Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-19, 08:03
  #2713
Medlem
Citat:
Skitsnacket om att det ska vara så synd om honom och att han sökt vård men ingen fått... det köper jag inte... lika lite som att han bara blir våldsam när han har druckit.
Han var ju knappast full i fängelset när han misshandlade en annan intern.
Händelsen med Niklas Lindgren har helt klart förändrat bilden av Kenny som våldsman endast under inverkan av alkohol.
Citat:
Vad får en livstidsdömd för straff egentligen för nya brott?
Han har ju redan livstid... kan det bli värre...?
"Påföljd
Eftersom Kenny L*dra undergår fängelse på livstid ska den påföljden avse även nu aktuella brott."
Citera
2011-04-25, 14:31
  #2714
Medlem
SanTiagos avatar
Dags att uppdatera tråden, någon som har fått tag på några bilder av Kenny?
Eller ska vi alla få förhålla oss till att det bara fanns ett klassfoto från gymnasiet tillgängligt?

Hur mår familjerna?
Någon som vet hur det går för den tjejen som överlevde?
Hur gick det för lillgrabben som tydligen befann sig i samma rum som där mordet begicks?
Har tjejernas mamma fortsatt samma liv som hon hade tidigare?
Sist jag hörde något så gasade hon bil som vanligt, pappan hennes ägde någon bilfirma om jag inte minns fel?
Citera
2011-04-29, 01:34
  #2715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Dags att uppdatera tråden, någon som har fått tag på några bilder av Kenny?
Eller ska vi alla få förhålla oss till att det bara fanns ett klassfoto från gymnasiet tillgängligt?

Hur mår familjerna?
Någon som vet hur det går för den tjejen som överlevde?
Hur gick det för lillgrabben som tydligen befann sig i samma rum som där mordet begicks?
Har tjejernas mamma fortsatt samma liv som hon hade tidigare?
Sist jag hörde något så gasade hon bil som vanligt, pappan hennes ägde någon bilfirma om jag inte minns fel?
Jag vet inte om jag kan besvara någon av dina frågor, men jag har av anledningar jag icke tänker förtälja läst förundersökningsprotokollet, sett brottsplatsbilder, och även försökt bilda mig en bild av Kenny innan och efter händelsen. Jag kommer så snart som möjligt att försöka utmåla den person som Kenny är på ett så objektivt sätt som möjligt, inte för att avslöja något nytt, utan för att mer sammanfoga alla tusentals inlägg som postats i ämnet ifråga, samtidigt som jag kommer att bygga min utsaga på uppgifter direkt från bland annat FUP. Jag kommer hädanefter även att skriva ut Kennys namn utan någon censur, då han utan tvekan är skyldig i allt det han gjort sig skyldig till.
Citera
2011-04-29, 08:45
  #2716
Medlem
Jag inleder mitt inlägg med att vädja till någon som möjligtvis har en sk. "host" för webbsidor för att vidareutveckla dessa inlägg till något litet mer omfattande, förutsatt att det uppskattas av någon överhuvudtaget förstås! Jag har i stort sett all tillgänglig polisiär dokumentation om gärningsmannen ifråga, och bistår gärna med denna, så att nyfikenheten kan stillas. Men, feedback är alltid ett hjälpmedel och framför allt en ren boost för engagemanget..

Jag bifogar nedan en sammanfattning av Kenny Vidlunds första brott som han dömdes i domstol för, jag börjar dock med det textstycke som är tänkt att ligga som startsida på en eventuell sida kring detta bestialiska fall,. Jag hade tänkt att samtliga brott Kenny Vidlund har begått skall beskrivas på ett snarlikt sätt, vilket möjligtvis ge en intressant inblick hos folk som har ett rättspsykiatriskt intresse och dylikt.

-

Kenny Vidlunds historia tar rent juridiskt sin början 1999, men enligt utsagor från vänner och bekanta hade hans våldsamma beteende formats redan ett par år tidigare. Inte nog med att vissa uppgifter förtäljer en omfattande aggressionsproblematik redan vid unga år, så finns det även dokumenterat i media att Kenny Vidlund vid en bröllopsfest skulle ha slagit ner en gäst i rent raseri. Då det inte, så vitt jag vet, finns några domstolsdokument kring följande fall, väljer jag dock att lämna det och gå vidare till Kenny Vidlunds första dom.

Men, innan jag sätter igång vill jag lite snabbt förklara mitt syfte till följande text. Historian Kenny Vidlund har, av alla rättsfall jag har varit involverad i, tagit extra hårt på mig därför att hans -- och hans anhörigas -- vädjan efter psykiatrisk hjälp alltid har varit tydlig. Kenny Vidlund är vad man enligt SAOL betecknar som ett regelrätt kräk. Han har gjort sig skyldig till åtskilliga våldsbrott, och det hela eskalerar i att han på ett extremt brutalt sätt mördar sin minderåriga styvdotter för att därefter försöka mörda dennes vän, efter att dessförinnan ha fullbordat en våldtäkt av grov karaktär på henne. Jag har dock alltid haft uppfattningen att den hemska historian om Kenny Vidlund som huvudperson kunnat få ett slut någon av de många gånger han uppvisat ett ytterst abnormt beteende. Brottens art är möjligtvis inte av särskilt stort intresse, men när man med facit i hand ser över Kennys digra brottsregister finner man ändå skrämmande likartade tendenser i hans tidigare brott som den brottsutövning som utspelade sig sommaren 2006.

Jag kommer nedan att vidareutveckla mina argument, varvat med uppgifter från domar och citat från förundersökningar. Allt som jag skriver inom citationstecken kommer utan undantag att vara uppgifter/citat tagna direkt ur domar/förundersökningar, utan några som helst redigeringar. Vidare kommer jag ej att namnge någon annan mer än Kenny, av respekt för hans nära och kära. Detta gäller även brottsoffer -- särskilt den flicka som överlevde denna gräsliga händelse. Denna stackare har lidit nog och jag tänker inte vara en orsak till ett fortsatt dåligt mående hos henne genom att på något sätt hänga ut henne. Avslutningsvis vill jag även informera om att de citat som egentligen skall vara oredigerade -- direkt från domstols- och polisprotokoll -- men som ändå är det, bifogas med mina personliga rättelser inom hakparenteser.
Citera
2011-04-29, 08:58
  #2717
Medlem
B 894-99
MISSHANDEL (2) / OLAGA HOT / SKADEGÖRELSE

Påföljd: Skyddstillsyn eller fängelse 1 månad 15 dagar

Inblandade personer förutom Kenny Vidlund:
A - Kennys dåvarande partner
B - Kennys föredetta klasskompis
C - Kennys syster
D - Kennys systers partner

-

Händelseförlopp:
Kvällen har sin början på en lokal krog där Kenny Vidlund befinner sig med A, som även är mor till den son som sedermera kom att bli vittne till mordet i Västerhaninge 2006, samt B. A uppger i ett av förhören att deras förhållande i allmänhet är bra, men "när han dricker så blir han aggressiv och får hjärnspöken".

Kenny hade under kvällen förtärt okänd mängd alkohol, som slutligen resulterade i att han somnade (under vilka omständigheter detta skedde är oklart) varpå vakterna sade till honom att bege sig därifrån. Här börjar Kennys uppförande tydligt förändras, i och med att A frågar om en tändare för att kunna tända sin cigarett. A var för tillfället gravid med deras gemensamma son, varför Kenny ilsket uttryckte sin besvikelse över att hon väljer att röka under graviditeten.

I denna situation säger A att "så länge Kenny har en öl i handen så får hon röka men när han inte har det så säger han nej till henne", varpå Kennys med största sannolikhet tolkar uttalandet som någon slags kränkande ifrågasättning.

Här vittnar B om hur Kenny blir "mer och mer aggressiv" varpå denne försöker att lugna ned honom genom att bland annat tala lugnt till honom. Hans affektpåslag märks bland annat tydligt i hans kroppsspråk som blir mer och mer hotfullt. Upprinnelsen till den här kvällens missöde är att B helt enkelt klargör för Kenny att "om [han] tänker slå A så får [han] ta mig först".

Helt plötsligt utdelar Kenny ett knytnävsslag i ansiktet på B, som enligt rättsprotokoll och -bilder ej resulterade i några allvarligare fysiska skador, men ändock rubricerades som misshandel av normalgrad. B ber, strax efter att det förmodade akuta chocktillståndet har lagt sig, A att följa henne hem, varpå A (såsom jag kunnat utläsa) svarar nekande i och med vetskapen att denna uppmaning endast gör Kenny än mer aggressiv. I samma veva som deras obesvarade försök att lugna ner Kenny sker, uttalar Kenny följande hot:

- "Om ni polisanmäler det här så kommer jag att slå ihjäl er"

Situationen fortlöper och de befinner sig slutligen utanför deras portuppgång. Kenny uttrycker vid detta tillfälle till A:

- "Jag skall spöa dig, du ska få se vad jag ska göra med dig när vi kommer upp på rummet."

Av skäl som knappast behöver förklaras skräms A av ovanstående uttalande, varför hon väljer att istället gå till C och D, och på något sätt skakar hon av sig Kenny för stunden. Medan Kenny uträttar sina behov i det trapphus där C och D bor, ringer A polisen efter att ha låst dörren om sig. Det dröjer inte länge innan Kenny är det uppskrämda sällskapet på spåret, varpå han till en början knackar på dörren till C och D. När han kommer till insikt att han ej kommer att bli insläppt börjar han att "toksparka" på dörren så att det "börjar att flyga flisor och halm från dörren". Efter Kennys hotfulla och våldsamma uppträdande öppnar slutligen D dörren, varpå Kenny utan någon till synes provokativ handling utdelar ett knytnävsslag i ansiktet på denne. A, som för tillfället vid misshandeln av D befinner sig i lägenhetens kök, såg aldrig själva slaget, men vittnar om att D äntrar köket med en blödande mun.

Kenny kommer härefter in till köket och frågar A "om hon är rädd för honom", varpå hon svarar att hon är det "eftersom han beter sig som han gör". Svaret från Kenny på detta blir då "vad bra för det ska du vara", varpå han med ett hotfullt kroppsspråk börjar gå mot A, varvid Kenny yttrar följande obehagliga uttalande:

- "Är det där verkligen mitt barn du har i magen"
Citera
2011-04-29, 09:10
  #2718
Medlem
Föga förvånande skräms A än en gång av Kennys beteende, och intygar på heder och samvete för Kenny att det givetvis är hans. Möjligtvis börjar Kenny någonstans här inse vidden av hans agerande, och uttalar, måhända av en chockartad insiktsfullhet, att "vi går härifrån för annars så torskar jag på det här". Jag väljer här att återanvända uttrycket i början av stycket, ty det än en gång är föga förvånande att A inte vågar gå med Kenny hem.

Följande finns att läsa i polisrapporten:

Citat:
Ursprungligen postat av FUP
Jag beordrades till Södra Jordbrovägen 103, där en kvinna hade blivit misshandlad. På plats finns patrullen N.N.-N.N. som tar uppgifter på målsägare samt vittnen. Jag kommer upp i lägenheten och hör N.N. skrika 'han hoppar'. Jag springer ner och ser en man springa iväg, Vidlund, mot Sandstensvägen och efter en språngmarsch så kommer jag ifatt Vidlund. Jag beordrar honom att stanna, vilket han gör, och sätter därefter handfängsel på honom. Jag, Vidlund och ovanstående patrull går tillbaka till Södra Jordbrovägen 103. Väl där börjar Vidlund samtala med målsägaren. Hon befinner sig på balkongen.

Vidlund säger: "Står du där och röker. När jag kommer ut, så skall jag döda dig".

När Vidlund säger detta, så står jag och håller honom bredvid min radiobil. Övriga kollegor står precis intill.

Handen 1999
N.N.

När vi återgår till förhöret med A, avslöjas det även här hur Kenny även hotat henne under tiden han eskorteras till polisbilen. Det skall i just det här fallet röra sig om dödshot.

Ännu ett stycke nedan i förhöret med A sägs följande:

Citat:
Ursprungligen postat av FUP
"A säger vidare att hon inte har någon direkt minnesbild av att Kenny sagt ordagrant att han skall sparka henne i magen. Men han hotade med detta hon kan inte minnas den exakta ordalydelsen. A vet inte varför Kenny fick för sig att A bär på någon annans barn än hans, hon säger att hon tror att det handlar om svartsjuka."

Avslutningsvis yttrar A följande:

- "A säger att det inte är första gången som det är bråkigt".
Citera
2011-04-29, 09:13
  #2719
Medlem
Ur förhör med B:
Citat:
Under gårdagskvällen så var de på restaurang Café M i Jordbro centrum. Innan de gick dit så gick B hem till Kenny och A. Till en början var Kenny lugn och sansad men efter ett tag så började han att bli lite stökig.

[...]

De gick något senare till Café M [igen] och inne på restaurangen så fortsatte Kenny att vara stökig och rörig. Bland annat så var Kenny inblandad i något tjafs med en kille.

[...]

Vad B minns så hotade Kenny inte henne, däremot så hotade han hela tiden A. B kommer inte ihåg exakt vad han sa men han hotade henne med stryk. B minns även att Kenny hotade med att sparka A i magen. A är gravid i sjunde månaden.

Ur förhör med Kenny Vidlund:

Citat:
Kenny minns att han blev irriterad och han utdelar då ett slag mot B med öppen hand.

Kenny säger vidare att om A och B säger att han hotat B så stämmer detta säkert men han har inget minne av detta. Kenny berättar vidare att han har problem med att han blir aggressive när han dricker alkohol. Han har haft problem med detta sedan han var i 15-årsåldern. Kenny har även sökt hjälp för detta på Maria Pol och under en tid så åt han antabus.

Kenny tillfrågas varför han dricker om han vet att han har detta problem. Kennt säger att när han inte druckit på ett tag så tänker han att det kanske skall gå bra. Han säger att han nu förstår att han inte skall göra det igen, men han medger också att han sagt det många gånger tidigare. Anledningen till att det skulle lyckas denna gången är att han inte vill förlora sin tjej och barn.

Under den aktuella kvällen så hade Kenny druckit 8 stycken 33 cl starköl och på Café M så drack han 4 stycken stora stark. Han blev berusad.

Kenny erkänner att han gett D ett slag med knytnäven över munnen. Han fick även ett slag på sin haka. Om han slog först eller sist minns han inte.
[/quote]
Citera
2011-05-05, 00:28
  #2720
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contrario
Jag vet inte om jag kan besvara någon av dina frågor, men jag har av anledningar jag icke tänker förtälja läst förundersökningsprotokollet, sett brottsplatsbilder, och även försökt bilda mig en bild av Kenny innan och efter händelsen. Jag kommer så snart som möjligt att försöka utmåla den person som Kenny är på ett så objektivt sätt som möjligt, inte för att avslöja något nytt, utan för att mer sammanfoga alla tusentals inlägg som postats i ämnet ifråga, samtidigt som jag kommer att bygga min utsaga på uppgifter direkt från bland annat FUP. Jag kommer hädanefter även att skriva ut Kennys namn utan någon censur, då han utan tvekan är skyldig i allt det han gjort sig skyldig till.

Jag läser gärna vidare. Tycker det är ytterst intressant! Så fortsätt skriv, förutsatt att du vill/har tid.
Citera
2011-05-05, 02:49
  #2721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag läser gärna vidare. Tycker det är ytterst intressant! Så fortsätt skriv, förutsatt att du vill/har tid.
Trevligt med respons! Jag återkommer så snart som möjligt med fler domar med Kenny inblandad.
Citera
2011-06-16, 12:40
  #2722
Avstängd
eyeisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contrario
Trevligt med respons! Jag återkommer så snart som möjligt med fler domar med Kenny inblandad.
Mycket mycket intressant läsning. Fortsätt gärna
Citera
2011-06-24, 18:02
  #2723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contrario
Trevligt med respons! Jag återkommer så snart som möjligt med fler domar med Kenny inblandad.


Mycket intressant - vad jag gärna vill veta också - hur växte han upp - vilka var hans föräldrar/vårdnadshavare? Är det en helsyster?
Citera
2011-06-28, 23:31
  #2724
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
ska man sitta och betala skatt för att ett sånt jävla as ska få leva NÄ fy faaan....NACKSKOTT !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback