Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-04-13, 19:40
Medlem
Yashimikitos avatar
Jag har 30 000 sek sparade och undrar ifall det räcker för en körskoleutbildning.

Jag har hittills gjort riskettan och har kvar risktvåan och uppkörningen samt teorin.

Jag tänkte att 30 000 kr ska gå till endast risktvåan, teorin och uppkörningen samt körlektioner.

Idag kan jag endast köra i treans växel och har kört endast inne i stan med maxhastighet 50km/h och ibland på vissa vägar har jag kört i hastigheterna 60-70 km/h.

Hur många lektioner tror ni att jag behöver för att klara uppkörningen?
Jag kan köra bil och har inga problem med att lära mig nya saker, dock fruktar jag att körskolorna ska mjölka en på pengar speciellt nu under corona pandemin.

Jag har även hittat en privat person att övningsköra med och denna person tar 450kr/h för 90 istället för trafikskolorna som tar 900kr+ för samma tid.

Han säger att det räcker endast med 10 körlektioner för att klara uppkörningen med honom, dock så lär han ut på sitt sätt och följer inte trafikskolornas regler. Han är en handledare åt andra elever också.
Funderar på att dra till honom dock så är jag rädd att slössa pengar på privat körning och i slutändan riskera att inte lära mig något.

tips?
Senast redigerad av Yashimikito 2021-04-13 kl. 19:42.
Citera
2021-04-13, 19:45
Medlem
isbiten123s avatar
helt omöjligt svara på hur många lektioner du behöver mer utan att åkt med dig
Citera
2021-04-13, 19:48
Medlem
vemsfels avatar
Det räcker
Citera
2021-04-13, 19:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
Jag har 30 000 sek sparade och undrar ifall det räcker för en körskoleutbildning.

Jag har hittills gjort riskettan och har kvar risktvåan och uppkörningen samt teorin.

Jag tänkte att 30 000 kr ska gå till endast risktvåan, teorin och uppkörningen samt körlektioner.

Idag kan jag endast köra i treans växel och har kört endast inne i stan med maxhastighet 50km/h och ibland på vissa vägar har jag kört i hastigheterna 60-70 km/h.

Jag kan köra bil och har inga problem med att lära mig nya saker, dock fruktar jag att körskolorna ska mjölka en på pengar speciellt nu under corona pandemin.

Jag har även hittat en privat person att övningsköra med och denna person tar 450kr/h för 90 istället för trafikskolorna som tar 900kr+ för samma tid.

Han säger att det räcker endast med 10 körlektioner för att klara uppkörningen med honom, dock så lär han ut på sitt sätt och följer inte trafikskolornas regler. Han är en handledare åt andra elever också.
Funderar på att dra till honom dock så är jag rädd att slössa pengar på privat körning och i slutändan riskera att inte lära mig något.

tips?

Körkort ska kosta under 10K med allt inräknat, och det är vad det kostade för både mig och min bror.

Övningskör endast privat med en familjemedlem (gratis)

Ta endast ett par lektioner med körskola.

Många körskolor ljuger och säger att du behöver mera lektioner. Det du behöver är övning vilket du kan göra själv gratis.
Citera
2021-04-13, 19:55
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito

Jag kan köra bil och har inga problem med att lära mig nya saker

”Jag kan köra bil”..... haha! Nej det kan du inte.. du har kört på treans växel på en 50-väg. Du kan inte köra bil! Det är därför du betalar någon för att lära dig
Citera
2021-04-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Körkort ska kosta under 10K med allt inräknat, och det är vad det kostade för både mig och min bror.

Många körskolor ljuger och säger att du behöver mera lektioner. Det du behöver är övning vilket du kan göra själv gratis.

Du bara antar kallt att alla har en närstående med körkort som ställer upp?
Citera
2021-04-13, 20:10
Medlem
Yashimikitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Jag har ingen att övningsköra privat med, utan jag ska försöka övningsköra med en privat person ifall den har tid.

Dock vet jag inte om jag kommer lära mig något av honom.

Tänker mer så här.

Om jag har en kula kvar, så är det bäst att jag använder den rätt.
Citera
2021-04-13, 20:13
Medlem
Kan du inte be en förälder/kompis hjälpa dig? Som vän hade jag lätt ställt upp på ett antal lektioner, behövs det många lektioner så kan du ju erbjuda något tillbaka, låna sommarstället, bjuda på middagar, vad än du nu kommer på.

Annars kan du väl köra med privatgubben. Det du behöver är erfarenhet av att köra fordonet. Kan du enbart köra på treans växel så känns det inte som att det går undan för dig direkt.

Jag skulle tippa på att du behöver ca 15-20 lektioner, pga en magkänsla av att du inte kan hantera ditt fordon än. Be privatgubben att lära dig att vara proaktiv i trafiken, kolla skyltar, planera din körning, lära dig det samma sättet att fickparkera etc. När du kör upp så är det viktigt att du visar körskoleläraren att du kollar i backspeglarna, kör på rätt växel och rätt hastighet, att du har förmågan att planera din rutt på vägar och parkeringar, att du har stenkoll på var högerregeln gäller och att du saktar ned tillräckligt i korsningarna, utan att köra som en osäker snigel.

Men 30k borde räcka för en relativt tröglärd. De som är naturligt skickliga klarar sig oftast på ca 10-15k, medelbra runt 20, bilovana människor runt 30k och sen finns det självklart folk som borde överväga att åka kommunalt istället som lägger 50k eller över på misslyckade uppkörningar.

Se till att ha stenkoll på teorin och få sedan in den i det praktiska så ska det nog gå bra.
Citera
2021-04-13, 20:21
Medlem
Yashimikitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Kan du inte be en förälder/kompis hjälpa dig? Som vän hade jag lätt ställt upp på ett antal lektioner, behövs det många lektioner så kan du ju erbjuda något tillbaka, låna sommarstället, bjuda på middagar, vad än du nu kommer på.

Annars kan du väl köra med privatgubben. Det du behöver är erfarenhet av att köra fordonet. Kan du enbart köra på treans växel så känns det inte som att det går undan för dig direkt.

Jag skulle tippa på att du behöver ca 15-20 lektioner, pga en magkänsla av att du inte kan hantera ditt fordon än. Be privatgubben att lära dig att vara proaktiv i trafiken, kolla skyltar, planera din körning, lära dig det samma sättet att fickparkera etc. När du kör upp så är det viktigt att du visar körskoleläraren att du kollar i backspeglarna, kör på rätt växel och rätt hastighet, att du har förmågan att planera din rutt på vägar och parkeringar, att du har stenkoll på var högerregeln gäller och att du saktar ned tillräckligt i korsningarna, utan att köra som en osäker snigel.

Men 30k borde räcka för en relativt tröglärd. De som är naturligt skickliga klarar sig oftast på ca 10-15k, medelbra runt 20, bilovana människor runt 30k och sen finns det självklart folk som borde överväga att åka kommunalt istället som lägger 50k eller över på misslyckade uppkörningar.

Se till att ha stenkoll på teorin och få sedan in den i det praktiska så ska det nog gå bra.

ok tack för insikten. Jag tror att jag är normalbegåvad.
Ska ta tag i tipsen som du nämnt.
Citera
2021-04-13, 20:46
Medlem
Det är extremt individuellt att ta körkort och köra bil.
Vissa har det naturligt i blodet andra tar det längre tid för. Jag tror inte det har något med intelligens att göra. Så det är nästan omöjligt att säga. Ens för körskolan att säga efter en lektion.

Men som någon skrev i tråden hitta någon som kan köra gratis med dig vinner du mycket. Just bara att slippa stressen att varje minut kostar skjortan när man sitter i bilskolans bil gör att man lär sig sämre.
Citera
2021-04-13, 20:51
Medlem
Känner du inte någon som har körkort, typ dina föräldrar eller andra släktingar?
Citera
2021-04-13, 21:26
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Du bara antar kallt att alla har en närstående med körkort som ställer upp?

De flesta har väl minst 2 föräldrar + syskon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in