Citera
2021-04-20, 19:19
Medlem
Citat:
Jag har för mig det, nånting med skumraskaffärer. Hon drev ju hotellet när det inhyste flyktingar 2015-2016, kanske att hon tog sig en lööverboi hos de inkvarterade.

Det känner jag inte så mycket till, men det jag ställer mig frågande till vem är det mest synd om? Loverboy eller hon?
Citera
2021-04-20, 19:33
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Det var ryssar som ägde hotellet, men de drog hem till Ryssland när ekobrott började rota. Om det är någon som tjänat pengar så är det ju de, men när de är oåtkomliga så är det Sofi som får ta smällen. Som VD så är man ju ansvarig för vad som händer i bolaget.
Citera
2021-04-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det var ryssar som ägde hotellet, men de drog hem till Ryssland när ekobrott började rota. Om det är någon som tjänat pengar så är det ju de, men när de är oåtkomliga så är det Sofi som får ta smällen. Som VD så är man ju ansvarig för vad som händer i bolaget.

Känner inte till detaljer men det är nog väldigt vanligt med att de riktiga bovarna slipper undan straff.
När det gäller ekonomisk brottslighet är min erfarenhet att även om Sofi kände till eller inte så kommer hon dömas.
Citera
2021-04-20, 19:42
Medlem
Citat:

Nån 25åring bor tillsammans med henne i Överkalix i alla fall.
Citera
2021-04-20, 19:59
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Känner inte till detaljer men det är nog väldigt vanligt med att de riktiga bovarna slipper undan straff.
När det gäller ekonomisk brottslighet är min erfarenhet att även om Sofi kände till eller inte så kommer hon dömas.

Så kan det bli. Tycker ändå då det tagit ekobrott tre år att komma till åtal tyder på att det inte är glasklart.

En intressant detalj är att driften och fastigheten låg i olika bolag, men med gissningsvis samma ägare. Efter konkursen i driftbolaget så har hotellet legat ute på hemnet länge. För ett par månader sen så köpte kommunen hotellet. Visserligen till vrakpriset 6M, men det är ju lite konstigt att de pengarna också hamnar i ryssarnas fickor om de samtidigt är misstänkta för ekobrott i ett annat bolag relaterat till hotellet.
Citera
2021-04-20, 20:05
Medlem
Man måste ställa sig frågan vad ryssar har i Sverige att göra och hur de kan bedriva affärsverksamhet här. Deras närvaro tyder på droghandel och annan kriminalitet. Är Sverige så jävla fuckat?
Citera
2021-04-20, 20:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor

Det låter som att hon kanske är ett offer i den här affären.

Jag vet att hon har gjort karriär inom hotellnäringen i Norrbotten, en som har jobbat sig upp från botten, kanske att en sådan person inte har förmåga/förstånd/mod att stå emot när förmodat skurkaktiga ryssar härjar loss.
Citera
2021-04-20, 20:59
Medlem
Citat:
Det låter som att hon kanske är ett offer i den här affären.

Jag vet att hon har gjort karriär inom hotellnäringen i Norrbotten, en som har jobbat sig upp från botten, kanske att en sådan person inte har förmåga/förstånd/mod att stå emot när förmodat skurkaktiga ryssar härjar loss.

Precis den känslan fick jag också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in