Citat:
Ursprungligen postat av
MZW
I min lägenhet är det tre bruna gamla dörrar som innerdörrar till bla badrum och sovrum. Tror att dessa suttit här i minst 20 år.
Söker man på nätet kring målningen av dörrar så ser man att vissa bara tvättar, slipar och målar ny färg medan andra har femton till steg med både grundfärg och allt annat.
Detta är en hyresrätt så jag vill hålla det så enkelt men ändå att det blir tillräckligt bra, vad behöver jag göra och vad är inte lika viktigt?
Dörrarna ska bli vita.
Du bör hänga av dörrarna och lägga på bockar eller något lämpligt - för när du ska måla är det mycket lättare om dörrarna ligger horisontellt. (färgen rinner inte).
Alla målare säger: Det är underarbetet som gör resultat
Men med sådana dörrar är det enda du behöver göra är att se till att de är rena och slipa med fint slippapper Minst 120 i kornstorlek..
om det finns skador kan du spackla - men se till att det är ett snickerispackel (väggspackel är för mjukt)
Slipa spacklingen när den har torkat.
Torka av slipdammet med fuktig trasa.
Måla med pensel (roller kan ge en tråkig knottrig yta)
Färgen är bäst använda s.k. fönsterfärg. Sitter bra och klibbar inte fast. Alltså en alkydoljefärg. Då får du en halvblank yta. Enligt mig snygg och lättskött. Vill du ha blankare får du fråga efter högblank lackfärg.