• 2
  • 3
2023-04-18, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Såklart har de tre anmälarna en tjuvaktig agenda. Överförmyndaren och den gode mannen bör även synas noggrant (inkompetens eller korruption? Vem vet?)

Den gode mannen har naturligtvis avyttrat och sen tagit en del av kakan själv, varför i helvete skulle man annars agera på det sättet att sälja av tillgångar för någon som då uppenbarligen kan gå runt och klarar sig ändå. Han har helt enkelt sålt av och sen inte varit öppen med vad han fick ut för tillgångarna eller ljugit om vad han fått ut och sedan har han tagit typ 20-30k eller mer under bordet till sig själv, av själva försäljningsvärdet. Kan ju handla om mer också beroende på vad som sålts av. Ju större värde något har desto enklare blir det också att stoppa undan mer för sig själv som man själv anser vara ett större värde. Säljer du en tillgång för en miljard så kommer ingen reagera över ett par tre millar i egen ficka. Eller nån kan säkert göra det men då måste man gå in och granska saken närmare.

Det är heller inte första gången som gode män sysslar med bedrägerier, det händer rätt frekvent faktiskt.
Citera
2024-10-08, 08:59
Medlem
diseuses avatar
Centrum för Rättvisa (Högsta domstolen prövar ”omyndigförklarade” Arne Gavelins fall):
Citat:
På bristfälligt underlag ställdes Arne Gavelin under förvaltarskap och fråntogs rätten att bestämma över sitt liv. Ett år senare visade det sig att han aldrig haft behov av förvaltare. Med Centrum för rättvisas hjälp har Arne Gavelin stämt staten och begärt skadestånd för det felaktiga förvaltarskapet. Nu ska Högsta domstolen pröva fallet.
Högsta domstolen, mål: T 1101-24
Citera
2024-10-09, 01:00
Medlem
Fy fan vad sjukt! Staten kan dra å helvete! Heja Arne.
Senast redigerad av Oledoledoffe 2024-10-09 kl. 01:03.
Citera
2024-10-10, 06:24
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Centrum för Rättvisa (Högsta domstolen prövar ”omyndigförklarade” Arne Gavelins fall):
Högsta domstolen, mål: T 1101-24

Alla som drabbats av detta borde få hjälp av en tredjepart likt "Centrum för Rättvisa" - som det är nu verkar de ju inte vidare rättvisa eftersom Arne Gavelin är den enda jag känner till som fått hjälp mot staten i förvaltarskapsfrågan, jag själv och flera andra vill göra samma sak - blev själv satt under förvaltarskap utan att det fanns ett läkarintyg som intygade något behov av förvaltare - att en god man påstod att man inte gick att samarbeta med var tillräckligt - tillsammans med felaktiga diagnoser om "autistiska drag/asperger".
Senast redigerad av Druthuludi 2024-10-10 kl. 06:33.
Citera
2025-01-15, 20:21
Medlem
Vem är fittan (förvaltaren) namn o adress tack

Förvaltaren är tydligen samma som Therese förvaltare
Så sjukt
https://www.svtplay.se/video/KZmQELd...fortsattningen
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2025-01-15 kl. 20:24.
Citera
2025-04-25, 10:09
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Högre ideellt skadestånd av staten för kränkning av Europakonventionen vid oriktigt beslut om förvaltare):
Citat:
Det beslutades i november 2018 att det skulle anordnas förvaltarskap för en man som därmed förlorade sin rättshandlingsförmåga och sin rådighet över sin egendom och sina tillgångar. Beslutet var oriktigt eftersom det saknades behov av ett förvaltarskap. Beslutsprocessen var dessutom behäftad med ett flertal rättssäkerhetsbrister som att mannen inte hade hörts inför det inledande beslutet, att han hade saknat rättegångsbiträde i den inledande handläggningen och att det medicinska underlaget hade varit bristfälligt. Det oriktiga förvaltarskapet bestod under drygt ett år innan det upphävdes.

Målet gäller bestämmande av skadestånd för annan ideell skada för det oriktiga förvaltarskapet, det vill säga vilket skadeståndsbelopp som staten ska betala i konventionsskadestånd till den enskilde som drabbats för bland annat den känsla av utsatthet och maktlöshet som kränkningen av hans rätt till självbestämmande och värdighet inneburit.

Högsta domstolen konstaterar i domen att anordnandet av förvaltarskap för mannen hade skett utan att det funnits grund för det och efter en handläggning som varit förknippad med ett flertal allvarliga rättssäkerhetsbrister. Att under sådana omständigheter fullständigt förlora rättshandlingsförmågan utgör en mycket allvarlig kränkning av den enskildes självbestämmande och värdighet och en överträdelse av rätten till privatliv enligt artikel 8 i Europakonventionen.

Domstolen bedömer vidare att kränkningen måste ha inneburit en påtaglig känsla av maktlöshet och en hög grad av utsatthet. Överträdelsen pågick under ett års tid. De processuella bristerna som innebar att legala krav hade åsidosatts har varit ägnade att förstärka känslan av maktlöshet och utsatthet.

Högsta domstolen bestämmer att staten ska betala 150 000 kr för annan ideell skada, vilket är ett betydligt högre skadeståndsbelopp än vad tingsrätten och hovrätten tidigare hade beslutat. Mannen får också ett visst skadestånd för ren förmögenhetsskada.
Högsta domstolen, mål: T 1101-24 (”Det oriktiga förvaltarskapet”) · dom
Citera
2025-07-26, 19:16
Medlem
Läs gärna min tråd också angående Optio AB
Jag råkade också ut för dom, och fick ett lååångt vidrigt helvete som fortfarande pågår 5 år efter att jag fick en förvaltare därifrån.

Min tråd: (FB) Optio AB i Västerås

Också jag fick ett akut förvaltarskap på helt lösa grunder. Med flera fejkade läkarintyg.

Otroligt sjuk historia. Läs gärna min tråd också ni som vill läsa mer om optio och optios arbetssätt.

HUR kan dom fortfarande ha sina incest dörrar öppna?
Citera
2025-07-26, 19:35
Medlem
Var är juridiken?

Det är väl kommunen som begär* (felaktigt) o tingsrätten/staten som fastställer

Stat/kommun är så klart lika skyldig när det gäller therese

*ska kommunerna bara komma ur det här - utan kommunerna soc ingen förvaltare

o i hur många fall har läkarna gjort fel bedömning
Citera
2025-07-26, 19:54
Medlem
hakro807s avatar
Är inte 150 000 kronor en löjligt låg ersättning för ett så allvarligt övertramp som fattades på så lösa grunder?
Citera
2025-09-09, 03:35
Avstängd
men din jävla förvaltarskapskramare
hälften av blatteläkarna gör fel bedömning
för att de inte fattar vad man säger
sen gör rätten ingen koll om det som står verkligen stämmer
utan de utgår från att allt stämmer
kallar du det rättssäkert?
sverige borde göra om dendär 100 år gamla lagen
men nejdå
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Var är juridiken?

Det är väl kommunen som begär* (felaktigt) o tingsrätten/staten som fastställer

Stat/kommun är så klart lika skyldig när det gäller therese

*ska kommunerna bara komma ur det här - utan kommunerna soc ingen förvaltare

o i hur många fall har läkarna gjort fel bedömning
Citera
2025-09-14, 16:07
Medlem
Made.to.suffers avatar
Läste Nu i lokaltidningen ÖA att kronofogden lagt ut Gavelins hus uppe i Seltjärn på exekutiv auktion. Är fan ännu en skandal om skulderna är orsakade pågrund av den felaktiga förvaltaren borde ju skulderna rimligtvis bli nollställda. Men är väl tyvärr inte så i Sverige så får du en förvaltare som kör din ekonomi i botten får du ta hand om skulderna medans förvaltaren går fri.

https://www.allehanda.se/2025-09-14/...tt-eget-huvud/

Citat:
– Ännu en gång säljs mina saker över mitt eget huvud, säger Gavelin till ÖA.

Det är en ytterst svag Gavelin som svarar i telefonen hemma i Seltjärn på torsdag förmiddag efter att hans hus har hamnat på exekutiv auktion via Kronofogden.

– Ja, inte är det bra i alla fall. Jag börjar bli gammal, det är mest bekymmer. Just nu ligger jag hemma i sängen och funderar.

På vad?

– På det som du ringer om. Nog har jag förstått att mitt hus och min tomt är till salu, men jag ska då inte sälja nånting. Det räcker med allt som de redan sålde av mina saker – utan att jag fick betalt.

Gavelin syftar på det som skedde när han under en tid felaktigt hade tilldömts en förvaltare. Då avyttrades Gavelins egendom utan att han ens kände till det.

– Det försvann maskiner och en massa annat som jag har haft stor nytta av. Och inte vet jag var pengarna för försäljningen blev av, säger Gavelin.

I en långvarig process – där Gavelin haft hjälp av Centrum för rättvisa – tilldömdes han 60 000 i skadestånd för att felaktigt tilldömts förvaltare.

Efter att ha överklagat till hovrätten och sedermera Högsta domstolen landade skadeståndet till slut på 150 000 kronor.

Nyligen dök Arne Gavelins fastighet i Seltjärn, några mil utanför centrala Örnsköldsvik, upp på exekutiv auktion. Säljare är Kronofogden.

För 6 100 000 kronor säljs gård med jordbruk, enligt annonsen. Gavelins bostadshus med tre rum, byggt 1950, har en boarea på 110 kvadratmeter. Tomtarean är 132,5 hektar.

– Hur har de tänkt med mig om jag inte ska vara kvar här? Jag måste ju bo nånstans.

Du är ingen tonåring längre. Och nu när du mår lite risigt, kan det inte vara läge att flytta till något modernare, där du kan få assistans?

– Nej, det är inte aktuellt. Jag svälter väl ihjäl här, men då får det bli så. Här är min fasta punkt. Här ska jag bo tills jag dör.

Gavelin kan inte förstå hur hans fastighet kan vara ute när han inte är underrättad.

– Jag ska väl få bestämma själv över min korta framtid. De senaste åren har jag varit med om så mycket oärligt så det är inte klokt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in