Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-14, 17:00
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
"81-årige Bengt Arne Bursöheim i Halmstad kommer skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden riktad mot statsminister Stefan Löfven. Anledningen är att Löfven utlovat en pensionshöjning på 2 000 kronor i månaden. En höjning som inte blivit av.
– Han har ju ansvar för det han står och säger, säger Bengt Arne till Samnytt.

Det var under regeringens frågestund i riksdagen den 18 mars som statsminister Stefan Löfven (S) under ett replikskifte med SD-ledaren Jimmie Åkesson skröt om hur mycket pensionerna höjts i Sverige.

– Jag talar gärna om att pensionerna ökar; pensionärernas inkomst har ökat med någonstans omkring 2 000 kronor i månaden i genomsnitt, hävdade han."

Kommer han få några pengar? Kostar inte detta mer än det smakar? Bara ansökan går på 300 kronor?
Citera
2021-04-14, 17:03
  #2
Medlem
isbiten123s avatar
Han kommer inte få några pengar, han är pinsam. Kan tom bli att han blir åtalad.
I genomsnitt har det ökat, det betyder att denna gubbe inte nödvändigtvis får mer.
Citera
2021-04-14, 17:06
  #3
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
Kan tom bli att han blir åtalad.
För vad då, tänkte du dig?
Citera
2021-04-14, 17:07
  #4
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
För vad då, tänkte du dig?
Trakasserier kan jag tänka mig.
Citera
2021-04-14, 17:08
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Politik får ni hålla på med i (FB) Politik: inrikes. Rättspolitik och allmänt tyckande om samhället och sakers tillstånd i sagda samhälle är off-topic i Juridik och kommer att behandlas utifrån det.

/Mod
Citera
2021-04-14, 17:08
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
Trakasserier kan jag tänka mig.
Vilken brottsrubricering syftar du på?
Citera
2021-04-14, 17:09
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
"81-årige Bengt Arne Bursöheim i Halmstad kommer skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden riktad mot statsminister Stefan Löfven. Anledningen är att Löfven utlovat en pensionshöjning på 2 000 kronor i månaden. En höjning som inte blivit av.
– Han har ju ansvar för det han står och säger, säger Bengt Arne till Samnytt.

Det var under regeringens frågestund i riksdagen den 18 mars som statsminister Stefan Löfven (S) under ett replikskifte med SD-ledaren Jimmie Åkesson skröt om hur mycket pensionerna höjts i Sverige.

– Jag talar gärna om att pensionerna ökar; pensionärernas inkomst har ökat med någonstans omkring 2 000 kronor i månaden i genomsnitt, hävdade han."

Kommer han få några pengar? Kostar inte detta mer än det smakar? Bara ansökan går på 300 kronor?

Han kommer inte få en spänn. Juridiskt sett har han inget att hämta. Men kul grepp.
Citera
2021-04-14, 17:10
  #8
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vilken brottsrubricering syftar du på?
SL har inte sagt att han fått mer pension, genomsnittet var det enligt texten. Kanske någon har länk till klippet?

Att skicka fakturor utan riktiga grunder borde väl räknas som trakasserier och eventuell ekonomisk brottslighet?
Citera
2021-04-14, 17:10
  #9
Avstängd
Rutchbanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vilken brottsrubricering syftar du på?

Det går att åka dit för trakasserier om man gör en sådan kronofogdensansökan, sedan kanske stefan löfven inte vill anmäla gubben men men.
Citera
2021-04-14, 17:13
  #10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
SL har inte sagt att han fått mer pension, genomsnittet var det enligt texten. Kanske någon har länk till klippet?

Att skicka fakturor utan riktiga grunder borde väl räknas som trakasserier och eventuell ekonomisk brottslighet?
Citat:
Ursprungligen postat av Rutchbana
Det går att åka dit för trakasserier om man gör en sådan kronofogdensansökan, sedan kanske stefan löfven inte vill anmäla gubben men men.
Åter igen: Brottsrubricering?
Citera
2021-04-14, 17:16
  #11
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Åter igen: Brottsrubricering?
olaga förföljelse
Citera
2021-04-14, 17:19
  #12
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
olaga förföljelse
Bestående av vilken eller vilka av de gärningar som anges i 4 kap. 4 b § brottsbalken?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback