2021-04-16, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du argumenterade just för att det är fel att inte indoktrinera barn med förintelsedoktrinen, vilket brukar inkludera att skrämma dem från vettet med allehanda skräckhistorier om lampskärmar och tvål. Sådant gör att de får en väldigt skev och förljugen bild av den germanska människans natur.

Nu kan man dock informera om förintelsen utan att dra förvrängda historier om lampskärmar och tvål. Jag har aldrig skrivit "indoktrinera", det är du som slänger dig med stora ord.

Vad är den "germanska människans natur" förresten?
Citera
2021-04-16, 20:08
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är ju rätt komiskt att du kallar folk som tror att förintelsen har hänt för "sektmedlemmar"

När förintelsetroende bokstavligen kallar Auschwitz och Leichenkeller I för "det heligaste av heliga" och "sakrosankt", och konstaterar att förintelsen "måste ha hänt" för "annars blir allting annat obegripligt", så anser åtminstone jag att de kan kallas för sektmedlemmar.

"Förintelsen" är i allt väsentligt i personlig, kvasireligiös övertygelse snarare än ett regelrätt historiskt skeende.
Citera
2021-04-16, 20:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Du försöker alltså insinuera till dina barn att förintelsen är en bluff? Herrejävlar. Nu tycker jag givetvis att det borde vara tillåtet att förneka förintelsen hur mycket man vill, men att folk tutar i sina barn det är ju bara sjukt.

Nej, jag sa varken det ena eller det andra. Jag vet inte om det inte hänt. Det enda som framstår som säkert är att den officiella berättelsen inte är sann. Jag säger till dem att de ska lära sig det som läraren lär ut och att de ska ha i åtanke att allt man lär sig i skolan inte behöver vara sant. Jag säger, tex när det kommer till politik och 1&2VK att de är för små och att vi får tala om sådant när de blir äldre.

Att många människor på alla sidor dog och for riktigt illa under krigen är självklart. Det vore man idiot om man förnekade. Att AH hade ett horn till sannolikt det som Henry Ford kallade den internationella juden är troligt. Att AH hade judar omkring sig, tex sin bäste vän, sin läkare, militärer osv är ovedersägligt. Han kan med andra ord omöjligt hatat eller ogillat alla judar. Sannolikt var det en grupp med ett visst beteende han ogillade. Sådant säger jag inte till mina barn... än.

Jag gör mina barn en otjänst om de ska börja prata om saker de inte vet men jag sviker också mina barn om jag jamsar med i hjärntvätten. Jag önskar att mina föräldrar varit tydligare med mig och mina syskon när vi var yngre.
Citera
2021-04-16, 20:12
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Nu kan man dock informera om förintelsen utan att dra förvrängda historier om lampskärmar och tvål. Jag har aldrig skrivit "indoktrinera", det är du som slänger dig med stora ord.

Vad är den "germanska människans natur" förresten?
När jag gick i skolan så fick jag höra om både lampskärmar och tvål av en inhyrd judegumma. Kallar du judegumman för en LÖGNARE?

Varför ska en unge tro på något en jude säger efter att han upptäckt att den där judegumman var en lögnhals?
Citera
2021-04-16, 20:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Lägren var verkliga men det kom vatten ur duscharna, inte gas.

Intressant det där. Har inte noterat det förrän nu. Kom det gas ur duschmunstyckena eller gas ur hålen i taket? Vilken är den officiella berättelsen?
Citera
2021-04-16, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
När förintelsetroende bokstavligen kallar Auschwitz och Leichenkeller I för "det heligaste av heliga" och "sakrosankt", och konstaterar att förintelsen "måste ha hänt" för "annars blir allting annat obegripligt", så anser åtminstone jag att de kan kallas för sektmedlemmar.

Ovanstående du skriver är ingenting jag hörde talas om i skolan i alla fall. Det var ingen lärare som försökte tuta i oss att Auschwitz var "heligt".

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
"Förintelsen" är i allt väsentligt i personlig, kvasireligiös övertygelse snarare än ett regelrätt historiskt skeende.

För judar som förlorade anhöriga i förintelsen kan det säkert gränsa till någon slags religiös övertygelse, eftersom det hade en stor påverkan på deras folk. Men vi andra ser det mer som en historisk händelse.
Citera
2021-04-16, 20:24
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Intressant det där. Har inte noterat det förrän nu. Kom det gas ur duschmunstyckena eller gas ur hålen i taket? Vilken är den officiella berättelsen?

Den ursprungliga versionen av myten, enligt bl.a. "rapporter" från den polska partisanrörelsen i Auschwitz, var att gas kom ut ur duschmunstyckena. Denna variant av gasningsmyten var populär även i läger som Buchenwald, Dachau och Bergen-Belsen, och upprepades flitligt i bl.a. USA:s propagandafilmer efter kriget. I "dokumentärer" från 1945 och 1946 filmade man duschrummen i bl.a. Bergen-Belsen och Dachau, och påstod att gas kom ut ur munstyckena istället för vatten. Trots att denna rövarhistoria sedan länge övergivits av ortodox historieskrivning så lever den bisarrt nog fortfarande en tynande tillvaro i det allmänna folkminnet.

I samband med Nürnbergrättegångarna morfades dock berättelsen till att istället involvera hål i taket (eller hål i väggarna). Detta är den officiella versionen år 2021.

Citat:
Ovanstående du skriver är ingenting jag hörde talas om i skolan i alla fall. Det var ingen lärare som försökte tuta i oss att Auschwitz var "heligt".

Du är tydligen dåligt insatt i den ortodoxa förintelsesfären.

Citat:
För judar som förlorade anhöriga i förintelsen kan det säkert gränsa till någon slags religiös övertygelse, eftersom det hade en stor påverkan på deras folk. Men vi andra ser det mer som en historisk händelse.

Förintelsemyten är central i den europeiska människans ethos. Judar har fantiserat om sin egen utplåning i millenier, men judisk utrotningsmysticism hör inte hemma i svenska skolor.
Citera
2021-04-16, 20:28
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Lägren var verkliga men det kom vatten ur duscharna, inte gas.
Sorry, inget svar. tror du att människor avrättades baserat på deras religion, sexuelle läggning etc?
Citera
2021-04-16, 20:31
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Sorry, inget svar. tror du att människor avrättades baserat på deras religion, sexuelle läggning etc?
Du vill ha en trosbekännelse, inte ett svar. Som du ser är mitt användarnamn PK-befriad så jag är inte längre medlem i PK-sekten.
Citera
2021-04-16, 20:33
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Du vill ha en trosbekännelse, inte ett svar. Som du ser är mitt användarnamn PK-befriad så jag är inte längre medlem i PK-sekten.

Oj, missade regeln om att om man väljer rätt användarnamn så behöver man inte stå till svars för sina åsikter.
Citera
2021-04-16, 20:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
När jag gick i skolan så fick jag höra om både lampskärmar och tvål av en inhyrd judegumma. Kallar du judegumman för en LÖGNARE?

Varför ska en unge tro på något en jude säger efter att han upptäckt att den där judegumman var en lögnhals?

Det där stod i våra historieböcker. Ungefär samtidigt som jag vaknade så såg jag att man tagit tillbaka det. Helt sjukt.
Citera
2021-04-16, 20:37
Avslutad
Citat:

Så enkelt är det inte. Det går bra att tro på förintelsen utan att för den sakens skull tro på att man tillverkade massa lampskärmar av människohud. Du hakar upp dig på detaljer och tror att det enda rätta är att förkasta allting.

Min invändning var alltså inte om man berättar för sina barn att det finns detaljer som man kan ifrågasätta, utan att man säger att hela skiten är en bluff. Då har man förmodligen en rasistisk/nazistisk agenda, och sån skit ska man fördöma. Man ser ju direkt att användare här i tråden som är förintelseförnekare också för det mesta är rasister/nazister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in