Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-18, 16:48
  #1
Medlem
Hej jag är 23 man snart 24 och jag vill flytta, kan inte ta det längre och bo hos min familj / föräldrar bråkar alltid och något hemskt kommer hända 1 dag om jag ej går snart pga dem . Hur mycket kostar EL, värme och vatten? Jag har ingen annan att lära mig . Jag får för närvarande 4000kr från socialkontor ekonomi. Det finns en lägenhet som kostar 3000kr per månad, inkluderar det bara hyran av huset (mimer) eller får du också gratis vatten, värme och el som del av betalningen?
Jag har aldrig betalat skatt eller månadshyra som du får från posten eller mail, är det lätt eller svårt att skriva på och skicka in ?
Jag tror att socialkontor ekonomi också kan betala hyran för huset men jag är inte säker på om de också betalar för uppvärmning, el och vatten också, kan någon hjälpa mig?Men 4000 kr räcker så att jag kan köpa en liten pizza från ikea (kostar typ 10kr per och äter 3 per dag) varje dag i en månad eftersom jag inte kan laga mat. Och jag har redan kläder. Allt jag behöver lära mig är att tvätta och rengöra (köpa tvättmedel behöver ej diskmedel ska bara äta ute) mina kläder och vet att mimer har gratis tvättstugor och skräpställenOch såklart behöver jag internet någon som vet en billig?
kommer ej ha någon säng eller grejer på ett tag.
__________________
Senast redigerad av HackForums 2021-04-18 kl. 17:34.
Citera
2021-04-18, 17:24
  #2
Medlem
Vatten och värme brukar ingå men det är inte alltid el ingår i hyran, det får du kolla upp med din hyresvärd. Din ekonomi kommer aldrig hålla om du ska köpa färdig mat utan du kommer behöva lära dig att laga ett gäng billigare rätter så det kan vara värt att börja laga mat hemma medans föräldrarna handlar maten så att du lär dig det, även kanske hjälpa till med tvätten hemma så du förstår dig på hur tvättmaskin och torktumlare fungerar.

Om du idag har en inkomst på 4000kr så skulle jag nog lägga fokus på att öka den innan du flyttar för det kommer du nog inte gå runt på. Du kan säkert få bostadsbidrag på ~1100kr i månaden från försäkringskassan men kommer nog bli tight vilket som då det är ganska svårt att hålla nere matkostnader till en så pass låg nivå, samt att du mest troligt kommer behöva en peng till oförutsedda utgifter här och där.

Hyra: 3000kr
Försäkring: 75kr
Internet: 150kr
Mobil: 100kr
Mat: 675kr
Totalt: 4000kr

EDIT: Vill tillägga att jag inte skulle rekommendera att du flyttar innan du tagit reda på hur man betalar räkningar, lagar mat(iaf grunder) eller tvättar, vilket för övrigt är saker som man borde listat ut vid 23.
Citera
2021-04-18, 17:25
  #3
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Är 4000:- din enda inkomst? För då kommer du inte klara dig. Räkna med att du behöver ca 1500-2000:- enbart till mat varje månad.

El, värme och vatten kostar ca 200-500:- per månad, det beror till stor del vart du bor, hur du bor och hur mycket du förbrukar. Olika lägenheter har olika upplägg, t.ex. värme ingår i hyran. Internet kommer kosta dig ca 100-400:- per månad, det beror också på vad du väljer för leverantör och paket.

Att tvätta kan du lära dig, det är mycket enkelt. Här kommer min guide: Sortera tvätt efter färg. Gör en till sortering där ena ska tvättas på 40 grader och andra på 60 grader. Har du känsliga kläder eller kläder av lyxigare märken så säljer du dom, men om du ska behålla dom så kan du behöva en till hög som ska tvättas på 30 grader. Jag tvättar allting förutom sängkläder och handdukar i 40 grader. Sedan när tvätten är klar så torktumlar jag dom en stund och sedan hänger upp.

När jag får räkningar så finns det betalningsinstruktioner längst ned på räkningen och jag följer dom noggrant. Det går oftast till som så att jag loggar in på min internetbank, skriver bankgirot som jag ska betala till och sedan mycket noggrant skriver jag OCR-nummer eller meddelande så att betalningen går rätt.

Vi kan inte svara i detalj på vad som ingår i lägenheten du har hittat, det får du läsa dig till själv. Men du kan lita på att innan du flyttar så kommer du behöva ett arbete eller någonting som ger dig lite mer pengar. 4000:- räcker inte och du vill hellre bo där du bor nu med dina bråkiga föräldrar än i en hyresrätt för 3000:-/mån. Innan du flyttar så behöver du också ha en buffert. En flytt till en bostad där du bara ska köpa allting nytt men bara det mest nödvändiga så kommer du ändå landa på en kostnad runt 20,000:-. Kastruller, knivar, säng, sängkläder, dammsugare, disktrasor, diskmedel, handdukar, bestick, glas, tvål, matta, skohorn, potatisskalare, osthyvel, ja man kan skriva i en oändlighet. Oavsett vilken inköpslista du gör i samband med din flytt så kommer du inte lyckas handla allt du behöver, du kommer glömma någonting eller flera saker och då behöver du en buffert som du kan använda.

Lycka till och återkom till denna tråd i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
EDIT: Vill tillägga att jag inte skulle rekommendera att du flyttar innan du tagit reda på hur man betalar räkningar, lagar mat(iaf grunder) eller tvättar, vilket för övrigt är saker som man borde listat ut vid 23.
Jag lärde mig tvätta när jag var 25, via YouTube, av en jänkare. Dagens mammor är inte som förr. Man kan inte beskylla en 25-åring som inte kan tvätta. Kan man inte tvätta så betyder det att man aldrig behövt göra det samt att det inte funnits någon där som lärt upp en. Men det är knappast försent för TS, tvärtom så är det en bra ålder att komma på att det är dags att ta tag i livet.
__________________
Senast redigerad av Jasper.Newton 2021-04-18 kl. 17:27.
Citera
2021-04-18, 17:55
  #4
Medlem
Skaffa ett jobb!!
Ett deltidjobb kommer iaf göra det möjligt för dig att åtminstone betala för ditt boende, kläder och mat.
Citera
2021-04-18, 18:01
  #5
Medlem
Citat:
En del av boendekostnaden betalas alltid av dig. Du kan få som mest 5 220 kronor per månad, vilket är 96 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 5 000 och 5 600 kronor. Ersättning betalas inte ut för den del av din boendekostnad som överstiger 5 600 kronor.

Så de kan betala upp till 5000 och mer. Om jag säger till min handläggare om detta kanske han låter mig få bostadsbidrag för hela räkningen eftersom jag bara får 4000kr som jag annars skulle kämpa med om jag skulle behöva betala halva hyran med det.
Jag är ok med att äta billig mat ute som pizza från ikea som kostar 10k per styck som man kan värma up i en microvåg eller mcdonalds burgare och dricka vatten hela tiden till jag får ett riktigt jobb. Så mat borde kosta mig typ 800kr per månad mer eller mindre. Någon som vet om en billig bredband internet COMHEM och telia verkar dyrt 400kr per månad(sen behöver jag också köpa en router men det borde ej vara någon problem). Mobil kan jag fylla på med 100kr (comviq) när jag behöver använda de vilket är inte oftast. Måste man ha Försäkring? ska skippa de annars.

(edit) socialkontor ekonomi och försäkringskassan är väl olika? Men jag kommer ihåg att de sa på ekonomi att de kan betala up till 4000kr på bostadhyran. ska fråga dem igen. kanske kommer ihåg fel.
__________________
Senast redigerad av HackForums 2021-04-18 kl. 18:17.
Citera
2021-04-18, 18:06
  #6
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Så de kan betala upp till 5000 och mer. Om jag säger till min handläggare om detta kanske han låter mig få bostadsbidrag för hela räkningen eftersom jag bara får 4000kr som jag annars skulle kämpa med om jag skulle behöva betala halva hyran med det.
Jag är ok med att äta billig mat ute som pizza från ikea som kostar 10k per styck eller mcdonalds burgare och dricka vatten hela tiden till jag får ett riktigt jobb. Så mat borde kosta mig typ 800kr per månad mer eller mindre. Någon som vet om en billig bredband internet COMHEM och telia verkar dyrt 400kr per månad(sen behöver jag också köpa en router men det borde ej vara någon problem). Mobil kan jag fylla på med 100kr (comviq) när jag behöver använda de vilket är inte oftast. Måste man ha Försäkring? ska skippa de annars.
Du får inte hyra bostad utan en hemförsäkring. Och nej du är inte okej med att äta färdigmat som kostar 10:- per måltid och bara dricka vatten. Din snabbaste väg ur din nuvarande situation är att skaffa en högre inkomst.
Citera
2021-04-18, 18:32
  #7
Medlem
Så vatten och värme ingår oftast i hyresavtalet men inte el ingår sällan så behöver jag prata med det med hyresvärden som jobbar på mimer och komma med ett elavtal? Jag har just nu sökt och anmält mig på några lägenhet (som kostar 3000-4000kr) men vet inte vad som händer efter det om jag får bostaden har 1500 köpoäng. Och vad är Förstahandskontrakt och andrahandskontrakt?

Citat:
Du ska ha ett skriftligt kontrakt som bl.a innehåller uppgift om hyran samt hur lång uppsägningstid som gäller. Det ska finnas två exakt likadana exemplar och både du och uthyraren ska skriva sin namnteckning på dem. Ett behåller du och ett behåller hyresvärden.

Vad är en uppsägningstid och besiktningsprotokoll?
och hemförsäkring kostar väl inte så mycket heller? antar att social ekonomi kan betala för de också.
Citera
2021-04-18, 18:53
  #8
Medlem
AlfredosOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Så vatten och värme ingår oftast i hyresavtalet men inte el ingår sällan så behöver jag prata med det med hyresvärden som jobbar på mimer och komma med ett elavtal? Jag har just nu sökt och anmält mig på några lägenhet (som kostar 3000-4000kr) men vet inte vad som händer efter det om jag får bostaden har 1500 köpoäng. Och vad är Förstahandskontrakt och andrahandskontrakt?



Vad är en uppsägningstid och besiktningsprotokoll?
och hemförsäkring kostar väl inte så mycket heller? antar att social ekonomi kan betala för de också.
Elavtal tecknar du själv någon vecka innan du flyttar in. På kontraktet står det vilket lägenhetsnummer du har. Detta ska du ange i din ansökan på elbolagets hemsida så de vet vilken adress som de ska koppla elen till. Nu bor jag själv inte i Västerås, men jag gissar på att du ska använda dig av Mälarenergi som elleverantör.

Jag tittade på Mimers hemsida och såg att de flesta 1ROK verkar ha runt 1800 köpoäng. Du borde därför inte räkna med att få en lägenhet om du bara har 1500 köpoäng. Du kan ha tur, men realistiskt så måste du nog komma upp liknande poäng som de i toppen.

Ett förstahandskontrakt är ett bostadskontrakt mellan dig och hyresvärden. Ett andrahandskontrakt är ett kontrakt skrivet mellan dig och någon som hyr en lägenhet av en hyresvärd. Andrahand ses oftast inte som en säker lösning då du inte riktigt vet hur länge du kan bo där.
Citera
2021-04-18, 19:13
  #9
Medlem
prata med soc ,jag tror det bästa för dig vore att få en plats på ett gruppboende där det finns personal som kan hjälpa dig med alla vardagliga svårigheter
Citera
2021-04-19, 09:56
  #10
Medlem
Några andra tips?
glömde inkludera tandborste, rakhyvel / klippa hår i kosten också och toalett papper,tweezer o rengöringshandukar. behöver ej säng eller skåp för kläder kan lägga dem i hörnet eller så brukar mimer ingå det i huset.
__________________
Senast redigerad av HackForums 2021-04-19 kl. 09:59.
Citera
2021-04-19, 11:46
  #11
Medlem
är shampo vikitikg och nagelklippare
Citera
2021-04-19, 13:45
  #12
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Några andra tips?
glömde inkludera tandborste, rakhyvel / klippa hår i kosten också och toalett papper,tweezer o rengöringshandukar. behöver ej säng eller skåp för kläder kan lägga dem i hörnet eller så brukar mimer ingå det i huset.

Någon form av garderober / linneskåp brukar finnas.
Säng och andra möbler ingår inte som standard i hyresrätter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback