• 1
  • 2
2021-04-20, 16:24
Medlem
I min lägenhet är det tre bruna gamla dörrar som innerdörrar till bla badrum och sovrum. Tror att dessa suttit här i minst 20 år.

Söker man på nätet kring målningen av dörrar så ser man att vissa bara tvättar, slipar och målar ny färg medan andra har femton till steg med både grundfärg och allt annat.

Detta är en hyresrätt så jag vill hålla det så enkelt men ändå att det blir tillräckligt bra, vad behöver jag göra och vad är inte lika viktigt?

Dörrarna ska bli vita.
Citera
2021-04-20, 16:33
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
I min lägenhet är det tre bruna gamla dörrar som innerdörrar till bla badrum och sovrum. Tror att dessa suttit här i minst 20 år.

Söker man på nätet kring målningen av dörrar så ser man att vissa bara tvättar, slipar och målar ny färg medan andra har femton till steg med både grundfärg och allt annat.

Detta är en hyresrätt så jag vill hålla det så enkelt men ändå att det blir tillräckligt bra, vad behöver jag göra och vad är inte lika viktigt?

Dörrarna ska bli vita.

Beror ju på hur noggrann du är. Vad är det för material? Knappast massivt trä. Tvätta, torka och måla så många gånger som behövs. Finns särskilda grundfärger som spärrar skit att gå igen. De är lite dyrare.men det kan det vara värt att måla en gång först med en sån så färgen inte gulnar innifrån. Lycka till.
Citera
2021-04-20, 16:35
Medlem
quts avatar
Citat:

Dörrarna ska bli vita.
Tvätta med målattvätt.

Slipa, ev spackla.

Måla med grundfärg 2-3 gånger.

Slutmåla med en bra färg. Inget rusta julaskit.
Citera
2021-04-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre
Beror ju på hur noggrann du är. Vad är det för material? Knappast massivt trä. Tvätta, torka och måla så många gånger som behövs. Finns särskilda grundfärger som spärrar skit att gå igen. De är lite dyrare.men det kan det vara värt att måla en gång först med en sån så färgen inte gulnar innifrån. Lycka till.

Tror att det är gabon eller teak!
Citera
2021-04-20, 16:41
Medlem
Är det någon särskild grundfärg för dörrar eller kan man ta en sådan som är för inomhus typ väggar och tak?

Eller ska man ha en kvist och spärrgrund? Alt Shellack?
Senast redigerad av MZW 2021-04-20 kl. 16:45.
Citera
2021-04-20, 16:45
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Är det någon särskild grundfärg för dörrar eller kan man ta en sådan som är för inomhus typ väggar och tak?

Eller ska man ha en kvist och spärrgrund?

Jag är ingen expert, men precis en spärrgrund är väl bra. Sen kanske du ska ha en färg för snickerier och inte för vägg och tak. De är väl ofta matta. Jag skulle gå till en färghandel och be om råd.
Citera
2021-04-20, 17:35
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Om måla om dörrar är ok för hyresvärden så brukar dom vilja att det ser proffsigt ut. Å då dom verkar en aning gamla så skulle jag ha kört målartvätt först. Det tar bort smuts, fett osv..

Kul med förnyande 🙂
Citera
2021-04-20, 21:05
Medlem
killawifes avatar
Om det är teak eller gabondörrar så bör du avstå att måla dom. Det kommer aldrig att bli bra då teak av naturen "blöder" mycket och gör att färgen släpper och även gabondörrar har en liknande egenskap. Googla på det.

Du kan istället byta dörrarna om du nu vill ha vita. Det kan vara enkelt om det är moderna dörrar eller en mardröm utan dess like om det är äldre.

Du måste även höra med hyresvärden om det är om att du målar eller byter dörrarna då du annars kan bli ersättningskyldig för återställning och det brukar bli dyrt.
Citera
2021-04-20, 21:07
Medlem
Citat:

Dörrarna ska bli vita.
Du bör hänga av dörrarna och lägga på bockar eller något lämpligt - för när du ska måla är det mycket lättare om dörrarna ligger horisontellt. (färgen rinner inte).

Alla målare säger: Det är underarbetet som gör resultat
Men med sådana dörrar är det enda du behöver göra är att se till att de är rena och slipa med fint slippapper Minst 120 i kornstorlek..

om det finns skador kan du spackla - men se till att det är ett snickerispackel (väggspackel är för mjukt)
Slipa spacklingen när den har torkat.

Torka av slipdammet med fuktig trasa.
Måla med pensel (roller kan ge en tråkig knottrig yta)
Färgen är bäst använda s.k. fönsterfärg. Sitter bra och klibbar inte fast. Alltså en alkydoljefärg. Då får du en halvblank yta. Enligt mig snygg och lättskött. Vill du ha blankare får du fråga efter högblank lackfärg.
Citera
2021-04-23, 04:29
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:

Eller ska man ha en kvist och spärrgrund? Alt Shellack?
Du lär behöva spärrfärg på dem. Det brukar bli enorma genomslag på sådana dörrar.
Alcro Kraft är perfekt som grund. Den är ju helmatt men du kan färdigstryka med annan glans.
Citera
2021-05-05, 15:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Dörrarna ska bli vita.

20 år? Då är det inte gabondörrar, googla lackera köksluckor, så der fu att det finns firmor som gör detta, det är inte så dyrt som du tror, är huset jyfsat modernt kostar nya dörrar under 1000 kr styck. Köp nya som alternativ till ommålning.

LL
Citera
2021-05-05, 19:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Dörrarna ska bli vita.

Vad tänker du göra när du flyttar om fastighetsägaren kräver att du skall återställa dörrarna i ursprungligt skick?

Jag föreslår att du köper vita dörrar och ställer de bruna i källaren, nya vita dörrar är inte dyra som redan nämnts i tråden.
Senast redigerad av trottwell 2021-05-05 kl. 19:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in