Citat:
Ursprungligen postat av
algrenalgrenalgren
En uppdatering till folket här: nu har min polare tydligen fått en ny cannabisbaserad olja från Aureum SOM ingår i högkostnadsskyddet.
Det förändrar ju inte faktumet att de ljög för sina patienter tidigare men det är ju nice att Sverige numera kan skriva ut medicinsk cannabis under högkostnadsskyddet.
Har du pengar kan jag rekommendera Aureum; är du fattig är det knappast ett alternativ. Räkna med att iaf spendera ungefär 20-40k på sativex innan du kommer till oljorna förutsatt att sativexen på något sätt är otillräcklig eller skadlig för dig. Vet inte hur polaren kom förbi sativex biten men hen lade iaf ut en 35k...
Nä, 1800:- första konsultation, sen troligtvis 600:- i månaden för receptförnyelse och högkostnadsskyddet är väl ~2400:-. Sativex tror jag de hoppar över, det du får är dronabinol och cannabidol på separata flaskor. Så, 4200:- initialt. De har ju inget intresse av att sälja Sativex, det är inte deras produkt. De nya oljorna kommer från Bedrocan. Aureum tjänar bara sina pengar på konsultation, inte på produkterna. Det är lite orättvisa påhopp på Aureum här, de har ju kämpat ganska hårt för att få in medicinsk cannabis i Sverige till en bredare del av befolkningen. Sativex var väldigt dyrt, men de nya oljorna är inte det med högkostnadsskyddet.
Faktum är att Aureum talade sanning när de sa att de nya oljorna dröjde. Det var inget de styrde över, och de tjänade inget på att skriva ut Sativex istället för något annat. Jag tycker att de är väldigt bra att ha att göra med även om Sativex sved i plånboken.
Det var så här det började när cannabis blev legaliserat i staterna.